Pages:
117-142
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
The ritual of sacrifice is the most ancient ritual in most religions. Throughout the history, men have tried to attract God's or gods' satisfaction and prevent their wrath and anger by submitting presents and sacrifices to them. The origin of sacrifice in religions is divine decree, but this ritual has been subject to many changes and developments during different periods of history for different reasons. However, despite these changes and developments, the performance of this ritual in different religions has some similarities such as remembering God and having the intention of drawing nigh to Him when doing the sacrifices. There are some differences in some cases such as the status of sacrifice in the religion and its liturgies. In order to better expound the matter, it is advisable to seek the origin of the sacrifice in various periods of the history and its nature and to know how it was performed in previous religions. Was this holy ritual subject to distortion, too? The present paper tries to study the emergence and history of sacrifice, the aims and motives of offering sacrifice, and deviations and distortions appeared in its meaning and performance.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :فطری بودن قربانی و راز انحرافات آن در ادیان ابتدایی
Abstract:
آیین قربانی از کهن ترین آیین های بیشتر ادیان است. انسان ها در تمام ادوار کوشیده اند تا با تقدیم هدیه و قربانی به خدا یا خدایان، خشنودی آنها را جلب کرده، از خشم و غضب آنها جلوگیری کنند. منشأ قربانی در ادیان، امر الهی است؛ امّا این آیین در ادوار مختلف تاریخ، به علل گوناگون دستخوش تغییر و تحوّل های زیادی شده است. با این حال، این آیین در ادیان مختلف، دارای شباهت هایی است که از آن جمله، یاد خدا و تقرّب به او در انجام قربانی ها است؛ چنانکه در مواردی نیز با یکدیگر اختلاف دارند؛ مانند جایگاه قربانی در شریعت و آداب آن. برای تبیین بهتر، شایسته است منشأ قربانی را در طول تاریخ ردیابی کنیم و ببینیم در ادیان گذشته، قربانی به چه نحو بوده است؟ آیا دست تحریف، گریبانگیر این آیین مقدّس نیز شده است؟
این نوشتار به دنبال پیدایش و پیشینهی قربانی، اهداف و انگیزه های تقدیم قربانی و انحرافات پدید آمده در آن است.
References:
- كتاب مقدّس، انجمن كتاب مقدّس.
- آرون، ريمون، مراحل اساسي سير انديشه در جامعهشناسي، ترجمه باقر پرهام، تهران، علمي و فرهنگي، 1382.
- استيس والتر، ترنس، دين و نگرش نوين، ترجمه احمد رضا جليلي، ويراسته مصطفي ملكيان، تهران، حكمت، 1377.
- باهنر، محمّدجواد، معارف اسلامي، تهران، دفتر نشر و فرهنگ اسلامي، 1361.
- بي.ناس، جان، تاريخ جامع اديان، ترجمه علياصغر حكمت، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، 1370.
- پالس، دانيل، هفت نظريه در باب دين، ترجمه و نقد محمدعزيز بختياري، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1385.
- پيرنيا، حسن، ايران باستان، تهران، سازمان كتابهاي جيبي، 1342.
- حسيني، سيداكبر و خواص امير، منشأ دين بررسي و نقد ديدگاهها، تهران، كانون انديشه جوان، 1388.
- دائرةالمعارف الكتابيه، ج5، قاهره، دارالثقافة، 1996.
- دورانت، ويليام جيمز، تاريخ تمدن، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، 1365.
- سليماني، عبدالرحيم، اديان ابتدايي و خاموش، قم، آيات عشق، 1382.
- شاردن، ژان، سفرنامه شاردن، ترجمه اقبال يغمايي، تهران، توس، 1372.
- شاردن، ِژان، سياحتنامه شاردن، ترجمه محمد عباسي، تهران، امير كبير، 1335.
- صديقي، غلامحسين، «جرعه فشاني بر خاك»، يادگار، ش 8، 1324.
