Pages:
89-116
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Crusades are among the longest wars throughout the history which has given historians opportunities to use them as pretext to write about them for two centuries. The reason for these wars, what justification their initiators and wagers had to legitimate these violent wars and what were the nature and principles of Muslims' Jihad against these Christian aggressors in thoughts and views of contemporary jurists are topics which require discussion and reflection.
The main hypothesis of the present paper is that Crusades have been the perfect example of holy wars which the new doctrines proposed by Christian clerics on "just war" have not been able to change their nature, because the historical reports about these wars do not allow for their conformity with just war doctrine. Muslims' Jihads against crusaders – whether as preemptive Jihad or as defensive and preventive Jihads–were defensive in nature which contemporary Sunni and Shi’ī jurist consider them as legitimate.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مشروعیت جنگهای صلیبی از دیدگاه روحانیان مسیحی و مقایسه آن با ماهیت جهاد مسلمانان در برابر صلیبیها
Abstract:
یکی از طولانی ترین جنگ هایی که تاریخ به خود دیده، جنگ های صلیبی است که نزدیک به دو قرن، بهانهی قلم فرسایی مورّخان شده است. اینکه علّت این جنگ ها چه بوده و آغازگران و ادامه دهندگان این جنگ ها در مشروعیت بخشی به این خشونت ها چه توجیهی داشته اند، و اینکه جهاد مسلمانان در برابر متجاوزان مسیحی در اندیشهی فقیهان معاصر این جنگ ها چه ماهیت و مبنایی داشته است، جای بحث و تأمّل دارد.
فرضیهی اصلی این نوشتار آن است که جنگ های صلیبی، نمونهی تمام عیاری از جنگ های مقدّس بوده اند که آموزه سازی روحانیان مسیحی در باب «جنگ عادلانه» نتوانسته است ماهیت آنها را تغییر دهد؛ زیرا روایات تاریخی از این جنگ ها، اجازهی انطباق آنها با آموزهی جنگ عادلانه را نمی دهد. جهاد مسلمانان با صلیبی ها نیز ـ چه در قالب جهاد به ظاهر ابتدایی و چه در قالب جهاد تدافعی و پیش دستانه ـ ماهیت جهاد دفاعی داشته است که فقیهان شیعه و سنّی معاصرِ این جنگ ها، آن را مشروع دانسته اند.
References:
- برجي، يعقوبعلي، «گستره و قلمرو دفاع مشروع از ديدگاه مذاهب فقهي اسلامي»، طلوع، ش 16، زمستان 1384، ص 47-60.
- برجي، يعقوبعلي، «وجوب دفاع مشروع از نگاه فريقين»، طلوع، ش 15، پاييز 1384، ص 3- 20.
- پاك، محمدرضا، «جنگ صليبي هشتم»، تاريخ اسلام، ش 16، زمستان 1382، ص 133-155.
- پنگل توماس و پيتر آهرنزدرف، عدالت در ميان ملل، ترجمه مصطفي يونسي، تهران، دفتر مطالعات سياسي و بينالمللي، 1384.
- جاويد، محمدجواد، نظريه نسبيت در حقوق شهروندي، تهران، دانشكده حقوق و علوم سياسي، 1388.
- حسنخاني، محمد، «بررسي تطبيقي مباني حقوق بشردوستانه در اسلام و مسيحيت»، دانش سياسي، ش 4، پاييز و زمستان 1385، ص 103-119.
- حميدالله، محمد، سلوك بينالمللي دولت اسلامي، ترجمه و تحقيق از مصطفي محقق داماد، تهران: مركز نشر علوم اسلامي، چ سوم، 1386.
- رنسيمان، استيون، تاريخ جنگهاي صليبي، ترجمه زهرا مهشادمحيططباطبايي، تهران، حسينيه ارشاد، 1357.
- ساسانپور، شهرزاد، «نگرش صليبيان به مسلمانان طي جنگهاي صليبي»، تاريخ اسلام (دانشگاه باقرالعلوم)، ش 22، تابستان 1384، ص 111-150.
- الشنقيطي، محمد المختار، «از جنگ مقدس تا صلح مقدس»، ترجمه جلال امام، مجله معرفت، ش 120، 1386، ص 113 ـ 124.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، الميزان، قم: دفتر انتشارات اسلامي، ۱۳۶۸.
- فايد حماد محمد عاشور، جهاد مسلمانان در جنگهاي صليبي، ترجمه عباس عرب، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1373.
- فرهنگيان، مجتبي، «اسلام در دو ســوي صلح و جنگ»، دانشگاه مطالعات اسلامس لندن: http://iranianstudies.org/fa/?p=82
- فيرحي، داود، «مفهوم جنگ و اخلاق نظامي در اسلام شيعي»، سياست، دوره 38، ش 1، بهار 1387، ص 131ـ160.
- قاضيزاده، كاظم، «جنگ و صلح از ديدگاه قرآن»، علوم سياسي، ش ۳۴، تابستان 1385، ص 51-74.
- كتاب مقدس(عهد قديم و عهد جديد).
- گروسه، رنه، تاريخ جنگهاي صليبي، ترجمه وليالله شادان، تهران، نشر و پژوهش فروزان روز،1377.
- گرونبوم فن گوستاو: اسلام در قرون وسطى، ترجمه غلامرضا سميعى، تهران، نشر البرز، 1373، ص 42-43.
- مادن، توماس، نگاهي نو و فشرده به جنگهاي صليبي، ترجمه عبدالله ناصري طاهري و اكرم كرمي، تهران، علم، 1389.
- محمدتقي جعفري[علّامه]، حكمت اصول سياسي اسلام، تهران، بنياد نهج البلاغه، ۱۳۷۳.
