Ma`rifat-e Adyan, Volume 12, Issue 1, No 45, Year 2024 , Pages 7-24

    An Analytical and Comparative Study of the Value and Position of Women in Islam and Hinduism

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ Seyedeh fatemeh / PhD Student of the Islamic Knowledge Teaching, the University of Islamic Knowledge / fatemeh.mousavi14@gmail.com
    Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman / Associate Professor at the Department of Religions, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / akbar.hosseini37@yahoo.com
    Abstract: 
    For a long time, women have had different positions in societies holding different views. Using descriptive-analytical and comparative method, this paper studies the view of Hinduism and Islam on women in order to identify the position of women in these two religions. The result of this study shows that in the view of Islam, God Almighty has given men and women the same status without any difference; but in Hinduism, the status and value of women is much lower than men, and women have less respect and value. By drawing this comparison, it can be argued that in the view of Islam, a woman, like a man, has very high respect and value, and the mere fact of being a woman cannot make them inferior to men. The criterion of superiority in Islam is piety, not gender; but in Hinduism, a woman can live as long as her husband is alive, and when her husband dies, she also loses her dignity.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی تحلیلی و مقایسه‌ای ارزش و جایگاه زن در اسلام و آیین هندو
    Abstract: 
    از دیرباز، زنان در جوامع مختلف با دیدگاه های متفاوت، از جایگاه مختلفی برخوردار بوده اند. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و مقایسه ای، به بررسی نگاه آیین هندو و اسلام به زنان پرداخته می شود تا موقعیت و جایگاه زنان در این دو آیین شناسانده شود. حاصل کلام چنین به دست آمد که در نگاه اسلام، خداوند متعال مقام زن و مرد را بدون هیچ تفاوتی در کنار هم قرار داده است؛ اما در آیین هندو جایگاه و ارزش زن نسبت به مرد، بسیار پایین تر است و زنان از ارج و قرب کمتری برخوردارند. با این مقایسه می توان چنین تحلیل کرد که زن در نگاه اسلام، همانند مرد، از ارج و قربی بسیار بالا برخوردار است و صرف زن بودن نمی تواند عاملی بر خوب نبودن او و خوب بودن مرد باشد؛ بلکه عامل برتری در اسلام، تقواست، نه جنسیت؛ اما در آیین هندو زن تا زمانی می تواند زندگی کند که شوهرش زنده است و با رفتن شوهرش، او هم از ازرش و اعتبار ساقط می شود.
    • آلوسی، محمود شکری، بي‌تا، بلوغ الأرب فی معرفة احوال العرب، ج3، بیروت، دار الشرق العربی.
    • بروجردی، حسین، 1386، جامع احادیث الشیعه، ج26، تهران، فرهنگ سبز.
    • ترمذی، ابوعیسی، 1998، الجامع الكبير ـ سنن الترمذي، ج2و5، محقق بشار عواد معروف، بیروت، دار الغرب الاسلامی.
    • حر عاملی، محمد بن حسن، بی‌تا، وسائل الشیعۀ الی تحصیل مسائل الشریعۀ، تهران، المکتبۀ الاسلامیۀ.
    • شربینی شافعی خطیب، محمدبن محمد، بی‌تا، مغنی المحتاج إلی معرفۀ معانی الفاظ المنهاج، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
    • شعیری، محمدبن محمد، بی‌تا، جامع الاخبار، نجف اشرف، المطبعۀ الحیدریه.
    • طباطبائی یزدی، سیدمحمد کاظم، 1420ق، العروۀ الوثقی، ج5، قم، مؤسسۀ النشر الاسلامی.
    • طباطبائی، سیدمحمد حسین، بی‌تا، المیزان فی تفسیر القران، بیروت، مؤسسه الاعلمی.
    • طوسی، محمدبن حسن، 1404ق، امالی، قم، مؤسسۀ آل‌البيت لإحياء التراث.
    • علی، جواد، 1422ق، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج9، بیروت، دار الساقی.
    • فتاحی‌زاده، فتحیه، 1386، زن در تاریخ و اندیشه اسلامی، قم، بوستان کتاب.
    • قائمی، علی،‌ 1394، اسلام و حیات متعالی زن، تهران، انجمن اولیا و مربیان.
    • قسطلانی، احمدبن محمد، بی‌تا، ارشاد الساری، بیروت، دار الاحیاء التراث العربی.
    • کار، مهرانگیز، 1387، پژوهشی درباره خشونت علیه زنان در ایران، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
    • کبیسی، احمد، 2003، فلسفۀ نظام الأسرۀ فی الاسلام، بیروت، دار الكتاب الجامعي للطباعة والنشر والتوزيع.
    • کیانی بیدگلی، رضا، 1393، میزان التوحید، قم، انصاریان.
    • مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بيروت، دار احیاء التراث العربی.
    • محمدی ری‌شهری، محمد، 1386، میزان الحکمه، چ دوم، قم، مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث.
    • مصطفوی، فریده و فاطمه جعفری ورامینی، 1393، زن از منظر اسلام، قم، بوستان کتاب.
    • مطهری، مرتضی، 1385، نظام حقوق زن در اسلام، تهران، صدرا.
    • مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، 1374، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیۀ.
    • منسکی، ورنر و دیگران، 1393، اخلاق در شش دين جهان، ترجمه محمدحسین وقار، تهران، روزنامه تهران.
    • موحديان عطار، علي و محمدعلي رستميان، 1386، درسنامه اديان شرقي، قم، طه و انجمن علمي اديان و مذاهب.
    • مهریزی، مهدی، 1377، زن، قم، خرم.
    • ـــــ ، 1382، زن و فرهنگ دینی، تهران، هستی‌نما.
    • ویل دورانت، 1370، تاریخ تمدن، جمعی از مترجمان، تهران، آموزش انقلاب اسلامی.
    • هبه رؤوف، عزت، 1416ق، المراۀ و العمل السیاسی رویۀ السلامیۀ، آمریکا، المعهد العالمی للفکر الاسلامی.
    • Kannabiran, Kalpana, 2004, "Gender and Changing Social Values in Hinduism", in: Contemporary Hinduism: Ritual, Culture, and Practice, Edited by Robin Rinehart, USA, abc-clio Inc.
    • Chakravarti, Uma, 1989, The Word of the Bhaktin in South Indian Traditions_ The Body and Beyond, Manushi 50-2(Jan._ June):p.18-29.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyedeh fatemeh, Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar.(2024) An Analytical and Comparative Study of the Value and Position of Women in Islam and Hinduism. Ma`rifat-e Adyan, 12(1), 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyedeh fatemeh ; Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ."An Analytical and Comparative Study of the Value and Position of Women in Islam and Hinduism". Ma`rifat-e Adyan, 12, 1, 2024, 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Hosseini Qal’eh Bahman , S.(2024) 'An Analytical and Comparative Study of the Value and Position of Women in Islam and Hinduism', Ma`rifat-e Adyan, 12(1), pp. 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Hosseini Qal’eh Bahman , S. An Analytical and Comparative Study of the Value and Position of Women in Islam and Hinduism. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 12(1): 7-24