Ma`rifat-e Adyan, Volume 13, Issue 1, No 49, Year 2024 , Pages 7-22

    A Comparative Study of the Theory of Normative Ethics in the Holy Qur'an and the New Testament

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Seyedeh masomeh / PhD Student Department of the Qur'an and Hadith, Islamic Azad University, Qum Branch. / mshahmiry@yahoo.com
    Abstract: 
    The theory of "value" is undoubtedly the most important element in any moral system. On the other hand, in today's world, the religion-based moral system is regarded as perfect. As two authoritative sources in Islam and Christianity, the Holy Qur'an and the New Testament have also provided many teachings in this regard. These two main religious sources have taken a teleological and perfectionist approach to the theory of value, in the sense that they both strive for the liberation and salvation of man. The difference is that the New Testament considers liberation from the original sin and the return of man to his first place, but the Holy Qur'an considers liberation from the world and approach to God and the attainment of a higher position. The New Testament also takes into account the worldly gifts and finally the kingdom of the heavens, whereas the Holy Qur'an considers the worldly and otherworldly rewards.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی تطبیقی نظریه‌ی اخلاق هنجاری در قرآن کریم و عهد جدید
    Abstract: 
    بی تردید نظریة «ارزش»، مهم ترین عنصر در هر نظام اخلاقی است. از سوی دیگر، نظام اخلاقی مبتنی بر منابع دینی در جهان کنونی، در مقام ارائة نظام اخلاقی کامل عیار برآمده است. قرآن کریم و عهد جدید، به عنوان دو منبع معتبر در اسلام و مسیحیت نیز در این راستا آموزه های فراوانی ارائه کرده اند. این دو منبع اصیل دینی، رویکردی غایت گرایانه و کمال گرا، نسبت به نظریة ارزش اتخاذ نموده اند؛ به این بیان که هر دو برای رهایی و رستگاری انسان تلاش می کنند؛ با این تفاوت که عهد جدید، رهایی از گناه اصلی و بازگشت انسان به جایگاه اول خود را مدنظر قرار داده است و قرآن کریم رهایی از دنیا و تقرّب به خدا و راه یافتن به جایگاهی بالاتر را. همچنین، عهد جدید مواهب دنیوی و در نهایت، ملکوت آسمان ها را در نظر گرفته است و قرآن کریم بهره مندی های دنیوی و اخروی را.
    • كتاب مقدس، ترجمه قديم.
    • ابن‌مسكويه، ابوعلى، 1422ق، تهذيب الاخلاق و تطهير الأعراق، قم، بيدار.
    • آگوستين، 1393، شهر خدا، ترجمه حسين توفيقي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • ادواردز، پل، 1393، دانشنامه فلسفه اخلاق، ترجمه انشاالله رحمتي، تهران، سوفيا.
    • حسيني قلعه‌بهمن، سيداکبر، 1394، «تحليلي بر ساختار نظام اخلاقي در اديان»، معرفت اديان، ش25، ص113-130.
    • خاچيکي، سارو، 1381، اصول مسيحيت، تهران، حيات ابدي.
    • دوفور، گزاويه لئون، بي‌تا، فرهنگ عهد جديد، بي‌جا، ايران کاتوليک.
    • دهخدا، علي‌اکبر، 1377، لغت‌نامة دهخدا، تهران، مؤسسه لغت‌نامه دهخدا (دانشگاه‌ تهران).
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1393، الميزان في ‌تفسير القرآن، قم، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات.
    • فرانكنا، ويليام کي، 1376، فلسفه اخلاق، ترجمه هادي صادقي، قم، طه.
    • مفتاح، احمدرضا و ديگران، تعاليم کليساي کاتوليک، 1394، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • مك ناتن، ديويد، 1395، نگاه اخلاقي: درآمدي به فلسفه اخلاق، ترجمه حسن ميانداري، تهران، سمت.
    • نيکدل، محمدجواد، 1391، بررسي تطبيقي انديشة ملکوت خدا در اديان ابراهيمي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني
    • ويليامز، برنارد، 1383، فلسفه اخلاق، ترجمه زهرا جلالي، قم، دفتر نشر معارف.
    • Lindberg, Carter, 2008, Love A Brief History Through Western Christianity, USA, Blackwell Publishing.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyedeh masomeh.(2024) A Comparative Study of the Theory of Normative Ethics in the Holy Qur'an and the New Testament. Ma`rifat-e Adyan, 13(1), 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyedeh masomeh ."A Comparative Study of the Theory of Normative Ethics in the Holy Qur'an and the New Testament". Ma`rifat-e Adyan, 13, 1, 2024, 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S.(2024) 'A Comparative Study of the Theory of Normative Ethics in the Holy Qur'an and the New Testament', Ma`rifat-e Adyan, 13(1), pp. 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S. A Comparative Study of the Theory of Normative Ethics in the Holy Qur'an and the New Testament. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 13(1): 7-22