A part of the artists' works has always been dedicated to human’s desire to achieve justice at the end of the world and thinking about how is the life after death. Despite the ambiguities of the Jewish and Christian scriptures regarding the final fate of the wicked people, hell and the punishment of sinners are mentioned in various verses of the Old and especially the New Testament. Therefore, the Bible has always been one of the sources of inspiration for artists to create and produce works of art with religious themes. In addition to religious texts and traditions, some other factors such as the political and cultural climate at the time of the production of the artworks have had a significant impact on the artist’s view towards hell and the apocalypse. This article examines how much Europe’s paintings of the 18th and 19th centuries are loyal to religion – studying the works of prominent artists of that era about Hell, namely William Blake, John Martin and Gustave Dore-, using an analytical-comparative method. Examining various verses of the Old and New Testaments, it seems that the adaptation of the artwork to the Holy Text, in many cases, is more in the type of sin than the type of punishment considered for that sin; and in addition to adapting religious themes, artists have been inspired by each other, by literary manuscripts, by political, cultural and artistic events, and finally by their own minds to create the image of hell and the day of judgment.
Title :دینپژوهی ترجمان بصری جهنم در نقاشیهای قرن 18 و 19 میلادی اروپا
Abstract:
اشتیاق و علاقة آدمیان برای رسیدن به عدالت در پایان جهان و اندیشیدن به چگونگی زندگی پس از مرگ، همواره بخشی از محتوای آثار هنرمندان را به خود اختصاص داده است. با وجود ابهامات و دوگانگی هایی که در متون مقدس یهود و مسیح در خصوص سرنوشت نهایی بدکاران به چشم می خورد، در آیات مختلفی از عهد عتیق و به ویژه عهد جدید، از جهنم و عذاب گناهکاران سخن به میان آمده است؛ ازاین رو کتاب مقدس همواره یکی از منابع الهام هنرمندان برای خلق و تولید آثار هنری با مضامین دینی بوده است. در کنار متون و روایات دینی، عوامل دیگری چون فضای سیاسی و فرهنگی زمان تولید اثر نیز تأثیر بسزایی در نوع نگرش هنرمندان به جهنم و آخرالزمان داشته است. این مقاله به روش تحلیلی ـ تطبیقی به بررسی میزان وفاداری به دین در نقاشی های قرون 18و19م اروپا در نمونه آثار هنرمندان برجستة آن دوران، یعنی ویلیام بلیک، جان مارتین و گوستاو دوره دربارة جهنم می پردازد. با توجه به بررسی آیات مختلفی از عهد عتیق و جدید، به نظر می رسد که در بسیاری از موارد، میزان تطبیق اثر هنری با متن مقدس بیشتر در نوع گناه است تا نوع عذاب درنظرگرفته شده برای آن گناه؛ و هنرمندان علاوه بر اقتباس از مضامین دینی، از یکدیگر، از نسخ ادبی، از اتفاقات سیاسی، فرهنگی و هنری، و در نهایت از ذهن خود نیز برای خلق تصویر جهنم و روز داوری الهام گرفته اند.
عهد عتیق و عهد جدید، 1380، ترجمة فاضل خان همدانی، ویلیام گلن، هنری مرتن، تهران، اساطير.
اعرابی، غلامحسین و محمد معظمی گودرزی، 1394، «بررسی تطبیقی معاد در کتب اوستا، عهدبن تلمود و قرآن کریم با تأکید بر اوصاف و ویژگیهای بهشت»، پژوهش دین، ش 30، ص 49ـ73.
آتشی، لاله و عليرضا انوشیروانی، 1390، «نقاشیهای رمانتیک بلیک از حماسه میلتن»، ادبیات تطبیقی، ش 4، ص 100ـ120.
آخرالزمان پیتر، 1924، ترجمة ام. آر جیمز، آکسفورد، کلرندون.
آرام، محمدرضا، 1387، «سیر تاریخی فرجامشناسی در دین یهود»، تاریخ، سال سوم، ش 11، ص 5ـ34.
بریل، پاتریسیا، 1396، تاریخ مذهبی اروپا، ترجمة محمدجواد محمدی، تهران، اطلاعات.
پورنامداریان، تقی و ديگران، 1392، «مقایسه تحلیلی مبدأ و مقصد روح در آیین زرتشت و یهود با سه اثر از عرفان مسلمان (اللمع فی التصوف، شرح التعرف لمذهب التصوف، کشف المحجوب)»، پژوهشهای ادب عرفانی، سال هفتم، ش 1، ص 1ـ26.
