@article { author = {, Zeynab and dehghanzadeh, Sajjad}, title = {تأملی در سیر تاریخی مکتب فکری «یین‌یانگ»}, journal = {معرفت ادیان 54، بهار 1402}, volume = {14}, number = {2}, pages = {107-124}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {The theory of "Yin" and "Yang" is one of the most fundamental philosophical ideas in the history of ancient China, invented to explain and justify the cosmic environment and human situations. This theory undoubtedly considers nature and man homogeneous in nature and declares that the laws dominant on nature is applicable to human. Adopting a historical and analytical approach, this article claims that the innovation of the "Yin-Yang" school is restricted to the initial collection and subsequent arrangement of ancient Chinese beliefs, and its teachings have previously existed in the hidden layers of Chinese culture. According to the results of this research, the most important religious grounds for the emergence of the Yin-Yang school are animism, believing the resemblance of man and the world, the assumption of the presence of male and female forces in all aspects of life, and the spread of occult sciences by the Fang Xie class. In addition, some like Tsien and Tong Chong Shu were not the creators, but in fact the only redactors and promoters of the traditional theories of ancient China in the form of an intellectual system.}, keywords = {Tsien, Tong Chong Shu, Mao Tse-Tung, Yin-Yang., }, title_fa = {تأملی در سیر تاریخی مکتب فکری «یین‌یانگ»}, abstract_fa ={نظریه‌ی «یین» و «یانگ» از بنیادی ترین ایده های فلسفی در تاریخ تفکر چین باستان است که به منظور تبیین و توجیه محیط کیهانی و موقعیت های انسانی، ابداع شده است. این نظریه بی گمان طبیعت و انسان را ماهیتاً متجانس لحاظ می کند و قوانین حاکم بر طبیعت را ساری در انسان می داند. مقاله‌ی پیش رو با اتخاذ رهیافت تاریخی و تحلیلی، در پی طرح این ادعاست که نوآوری مکتب «یین یانگ» تنها در حد گردآوری اولیه و انتظام متعاقب باورهای باستانی چین بوده و آموزه های آن همواره در لایه های پنهانی فرهنگ چینی از قبل وجود داشته است. یافته های این پژوهش حکایت از این دارند که جان باوری، قول به همسانی انسان و جهان، فرض حضور نیروهای مذکر و مونث در تمام شئون حیات، و نیز رواج علوم و فنون غریبه به واسطه‌ی طبقه‌ی فانگ شیه از مهم ترین زمینه های اعتقادی ظهور مکتب یین یانگ است و اینکه کسانی مثل تسوین و تونگ چونگ شو نه مبدع، بلکه در اصل تنها مدوِنان و مروجان نظریات سنتی چین باستان در قالب یک نظام فکری بوده اند.}, keywords_fa = {یین‌یانگ ,مائوتسه‌تونگ ,تونگ‌چونگ‌شو ,تسوین ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/692}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/7_26_0.pdf} }