Pages:
137-154
Receive Date: 2025/10/14
Accept Date: 2025/10/14
Abstract:
The difference between the theories and approaches of religious researches should be sought in their ontological aspects. The reflection of the researcher's view about the world, religions, and its nature leads to specific strategies, methods, and theories, and different ontological circumstances, produces different discourses, and consequently, different results. Two discourses prevail in the space of comparative religious studies today. First is Mircea Eliade’s discourse of "creative hermeneutics and phenomenology with undisputed authority" and the other is the "postmodern and historical approach of passing through Eliade" represented by Jonathan Zittell Smith, who has a major contribution in systematizing the academic discipline of "history of religions". Introducing, analyzing and expressing the ontological confrontation prevailing the theories of the two prominent religious scholars, this article provides a more accurate evaluation and a better understanding of the methodical study of religious structures and phenomena in interreligious researches.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تقابل هستیشناسی میرچا الیاده و جاناتان اسمیت در مطالعات ادیان
Abstract:
تفاوت رویکردها و نظریه ها در پژوهش های ادیانی را بیشتر باید در جنبه های هستی شناسی جست وجو کرد. بازتاب نگرش پژوهشگر درباره جهان، ادیان و سرشت آن منجر به راهبردها، روش ها و نظریه های خاص می شود و موقعیت های متفاوت هستی شناسی، گفتمان و به تبع آن، نتایج متفاوتی را تولید می کند. دو گفتمان در فضای دین پژوهی مقایسه ای امروزه حاکم است. گفتمان «پدیدارشناسی و هرمنوتیک خلاق با مرجعیت بلامنازع» میرچا الیاده و دیگری رویکرد «پسامدرنیسم و تاریخ مدار گذر از الیاده» به نمایندگی جاناتان زیتل اسمیت که سهم عمده ای در نظام مند کردن رشته دانشگاهی «تاریخ ادیان» دارد. این مقاله ضمن معرفی، واکاوی و بیان تقابل هستی شناسانه حاکم بر نظریه های این دو دین پژوه برجسته، ارزﯾـﺎﺑﯽ دقیق تر و ﻓﻬـﻢ ﺑﻬﺘـﺮی از مطالعه روشمند ﺳـﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ و ﭘﺪﯾﺪارﻫﺎی دینی در پژوهش های بین ادیانی ارائه می دهد.
References:
- اسميت، ديويد وودارف، ۱۳۹۳، «پديدارشناسي»، ترجمة مسعود عليا، در: دانشنامه فلسفه استنفورد، تهران، ققنوس.
- الياده، ميرچا، ۱۳۸۸، مقدس و نامقدس: ماهيت دين، ترجمة بهزاد سالکي، تهران، علمي و فرهنگي.
- رنه، برايان، 1397، «ميرچا الياده»، ويراستة مهدي لکزايي و عليرضا ابراهيم، در: دانشنامه دين بريل، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- سامع، سيدجمال و محمدجواد صافيان، ۱۳۹۵، «واکاوي جايگاه زبان در افق هستيشناسي تودستي هايدگر»، پژوهشهاي فلسفي، ش 19، ص 173-205.
- شارپ، اريک و سيمور کين، 1372، «پديدارشناسي دين»، ويراستة ميرچا الياده، ترجمة بهاءالدين خرمشاهي، در: دينپژوهي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
- صادقي فسائي، سهيلا و محسن ناصريراد، ۱۳۹۰، «ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻴﻔﻲ در ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎعي»، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎعي ايران، ش 5 (2)، ص 80ـ100.
- علمي، قربان، 1395، «ميرچا الياده و انسانشناسي»، انسانپژوهي ديني، ش 36، ص 5ـ29.
- کاکس، جيمزليلند، ۱۳۹۷، پديدارشناسي دين: چهرههاي شاخص، عوامل شکلدهنده و مباحثات بعدي، ترجمة جعفر فلاحي، تهران، نشر مركز.
- کيتاگاوا، جوزف، ۱۳۸۸، «درباره ميرچا الياده»، در: مقدس و نامقدس: ماهيت دين، ترجمة بهزاد سالکي، تهران، علمي و فرهنگي.
- لکزايي، مهدي و سيدحميد موسويان، ۱۳۹۶، «پديدارشناسي دين و هرمنوتيك نزد ميرچا الياده»، انديشه ديني، ش 17 (3)، ص 50ـ137.
- لکزايي، مهدي، 1393، «دين و تجربه امر قدسي از نگاه ميرچا الياده»، پژوهشنامه اديان، ش 16، ص 91ـ110.
- موسويان، سيدحميد، 1398، پديدارشناسي دين و هرمنوتيک خلاق نزد ميرچا الياده، رسالة دکتري، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- وستفال، مرولد، ۱۳۹۳، «پديدارشناسي دين»، در: درباره دين، ترجمة ليلا هوشنگي، تهران، هرمس.
- Allen, Douglas, 1972, "Mircea Eliade’s Phenomenological Analysis of Religious Experience", The Journal of Religion, N. 52 (2), p. 86-170.
