Ma`rifat-e Adyan, Volume 11, Issue 3, No 43, Year 2024 , Pages 103-118

    The Epistemological Levels of the Soul in Jainism

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ sayyed saeid reza montazeri Montazeri / Assistant Professor of Religions and Mysticism, Farabi Campus, University of Tehran / ssmontazery@ut.ac.ir
    Vahid / MA in Non-Abrahamic Religions, the University of Religions and Denominations / adyanworld@yahoo.com
    Abstract: 
    One of the important issues of Jainism is the knowledge of the soul considered in the texts of this religion. The more a wayfarer makes efforts for spiritual purification and elimination of spiritual karmic agents, the more the element of spiritual consciousness which includes perception and knowledge is manifested , and he will be able to achieve abilities such as seeing long distances only with the help of the element of knowledge of the soul without the intervention of the senses , read the others’ minds, and know about the past and even future bodies of oneself and others. It should be noted that the ultimate goal of Jainism is to achieve the state of the soul’s complete break from Karmic traps and to reach the level of Moksha; a goal that is manifest in all Jain teachings. The epistemology of the soul for a Jain wayfarer is a part of his endeavor to attain the triple gems of Jainism (right faith right knowledge and right conduct ).
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مراتب معرفت‌شناسی روح در آیین جینه
    Abstract: 
    یکی از موضوعات مهم آیین جینه، مسئلة معرفت روح است که در متون دینی این آیین مطرح شده است. فرد رهرو به نسبت تلاشی که در راه تصفیه و تزکیة روحی و از بین بردن عوامل کرمه ساز روحی از خود بروز می دهد، به همان نسبت عنصر شعور روحی اش که شامل ادراک و معرفت است، تجلی بیشتری پیدا می کند و به توانمندی هایی همچون شناخت فواصل دور بدون دخالت حواس و تنها با کمک عنصر معرفت روح، خواندن افکار دیگران، و برشماری کالبدهای گذشته و حتی آیندة خود و دیگران، دست می یابد. البته باید توجه داشت که هدف نهایی آیین جینه دستیابی به حالت رهاشدگی کامل روح از بند اسارت کرمه ای و رسیدن به مرتبة مکشه است؛ هدفی که بر همة آموزه های جینی پرتو افکنده است. معرفت شناسی روح برای یک رهرو جینی بخشی از کوشش و تلاش او در راه دستیابی به گوهرهای سه گانة جینی (ایمان، رفتار و معرفت درست) است.
    • چاترجي، ساتيش چاندرا و دريندرا موهان داتا، 1385، معرفي مكتب‌هاي فلسفي هند، ترجمه فرناز ناظرزاده كرماني، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • نبئي، ابوالفضل، 1365، تقويم‌نگاري در تاريخ، مشهد، آستان قدس رضوی.
    • ويتمن، سيمن، 1382، آيين هندو، ترجمه علي موحديان عطار، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • هینلز، جان راسل، 1389، ادیان زنده شرق، جمعی از مترجمان، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • Bhattacharya, H. M, 1994, ''jain a logic and Epistomology'', calcatta and New Delhi: Baghci and co.
    • Folkert, K, 1997, Jainism, Cambridgeblakwell.
    • Jain, S. A, 1992, Reality (English Translation of Sarvarthasiddhi), Madras, Jwalamalini Trust.
    • Jaini, P.S, 1979, The Jaina Path of Purification, Delhi, MotilalBanarsidass.
    • ـــــ , 2002, Collected Papers on Jaina Studies, Delhi, MotilalBanarsidass.
    • Kalghatgi, T. G, 1965, ''The Doctrine of karma in jaina Philosophy'' Philosophy East and West, Vol. 15, University of Hawai Press, p.229-242.
    • Koller, J. M, 2000, '' Syādvāda as the Epistomological key to the jaina Middle Metaphysics of Anekāntavāda, Philosophy East and West , Vol. 50, p.400-407.
    • Mardia, K.V, 2002, The Scientific Foundation of Jainism, Delhi, MotilalBanarsidass.
    • Padmarajih, Y.J, 1963, ''A comparative study of the Jain Theories of reality and knowledge, Delhi: MotialBanarsidass, Reprint 1986.
    • Sikdar, J.C, 1991, Jaina Theory of Reality, Varanasi, P.V Research Institute.
    • Soni, J, 1997, '' Philosophical significance of the Jaina Theory of Manifoldness In Philosophieaus inter kulturellersicht= Edited by N. Schneider et al., p. 277-287.
    • ـــــ , 2000, ''Jain Epistomology'', Philosophy East and West, Vol. 50, p. 367-377.
    • Umāsvāti (fourth or fifth century), 1994, Tattvārtha sutra: That which Is: with the combined commentaries of Umāsvāti/umāsvāmin, Pūjyapāda and siddjhasenayani, Translation with an introduction by Natmaltatia, United kingdom: Harper Collins.
    • Varni, S. J, 1999, SamanSuttam, tr. T.K. Tukol, K.K. Dixit, New Delhi.
    • vonglasenapp,h, 1999, an Indian religion of salvation, narendraprakash.
    • wiley,k, 2003, Extrasensory perception and knowledge in Jainism, delhi, motilalbanarsidass.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Montazeri, sayyed saeid reza montazeri, , Vahid.(2024) The Epistemological Levels of the Soul in Jainism. Ma`rifat-e Adyan, 11(3), 103-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    sayyed saeid reza montazeri Montazeri; Vahid ."The Epistemological Levels of the Soul in Jainism". Ma`rifat-e Adyan, 11, 3, 2024, 103-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Montazeri, S, , V.(2024) 'The Epistemological Levels of the Soul in Jainism', Ma`rifat-e Adyan, 11(3), pp. 103-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Montazeri, S, , V. The Epistemological Levels of the Soul in Jainism. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 11(3): 103-118