حاج ابراهیمی، طاهره و محمدرضا عدلي، 1386، «آخرالزمان در کلام عیسای ناصری و بازتاب آن در انجیلها»، پژوهشنامه ادیان، سال اول ش 2، ص 91ـ126.
رحیمپور، فروغ، 1391، «رستاخیز در عهد عتیق و عهد جدید»، اندیشه دینی، دوره دوازدهم، ش 4، ص 121ـ154.
رسولزاده، عباس، 1389، «آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت و مسیحیت»، معرفت ادیان، ش 6، ص 67ـ96.
فرای، نورتروپ، 1372، تخیل فرهیخته، ترجمة سعید ارباب شیرانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
کویریکو، تامارا، 2011، «شمایلنگاری جهنم در سنت هنری قرون وسطی»، مجله الکترونیکی باستان، قرون وسطی و مدرن، در: بهشت، برزخ و جهنم: دینداری در قرون وسطی، ژانویه ـ ژوئن.
مشکور، محمدجواد، 1377، خلاصه ادیان در تاریخ دینهای بزرگ، چ ششم، تهران، شرق.
مینستون، مادلین، 1386، تاریخ هنر (سده هفدهم)، ترجمة حسن افشار، تهران، نشر مرکز.
نورالدینی اقدم، یحیی، 1396، «پیشینه کلامی شبهات ابلیس در ملل و نحل شهرستانی بر مبنای روایات یهودی، مسیحی و اسلامی»، پژوهشهای ادیانی، سال پنجم، ش 10، ص 5ـ24.
وکیلی، ندا و اصغر جوانی، 1393، «تطبیق نشانه ـ معناشناسی تصاویر دوزخ در نگارههای معراجنامة شاهرخی و آثار دوره از کمدی الهی دانته»، باغ نظر، دوره یازدهم، ش 29، ص 71-80.
هوبزباوم، ا. ج، 1374، عصر انقلاب اروپا 1789ـ1848، ترجمة علیاکبر مهدیان، تهران، مؤلف.
هیوم، رابرت، 1373، ادیان زنده جهان، ترجمة عبدالرحیم گواهی، چ سوم، تهران، نشر فرهنگ اسلامی.
Alighieri, Dante, 1892, The Vision Of Hell By Dante Alighieri Illustrated by Gustave Dore, Translated By The Rev. H. F. Cary, M.A, London, Paris, Melbourne.
Aston, Nigel, 2002, Christianity and revolutionary Europe 1750–1830, Cambridge University Press.
Aung, Myat, 2016, The Social Hell of William Blake: the Impact of the Industrial Revolution on Blake’s Illustrations of Dante’s Inferno, Faculty Advisor: Dr. Travis Nygard, The National Conference on Undergraduate Research, North Carolina (NCUR).
Camporesi, Piero, 1991, The Fear of Hell. Translated by Lucinda Byatt, Pennsylvania State University Press.
Greene, John C, 1959, "Darwin and Religion", Proceedings of the American Philosophical Society, V. 103, N. 5, p. 716-725.
https://eclecticlight.co/2019/04/22.
https://flashbak.com/william-blake
Marin, Ileana, 2015, "Dante’s Hell Envisioned By Gustav Dore: An Overalooked Opening To Modernity", International Journal of Cross-Cultural Studies and Environmental Communication, V. 4, p. 17-31.
Rochais, Gerard, 1992, "Bible et Litterature", Tangence, N. 35, p. 87-103.
The Apocalypse of Peter, 1924, Translated by M.R. James, Oxford, Clarendon Press.
WWW. Religionnews.com//bart-ehrman (Accessed 2020/03/26) Top of Form.
, , , Zhra.(2024) The Visual Interpretation of Hell in the Paintings of the 18th and 19th Centuries of Europe: A Religious Study. Ma`rifat-e Adyan, 13(4), 87-106
; Zhra ."The Visual Interpretation of Hell in the Paintings of the 18th and 19th Centuries of Europe: A Religious Study". Ma`rifat-e Adyan, 13, 4, 2024, 87-106
, , , Z.(2024) 'The Visual Interpretation of Hell in the Paintings of the 18th and 19th Centuries of Europe: A Religious Study', Ma`rifat-e Adyan, 13(4), pp. 87-106
, , , Z. The Visual Interpretation of Hell in the Paintings of the 18th and 19th Centuries of Europe: A Religious Study. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 13(4): 87-106