Ma`rifat-e Adyan, Volume 14, Issue 1, No 53, Year 2025 , Pages 85-94

    The Status of Love in the Ethics of Compassion in Augustine's and Imam Mohammad Ghazali's View

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Nahid / PhD student, Department of Religions and Mysticism, Tehran Islamic Azad University / ghiasinahid7@gmail.com
    ✍️ Bakhshali Qanbari / Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Tehran Islamic Azad University / Bak.Qanbary@iauctb.ac.ir
    Mohammad Reza / Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Tehran Islamic Azad University / moh-adli@yahoo.com
    Abstract: 
    Love has a high position in human nature and life, which shows the need to pay attention to the ethics of compassion. Using an analytical-descriptive and deskresearch method and investigating the position of love in the "Ethics of Compassion" from the point of view of Augustine and Mohammad Ghazali this research has been conducted. The results show that both mystics consider love as a divine gift and both have emphasized the position of love in compassion, so that without love, compassion is not complete. They believe that if love belongs to the universe, it causes compassion, and the more intense the love, the greater the compassion. Both believe: there are loves that should be expressed and there are loves that should not be expressed; It means that the inclinations must be by choice and will. They consider the love of God as the essence of moral law and divine love as divine compassion. Divine compassion, which includes creatures, consists of: The love of creatures, especially humans to God.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جایگاه عشق در اخلاق شفقت در دیدگاه آگوستین و امام محمد غزالی
    Abstract: 
    عشق در ماهیت و حیات انسان از جایگاه والایی برخوردار است و همین امر لزوم توجه به اخلاق شفقت را نشان می دهد. بر این اساس پژوهش حاضر به صورت توصیفی و تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای و با هدف بررسی جایگاه عشق در «اخلاق شفقت» در دیدگاه آگوستین و محمد غزالی صورت گرفته است. نتایج بیانگر آن است که هر دو عارف عشق را موهبتی الهی می دانند و هر دو بر جایگاه عشق در شفقت ورزی تأکید کرده اند و بی عشق، شفقت را کامل نمی دانند. بر این باورند که اگر عشق به کاینات تعلق یابد موجب شفقت می شود و هرچه شدید تر باشد، شفقتش بیشتر است. هر دو معتقدند: عشق هایی هست که باید آنها را ابراز کرد و عشق هایی هستند که نباید آنها را ابراز کرد؛ یعنی تمایلات باید با انتخاب و اراده باشد. آنان عشق به خداوند را ذات قانون اخلاقی و عشق الهی را همان شفقت الهی می دانند. شفقت الهی که شامل مخلوقات می شود، عبارت است از: عشق مخلوقات، به ویژه انسان به خداوند.
    References: 
    • آرمسترانگ، کارن، ۱۳۹۵، از دل تو تا دل من دوازده گام براي زندگي مهربانانه، ترجمة مرضيه سليماني، تهران، فرهنگ نشر نو.
    • آگوستين، ۱۳۹۴، اعترافات، ترجمة سايه ميثمي، تهران، سهروردي.
    • ـــــ ، ۱۳۹۲، شهر خدا، ترجمة حسين توفيقي، قم، اديان و مذاهب.
    • اوکانو، دي. جي، 1393، تاريخ تحليلي فلسفه غرب، ترجمة خشايار ديهيمي، تهران، نقش جهان.
    • اونامونو، میگل، 1394، درد جاودانگی، ترجمة بهاءالدین خرمشاهی، تهران، ناهيد.
    • پورسينا، زهرا، 1385، تأثير گناه بر معرفت، با تکيه بر آراي اگوستين قديس، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • تايلور، سي سي، 1398، تاريخ فلسفه راتلج، ترجمة حسن مرتضوي، چ پنجم، تهران، چشمه.
    • صدرالمتألهين، 1981م، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • غزالي،‌ محمد، 1395، کيمياي سعادت، تصحيح حسين خديوجم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • ـــــ ، 1354، کيمياي سعادت، ترجمة حسن خديوجم، تهران، شركت سهامي کتاب‌هاي جيبي.
    • ـــــ ، 1361، کيمياي سعادت، ترجمة حسين خديوجم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • کاپلستون، فردريک چارلز، ۱۳۸۸، تاريخ فلسفه، فلسفه قرون وسطي از آگوستين تا اسکوتوس، ترجمة ابراهيم دادجو، تهران، علمي فرهنگي و سروش.
    • نيگل، تامس و ديگران، ۱۳۹۲، دانشنامه فلسفه اخلاق، ترجمة انشاءالله رحمتي، تهران، سوفيا.
    • هاسکر، ويليام و همكاران، 1390، عقل و اعتقاد ديني، ترجمة احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
    • Atkins. E.M. & Dodaro. R.J., 2004, Augustine Political Writing, Cambridge University Press.
    • Britannica. Encyclopedia & Doniger. Wendy, 2006, Britannica Encyclopedia of World Religions Hardcover, English, Encyclopaedia Britannica, Inc.
    • Brummer, V., 1993, The Model of Love; United States, Cambridge University Perss.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Nahid, Qanbari , Bakhshali , , Mohammad Reza.(2025) The Status of Love in the Ethics of Compassion in Augustine's and Imam Mohammad Ghazali's View. Ma`rifat-e Adyan, 14(1), 85-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nahid ; Bakhshali Qanbari ; Mohammad Reza ."The Status of Love in the Ethics of Compassion in Augustine's and Imam Mohammad Ghazali's View". Ma`rifat-e Adyan, 14, 1, 2025, 85-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , N, Qanbari , B, , M.(2025) 'The Status of Love in the Ethics of Compassion in Augustine's and Imam Mohammad Ghazali's View', Ma`rifat-e Adyan, 14(1), pp. 85-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , N, Qanbari , B, , M. The Status of Love in the Ethics of Compassion in Augustine's and Imam Mohammad Ghazali's View. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 14(1): 85-94