- Burke, Vernon J., 2006, "St. Thomas Aquinas", Edited by Donald M., Borchert, Encyclopedia of philosophy, MacMillan Reference USA, Detroit, Thomson Gale.
- Colasacco, Brett, 2018, "Is religion a universal in human culture or an academic invention?", Sightings: Reflections on Religion in Public Life, https://divinity.uchicago.edu/sightings.
- Cox, James L., 2006, A guide to the phenomenology of religion: key firgures, formative influences and subsequent debates, London, Continuum.
- Eliade, Micea, 1968, Myths, dreams and mysteries, Translated by Philippe Auguste MAIRET, London & Glasgow, Collins.
- ----- , 1979, Patterns in comparative religion, Stagbooks, London, Sheed and Ward.
- ----- , 1991, Images and symbols: studies in religious symbolism, Mythos, Princeton, Princeton University Press.
- ----- , 1992, Mystic stories: The sacred and the profane. Classics of Romanian literature, v. 2, Boulder, New York, East European Monographs, in cooperation with Editura Minerva, Bucharest; Distributed by Columbia University Press.
- ----- , 2013, The Quest History and Meaning in Religion, Chicago, University of Chicago Press.
- ----- , 2018, Myth of the eternal return: cosmos and history, Princeton, NJ, Princeton University Press.
- ----- , 1967, Shamanism: archaic techniques of ecstasy, Translated by Willard R Trask, Princeton, Princeton University Press.
- Fuenmayor, Ramsés, 1991, "The Self-Referential Structure of an Everyday-Living Situation: A Phenomenological Ontology for Interpretive Systemology", Systems Practice, N. 4 (5), p. 1-22.
- Harman, Graham, 2007, Heidegger explained: From phenomenon to thing, Ideas explained, v. 4, Chicago, Open Court.
- McCutcheon, Russell T, 2003, Manufacturing religion: The discourse on sui generis religion and the politics of nostalgia, New York, Oxford University Press.
- Norris, Richard A., 1987, "Ontology", Edited by Mircea Eliade, Encyclopaedia of Religion, V. 10, United States of America, Macmillan.
- Paden, William E, 2011, Comparative religion, Edited by John R Hinnells, The Routledge companion to the study of religion, New York, Routledge.
- Patton, Kimberley, 2019, "The Magus:Jonathan Z. Smith and ‘the absolute wonder of the human imagination", Journal of the American Academy of Religion, N. 87 (1), p. 47-56.
- Rennie, Bryan S, 1996, Reconstructing Eliade: making sense of religion, Albany, State University of New York Press.
- Ricœur, Paul, and Mario J. Valdés, 1991, A Ricoeur reader: reflection and imagination, Toronto, University of Toronto Press.
- Shimron, Yonat, 2018, "Religion historian Jonathan Z. Smith dies", Deseret News, January 02. U.S.A: Deseret News Press.
- Smith, Jonathan Z, 1983, "No need to travel to the Indies: Judaism and the study of religion", Edited by Neusner, Take Judaism, for example, 215-226.
- Smith, Jonathan Z, 1993, Map is not territory: studies in the history of religions, Chicago, University of Chicago Press.
- ----- , 2004, Relating Religion: essays in the study of religion, Chicago, University of Chicago Press.
- ----- , 2013, Imagining religion: From Babylon to Jonestown, Chicago, The University of Chicago Press.
- Stoker, Gerry, ed., 2002, Theory and Methods in Political Science, Houndmills; Hampshire, Palgrave.
- Sun, Allan, 2007, "Chasing One’s Tail: Some Reflections on the Methodologies of Mircea Eliade and Jonathan Z Smith", in On a panegyrical note: studies in honour of Garry W Trompf, edited by Victoria Barker and Frances Di Lauro, Sydney, University of Sydney.
- Thévenaz, Pierre, 1963, What is phenomenology?, London, Merlin Press.
- Urban, Hugh B. 2000. “Making a Place To Take a Stand: Jonathan Z. Smith and the Politics and Poetics of Comparison’.” Method & Theory in the Study of Religion 12 (1-4): 339-78.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ovaisy, Mohsen, Lakzaei , Mahdi.(2025) The Ontological Confrontation of Mircea Eliade and Jonathan Smith in Religious Studies . Ma`rifat-e Adyan, 13(3), 137-154
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohsen Ovaisy; Mahdi Lakzaei ."The Ontological Confrontation of Mircea Eliade and Jonathan Smith in Religious Studies ". Ma`rifat-e Adyan, 13, 3, 2025, 137-154
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ovaisy, M, Lakzaei , M.(2025) 'The Ontological Confrontation of Mircea Eliade and Jonathan Smith in Religious Studies ', Ma`rifat-e Adyan, 13(3), pp. 137-154
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ovaisy, M, Lakzaei , M. The Ontological Confrontation of Mircea Eliade and Jonathan Smith in Religious Studies . Ma`rifat-e Adyan, 2025; 13(3): 137-154