- طباطبايي، سيدمحمدحسين، اصول فلسفه و روش رئاليسم، مقدمه و پاورقي مرتضي مطهري، قم، دارالعلم، 1350.
- ـــــ، الميزان، ترجمه سيدمحمد باقر موسوي، چ پنجم، قم، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1374.
- فرويد، زيگموند، توتم و تابو، ترجمه ايرج پورباقر، تهران، آسيا، 1326.
- قدردان قراملكي، محمدحسن، «جاودانگي شريعت و ملاكهاي آن»، فقه و حقوق، ش 3، 1383.
- قدياني، عباس، تاريخ اديان و مذاهب در ايران، تهران، فرهنگ مكتوب، 1381.
- قائمينيا، عليرضا، درآمدي بر منشأ دين، قم، معارف، 1379.
- لسان، حسين، «قرباني از روزگار كهن تا امروز»، هنر و مردم، ش 165و166، 1355.
- مصاحب، دكتر غلامحسين، دائرةالمعارف فارسي، تهران، امير كبير، 1380.
- مصطفوي، علي اصغر، اسطوره قرباني، بيجا، انتشارات علي اصغر مصطفوي، 1369.
- مطهري، مرتضي، علل گرايش به ماديگري، چ سيزدهم، تهران، صدرا، 1372.
- ـــــ ، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1368.
- مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الإسلامية، 1374.
- نيدرگانگ، مارسل، بيست كشورامريكاي لاتين، ترجمه محمد قاضي، تهران، خوارزمي، 1356.
- هميلتون، ملكم، جامعه شناسي دين، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، تبيان، 1377.
- هومر، ايلياد، ترجمه سعيد نفيسي، بيجا، وزارت فرهنگ و آموزش عالي، 1372.
- Evans-Prichard, E.E., “The Meaning of Sacrifice among the Nuer”, in: Understanding Religious Sacrifice, Jeffrey Carter (ed.), New York, 2003.
- Faherty, Robert L., "sacrifice", in: The New Encyclopedia Britanica, 15th Ed, Chicago, Encyclopedia Britannica, Inc, 1974.
- Henninger, Joseph, "sacrifice", in: The Encyclopedia of religion, Mircea Eliade (ed.), New York, 1987.
- James, E.o., “Sacrifice”, in: Encyclopedia of Religion and Ethics, James Hastings (ed.), New York, Charles Scribners Sons.
- Jensen, A.E., "From Myth and Cult among Primitive Peoples", in: Understanding Religious Sacrifice, Jeffrey Carter (ed.), New York, 2003.
- Mazlish, Bruce, "Comte, Auguste", in: The Encyclopedia of Philosophy, Edwards Paul (ed.), New York, Macmillan, 1996.
- Smith, William Robertson, “The Religion of the Semites”, in: Understanding Religious Sacrifice, Jeffrey Carter (ed.), New York, 2003.
- Tylor, E.B., "Primitive Culture", in: Understanding Religious Sacrifice, Jeffrey Carter (ed.), New York, 2003.
- Zoe Petropoulou, Maria, Animal Sacrifice in Ancient Greek Religion, Judaism, and Christianity 100 BC- AD 200, Oxford, New York, 2008, retrieved from http://books.google.com.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Ahmad.(2025) The Innate nature of Sacrifice and the Mystery of Its Deviations in Primitive Religions. Ma`rifat-e Adyan, 2(2), 117-142
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmad ."The Innate nature of Sacrifice and the Mystery of Its Deviations in Primitive Religions". Ma`rifat-e Adyan, 2, 2, 2025, 117-142
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A.(2025) 'The Innate nature of Sacrifice and the Mystery of Its Deviations in Primitive Religions', Ma`rifat-e Adyan, 2(2), pp. 117-142
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A. The Innate nature of Sacrifice and the Mystery of Its Deviations in Primitive Religions. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 2(2): 117-142