- مطهري، مرتضي، جهاد و موارد مشروعيت آن در قرآن، تهران، صدرا، 1373.
- معلوف، امين، جنگهاي صليبي از نگاه شرقيان، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوي، تهران، البرز، 1369.
- منتسكيو، روح القوانين، ترجمه علياكبر مهتدي، چ پنجم، تهران، اميركبير، 1343.
- مونتگري وات، ويليام، برخورد آراء مسلمانان و مسيحيان، ترجمه محمدحسين آريا، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1373.
- ناصرى طاهرى، عبدالله، «نقش شيعيان فاطمى در جنگ هاى صليبى»، تاريخ اسلام، ش 5، بهار 80، ص 99-132.
- ناصري طاهري، عبدالله، «اسماعيليان و مخالفانشان»، تاريخ اسلام، ش 3، پاييز 1379، ص 161-180..
- ناصري طاهري، عبدالله، نقش اسماعيليان در جنگهاي صليبي، تهران، ققنوس،تهران، 1387.
- نوذري، عزت الله، اروپا در قرون وسطي، شيراز، نويد شيراز، 1387.
- ويل، دورانت، تاريخ تمدن، جلد چهارم، عصر ايمان(بخش دوم)، ترجمه ابوالقاسم طاهري، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، 1367.
- يزدي، نرگس و معصومه اميرلو، اسناد تاريخي تقديم به عاليجناب پاپ، تهران، بهمن آرا، 1387.
- Arthur Cushman McGiffert, “Christianity and War: A Historical Sketch”, The American Journal of Theology, Vol. 19, No. 3 (Jul., 1915).
- Augustine, “Letter 229,” in The Political Writings of St. Augustine, ed. Henry Paolucci (Chicago: Regnery Gateway, 1962).
- Augustine, “Reply to Faustus the Manichean”, vol. 4, bk. 22, par. 75. in: A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, ed. Philip Schaff (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 1979).
- Augustine, “Reply to Faustus,” bk. 22, par. 76, 368. in: A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, ed. Philip Schaff (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 1979).
- Augustine, The City of God against the Pagans, ed. R.W. Dyson (Cambridge: Cambridge University Press, 1998), especially bk. 19.
- Bell, Daniel M. Jr., Scott A. (FRW) Sterling, Just War as Christian Discipleship: Recentering the Tradition in the Church Rather Than the State, Brazos Press, 2009.
- C. Erdmann, The Origin of the Idea of Crusade, trans. M. Baldwin and W. Goffart (Princeton, 1977), p.348-349; Riley-Smith, What Were the Crusades?(London-Basingstoke, 1977).
- Cahill, Lisa Swole, Love Your Enemies: discipleship, pacifism and just war theory, Fortress Press,1994.
- Cessario, Romanus, “St. Thomas Aquinas on Satisfaction, Indulgences, and Crusades”, medieval Philosophy and Theology, Vol.2 (1992).
- Constable, Giles, “The Historiography of the Crusades”, in: Laiou, Angeliki E. and Roy Parviz Mottahedeh, The Crusades from the Perspective of Byzantium and the Muslim World.
- Cook, David, Understanding Jihad, University of California Press,2005.
- Dana C. Munro, “The Popes and the Crusades”, Proceedings of the American Philosophical Society, Vol. 55, No. 5 (1916).
- Firestone, Reuven, Conceptions of Holy War in Biblical and Quranic Tradition, Journal of Religious Ethics, Vol. 24, No. 1 (spring, 1996).
- Fixdal, Mona. and Smith, Dan, “Humanitarian Intervention and Just War”, 42 Mershon International Studies Review, 1998.
- Fredrick H. Russell, The Just War in the Middle Ages, Cambridge University Press(1975).
- J. M. Wallace-Hadrill, “War and Peace in the Earlier Middle Ages: The Prothero Lecture”, Transactions of the Royal Historical Society, Fifth Series, Vol. 25 (1975).
- Keith J. Gomes, “An Intellectual Genealogy of Just War: A Survey of Christian Political Thought on the Justification of warfare, Small Wars Journal, p.1; available at: www.smallwarjournal.com
- Lowe, Ben, Imagining peace: a history of early English pacifist ideas, Penn State Press, 1997.
- Paul Christopher, The Ethics of War and Peace, 2nd ed. (Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, 1999).
- Paul E. Chevedden, The Islamic View and the Christian View of the Crusades: A New Synthesis, Journal of the History: Historical Association, Vol.93, Issue: 310, April 2008.
- Saint Thomas Aquinas, Summa Theological.
- Stevenson, William R., Christian love and just war: moral paradox and political life in St. Augustine and his modern interpreters, Mercer University Press, 1987.Turner Johnson, James, “Aquinas and Lutter on War and Peace”, 31 Journal of Religious Ethics, 2003.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Masome Sadat.(2025) The Legitimacy of Crusades from the viewpoint of Christian Clerics and Its Comparison with the Nature of Muslims' Jihad (holy war) against Crusaders. Ma`rifat-e Adyan, 2(2), 89-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Masome Sadat ."The Legitimacy of Crusades from the viewpoint of Christian Clerics and Its Comparison with the Nature of Muslims' Jihad (holy war) against Crusaders". Ma`rifat-e Adyan, 2, 2, 2025, 89-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M.(2025) 'The Legitimacy of Crusades from the viewpoint of Christian Clerics and Its Comparison with the Nature of Muslims' Jihad (holy war) against Crusaders', Ma`rifat-e Adyan, 2(2), pp. 89-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M. The Legitimacy of Crusades from the viewpoint of Christian Clerics and Its Comparison with the Nature of Muslims' Jihad (holy war) against Crusaders. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 2(2): 89-116