Christianity is an Abrahamic religion and believes in monotheism on the one hand, and constantly emphasizes the three concepts of Father, Son and Holy Spirit on the other hand. Determining the nature of the relationship between these three concepts has been one of the most important issues in classical Christian theology. With regard to these three essential foundations, Arius, one of the theologians of the Patriarchal Age, holds a view which has been regarded heresy and has been condemned by the Council of Nicaea since (325 AD). Drawing on the historical-analytical method, this article seeks to identify related intellectual contexts and reconstruct his theology based on the reliable works of Arius. This study shows that Arius believed that the father is transcendent and the other, and in terms of eternity and essence, he is alone and unique. By his own will, the Father created the Son out of nothingness to mediate the creation of time and the universe. The Son is not the same as the Father in terms of eternity and essence; the Father-Son relationship is the creator’s relationship with the creature; and the Holy Spirit is the first creation of the Son, and these three essential foundations are different in essence and glory.
Title :بازسازی نظام الهیاتی آریوس در باب پدر، پسر و روحالقدس
Abstract:
مسیحیت، از یک سو دینی است ابراهیمی و معتقد به توحید؛ و از دیگر سو، مدام بر سه مفهوم پدر، پسر و روح القدس تکیه و تأکید دارد. تعیین نسبت و ماهیت ارتباط این سه مفهوم، یکی از مهم ترین مسائل الهیات کلاسیک مسیحی بوده است. دراین باره، آریوس، از الهیدانان دورۀ پدران، دیدگاهی دربارۀ این سه بنیاد جوهری دارد که از شورای نیقیه (325م) به این سو، بدعت خوانده شد و محکوم گشت. این نوشتار می کوشد با استفاده از رویکرد تاریخی ـ تحلیلی به شناسایی بسترهای فکری مرتبط بپردازد و با تکیه بر آثار موثق آریوس، الهیات او را بازسازی کند. این بررسی نشان می دهد که آریوس معتقد بود پدر، متعال و غیر است و از حیث ازلیت و ذات، تنها و یکتاست. پدر به خواست و ارادۀ خود، پسر را در لازَمان از عدم آفرید تا واسطۀ خلقت زمان و عالم شود. پسر از حیث ازلیت و ذات، با پدر یکسان نیست؛ ارتباط پدر با پسر ارتباط خالق است با مخلوق؛ و روح القدس اولین مخلوق پسر است و این سه بنیاد جوهری، از حیث ذات و جلال باهم تفاوت دارند.
آرمسترانگ، کارن، 1385، تاریخ خداباوری، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی و بهزاد سالکی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اسمارت، نینیان، 1390، تجربۀ دینی بشر، ترجمه محمد محمدرضایی و ابوالفضل ساجدی، تهران، سمت.
لین، تونی، 2010، تاریخ تفکر مسیحی، ترجمه روبرت آسریان، بيجا، ایلام.
مکگراث، آلیستر، 1384، درسنامۀ الاهیات مسیحی: شاخصهها، منابع و روشها، ترجمه بهروز حدادی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
ولفسن، هری اوسترین، 1389، فلسفۀ آبای کلیسا، ترجمه علی شهبازی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
ناس، جان بایر، 1370، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علیاصغر حکمت، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
Ali Shah, Zulfiqar, 2011, Anthropomorphic Depictions of God: The Concept of God in Judaic, Christian and Islamic Traditions, London, International Institude of Islamic Thought.
Anatolios, Khaled, 2011, Retrieving Nicaea: The Development and Meaning of Trinitarian Doctrine, Michigan, Baker Academic.
Böhm, Thomas, 2004, “The Egegesis of Arius” in Handbook of Patristic Exegesis: The Bible in Ancient Christianity, ed by Kannengiesser, Vol. 2, Leiden, Brill.
Esler, Philip Francis, 2000, The Early Christian World, Vol. 2, London Routledge.
Galvin, John P., 2011, “Jesus Christ” in Systematic Theology: Roman Catholic Perspectives, eds By Francis Schüssler Fiorenza and John P. Galvin, Minneapolis, Fortress Press.
Gwynn, David M., 2012, Athanasius of Alexandria: Bishop, Theologian, Ascetic, Father, New York, Oxford University Press.
DelCogliano, Mark, 2017, “Arius, Letters to Eusebius of Nicomedia and Alexander of Alexandria”, in The Cambridge Edition of Early Christian Writings, ed. Andrew Radde-Gallwitz, Cambridge, Cambridge University Press.
Hanson, R. P. C., 1988, The Search for the Christian Doctrine of God: Arian Controversy 318-381, Edinburg, T & T Clark.
Haugaard, William P., 1960, “Arius: Twice a Heretic? Arius and the Human Soul of Jesus Christ”, Church History, Vol. 29, No. 3, p.251-263.
Kannengiesser, Charles, 2004, Handbook of Patristic Exegesis: The Bible in Ancient Christianity, Vol. 2, Leiden, Brill.
Kärkkäinen, Veli-Matti, 2007, Christology: A Global Introduction, Michigan, Baker Academic.
Kelley. J. N. D., 1968, Early Christian Doctrines, Oxford, Harper One.
Logan, Alastair H. B., 2009, “Arius” in The Blackwell Companion to the Theologians, ed. Ian S. Markham, Vol. 1, United States, Blackwell Publishing Ltd.
McGowan, Andrew B., 2015, Ancient and Modern: Anglican Essays on the Bible, the Church and the World, Australia, Morning Star Publishing.
Odahl, Charles M., 2010, Constantine and the Christian Empire, London, Routledge.
Olson, Roger E., 1999, The Story of Christian Theology: Twenty Centuries of Tradition & Reform, Illinois, IVP Academic.
Rusch, William G., 1980, The Trinitarian Controversy, London, Fortress Press.
Thran, Matthew J., 2010, “Arius: A Classical Alexandrian Theologian”, Honors Projects, Paper 47, p.1-29.
Weinandy, Thomas Gerard, 2003, Jesus the Christ, Indiana, Our Sunday Visitor Publishing.
Williams, Rowan, 2001, Arius: Heresy and Tradition, London, William B. Eerdmans Publishing Company.
Azami Maram , Milad, Zarvani , Mojtaba, Elmi , Ghorban.(2024) Reconstruction of the Theological System of Arius about the Father, the Son and the Holy Spirit. Ma`rifat-e Adyan, 12(4), 61-76
Milad Azami Maram ; Mojtaba Zarvani ; Ghorban Elmi ."Reconstruction of the Theological System of Arius about the Father, the Son and the Holy Spirit". Ma`rifat-e Adyan, 12, 4, 2024, 61-76
Azami Maram , M, Zarvani , M, Elmi , G.(2024) 'Reconstruction of the Theological System of Arius about the Father, the Son and the Holy Spirit', Ma`rifat-e Adyan, 12(4), pp. 61-76
Azami Maram , M, Zarvani , M, Elmi , G. Reconstruction of the Theological System of Arius about the Father, the Son and the Holy Spirit. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 12(4): 61-76