Pages:
103-116
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
The claim that Jesus did not have a physical body and was not crucified was first made by Christian Gnostic denominations, such as the Manichaeans who joined the Christian denomination. This is the fundamental difference between Manichaean Christianity and traditional Christianity. This descriptive-qualitative article firstly summarizes the process of designing the divine incarnation in the body of Jesus Christ based on the Christian Gospels and Epistles, and then introduces the three Jesus that the Manichaeans believed in. Next, the interplay of the two religions in the design of the image of Jesus as Savior was examined based on the texts found in Africa in early centuries. The Manichaean debate with St. Augustine about the material or divine incarnation of Jesus at the time of creation and crucifixion, based on the Gospel, the Epistles of Paul, and the Manichaean texts, was the basis of the analysis and showed that the process of forming the abstract concept of salvation was a reciprocal influence among Christians and Manichaeans in the first centuries AD.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :روند شکلگیری مفهوم انتزاعی نجاتبخش در مسیحیت، بر اساس مباحثات سنت آگوستین با اسپسگان مانوی در متون افریقای قرون اولیة میلادی
Abstract:
ادعای اینکه عیسی(ع) جسم فیزیکی نداشته و مصلوب نشده است، اولین بار توسط شاخه های گنوستیک مسیحی، نظیر مانویانی که به شاخهی مسیحیت ملحق شده بودند، مطرح شد. این امر تفاوتی اساسی بین مسیح شناسی مانوی و آیین سنتی مسیحی محسوب می شود. در این مقالهی تحلیلی ـ کیفی، ابتدا خلاصه ای از روند طرح تجسم الهی در پیکر عیسی مسیح بر اساس اناجیل و رسائل مسیحی، و سپس معرفی سه عیسایی که مانویان به آن باور داشتند، می آید. در ادامه، اثرپذیری متقابل این دو آیین در طرح تصویر عیسی(ع) به عنوان نجات بخش، بر اساس متون یافت شده از افریقای قرون اولیهی میلادی بررسی شد. مباحثات اسپسگان مانوی با سنت آگوستین دربارهی تجسم مادی یا الهی حضرت عیسی(ع) در هنگام آفرینش و تصلیب، با تکیه بر مطالب انجیل، نامه های پولس و متون مانویان، اساس تحلیل بود و نشان داد که روند شکل گیری مفهوم انتزاعی نجات بخش، یک اثرپذیری دوسویه در بین مسیحیان و مانویان، در قرون نخست میلادی بوده است.
References:
- آیار، جواد و مجيد ملایوسفی، 1391، «عیسی در تاریخ: نگاهی به دو روایت اولیه از مسیحشناسی»، پژوهشنامه علم و دین، ش6، ص1-23.
- ابوالقاسمی، محسن، 1373، تاریخ مختصر زبان فارسی، تهران، بنیاد اندیشه اسلامی.
- ابنندیم، 1379، مانی به روایت ابنندیم، ترجمه محسن ابوالقاسمی. تهران، طهوری.
- ـــــ ، 1381، الفهرست، ترجمه رضا تجدد، تهران، اساطیر.
- اردستانی رستمی، حمیدرضا، 1396، «متن پارتی مانوی تصلیب عیسی و تأثیرپذیری آن از انجیل یوحنا»، پژوهشهای ادیانی، ش9، ص29-48.
- انجیل، 1995، ترجمه تفسیری، انگلستان.
- بهار، مهرداد، 1375، ادیان آسیایی، تهران، چشمه.
- خواص، امیر، 1389، «پولس و الوهیت مسیح»، معرفت ادیان، ش2، ص97-116.
- راسخی، فروزان، 1380، «متون دینی آیین مانی»، هفت آسمان، ش12و13، ص131-168.
- رضازاده جودی، محمدکاظم، 1393، «بررسی و نقد آموزه تجسد در مسیحیت»، حکمت و فلسفه، ش39، ص87-102.
- رضایی باغبیدی، حسن، 1377، «محاکمه و مصلوب کردن عیسی مسیح در متون مانوی»، مجموعه مقالات مهروداد بهار، ص100-118.
- منتظری، سیدسعیدرضا و پيمان صمیمی، 1396، «تبیین نظری عرفان مانوی»، پژوهشهای ادیانی، ش10، ص97-122.
- میرفخرایی، مهشید، 1383، فرشته روشنی: مانی و آموزههای او، تهران، ققنوس.
- ناس، جان.بی، 1380، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علیاصغر حکمت، تهران، علمی و فرهنگی.
- وامقی، ایرج، 1378، نوشتههای مانی و مانویان، تهران، سوره.
- ویدن گرن، لئو، 1387، مانی و تعلیمات او، ترجمه نزهت صفای اصفهانی، تهران، مرکز.
- هالروید، استوارت، 1384، ادبیات گنوسی، ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران، اسطوره.
- Alfaric, p., 1918, L’evolution intellectuelle de Saint Augustin, 1st Vol, Du manicheisme au
- neo-platonisme, Paris, Princeton.
- Augustin d’Hippone, 2015, Les confessions, Livres 1-13, Kindle, Oxford university Press.
- Barclay,W, 2001, Great Themes of the new Testament,Westminster, John Knox press.
- Boyce,M., 1975, A reader in Manichaen Middle Persian and Parthian, Acta Iranica 9,
- Tehran, Liege.
- Burkitt,F.C., 2010, The religion of the Manichees: Donnellan Lectures for 1924, Cambridge university press.
- Decret,F., 2000, ”La doctrine central du spiritalis salvator dans les source manichéenes africaines”, In Studia Manichaica, pp.138-153.
- Decret, F, 1971, Aspects du manichéism dans L’Afrique romaine, Les controversies de Fortunatus, Faustus et Felix avec saint Augustin, Etudes augustiniennes et CNRS, Paris.
- Emmeric,R. Sundermann,W., Zieme, P, 2000, Studia Manichaica, Akademie Verlay, Religion.
- Lieu, S.N.C., 2009, Manichaeism, 10.1093/oxfordhb/9780199271566.003.0012, accessed on 10/5/2019.
- Puech, H.Ch., 1945, Le Manicheism dans Histoire Generale des Religions,III.Paris, p.85-116.
- Weiskotten, H.T., 2008, The life of Saint Augustine: A translation of Sancti Augustini Vita by Possidius, New Jersey, Evolution publishing Merchantville.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Azari, Roshanak.(2025) The Process of Formation of the Abstract Concept of Salvation in Christianity, Based on the Discussions of St. Augustine with the Manichaean Ephesians in Early African Texts . Ma`rifat-e Adyan, 12(4), 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Roshanak Azari."The Process of Formation of the Abstract Concept of Salvation in Christianity, Based on the Discussions of St. Augustine with the Manichaean Ephesians in Early African Texts ". Ma`rifat-e Adyan, 12, 4, 2025, 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Azari, R.(2025) 'The Process of Formation of the Abstract Concept of Salvation in Christianity, Based on the Discussions of St. Augustine with the Manichaean Ephesians in Early African Texts ', Ma`rifat-e Adyan, 12(4), pp. 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Azari, R. The Process of Formation of the Abstract Concept of Salvation in Christianity, Based on the Discussions of St. Augustine with the Manichaean Ephesians in Early African Texts . Ma`rifat-e Adyan, 2025; 12(4): 103-116