The Jews in Tehran are the oldest and largest minority living in this city. However, there is little information about the minority's religious buildings compared to other minorities in Tehran. Part of this little knowledge is due to the inattention of the researchers to Jewish religious architecture because they do not have an outstanding architecture; and more importantly, it is due to the reluctance of the Jews to introduce their religious works. Visiting Jewish religious sites is consciously hindered and it is due to the historical and social conditions of this minority. The visibility of synagogues in the city of Tehran has changed corresponding to social changes. During the Qajar period, there was a clear attempt to hide the synagogues for religious reasons; but with the developments after the “Persian Constitutional Revolution” and the beginning of the first Pahlavi government, there was a tendency to show and create large synagogues with outstanding architecture. Towards the end of the first Pahlavi period, political changes did not provide much opportunity for Jews to build synagogues; but the international policies of the second Pahlavi led to the creation of several synagogues in Tehran. However, social conditions and popular opposition to the government's policies toward Israel led to a second opposition to the visibility of synagogues across the city and concealment of the synagogues in the form of Jewish schools. This article uses "field research" and library research methods and a descriptive-analytical method to present an analysis of the social and political conditions of this religious minority, examining the religious architecture of Tehran’s synagogues from the Qajar period to the end of Pahlavi period.
Title :بررسی تأثیرات سیاسی و اجتماعی دوره قاجاریه و پهلوی بر معماری مذهبی یهودیان تهران
Abstract:
یهودیان تهران قدیمی ترین و بیشترین اقلیت ساکن این شهر هستند. با این حال اطلاعات اندکی از بناهای مذهبی این اقلیت به نسبت سایر اقلیت های ساکن تهران موجود است. بخشی از این شناخت اندک به سبب بی توجهی پژوهشگران به معماری مذهبی یهودیان به خاطر نداشتن معماری شاخص است؛ و بخش مهم تر به بی میلی یهودیان در معرفی آثار مذهبی خود بازمی گردد. ممانعت از رؤیت اماکن مذهبی یهودیان آگاهانه و با توجه به شرایط تاریخی و اجتماعی این اقلیت بوده و متناسب با تغییرات اجتماعی، میزان رؤیت پذیری کنیسه ها در سطح شهر تهران تغییر کرده است. در دوره قاجاریه به علل مذهبی تلاش واضحی در پنهان سازی کنیسه ها صورت می گرفت؛ اما با تحولات پس از مشروطه و اوایل حکومت پهلوی اول، تمایل به نمایان ساختن و ایجاد کنیسه های بزرگ با معماری شاخص به وجود آمد. اواخر دوره پهلوی اول تحولات سیاسی مجال چندانی برای ساخت کنیسه برای یهودیان فراهم نکرد؛ اما سیاست های بین الملی پهلوی دوم موجب ایجاد کنیسه های متعددی در شهر تهران شد. با این حال، شرایط اجتماعی و مخالفت های مردمی با سیاست های دولت در قبال اسرائیل، موجب شد تا مجدداً با رؤیت پذیری کنیسه ها در سطح شهر مخالفت شود و پنهان سازی آنها در قالب مدارس یهودیان صورت گیرد. این مقاله که به شیوه «میدانی» و تحقیق کتابخانه ای و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، با بررسی معماری مذهبی کنیسه های تهران از دوره قاجاریه تا پایان پهلوی، تحلیلی از شرایط اجتماعی و سیاسی این اقلیت مذهبی ارائه کرده است.
کريميان، حسن و عباسعلي احمدي، 1394، «باستان شناسي فضايي، رويکردي علمي در مطالعه و تحليل آثار معماري، فضاهاي شهري و بافت کهن»، مطالعات باستانشناسي، دوره 7، ش2، ص103-116.
کريميان، حسن و ميثم نيکزاد، 1391، «تأثير موازين فقهي بر شکليابي معماري و محلات مسکوني اقليتهاي يهودي و مسيحي در اصفهان دوره صفوي»، جامعهشناسي تاريخي، دوره 4، ش2، ص193-224.
, Hamid, , Haydeh, , Mohammad.(2024) A Study of the Political and Social Impacts of the Qajar and Pahlavi Periods on the Religious Architecture of the Jews of Tehran. Ma`rifat-e Adyan, 13(2), 41-58
Hamid ; Haydeh ; Mohammad ."A Study of the Political and Social Impacts of the Qajar and Pahlavi Periods on the Religious Architecture of the Jews of Tehran". Ma`rifat-e Adyan, 13, 2, 2024, 41-58
, H, , H, , M.(2024) 'A Study of the Political and Social Impacts of the Qajar and Pahlavi Periods on the Religious Architecture of the Jews of Tehran', Ma`rifat-e Adyan, 13(2), pp. 41-58
, H, , H, , M. A Study of the Political and Social Impacts of the Qajar and Pahlavi Periods on the Religious Architecture of the Jews of Tehran. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 13(2): 41-58