The question that arises here is whether or not methodical and coherent theology can be noticed in the writings of St. Paul, an important and influential figure in the history of Christianity.
While considering the various views on whether or not methodical theology can be found in Paul's views, St. Paul pays attention in some way to his theological background in the Jewish tradition while providing methodical theology and, many Christian theologians acknowledge that his faith is rooted in his following the Jewish tradition. On the other hand, St.Paul observes his personal and mystical experiences in the face of the Christian theological tradition. This study concludes that, given the four key teachings in Christian theology, it is possible to say that methodical theology, though not very clear, can be seen in St. Paul's epistles. These four teachings topics are: exemption from sins by coming to faith, moral theology, original sin and the Trinity.
Title :امکان یا امتناع الهیاتی روشمند در نامههای پولسِ قدیس
Abstract:
ازآنجاکه پولس چهره ای مهم و تأثیرگذار در تاریخ مسیحیت به شمار می آید، این پرسش در خصوص نامه های منسوب به او قابل طرح است که آیا می توان الهیاتی روشمند و منسجم را در نوشته های او ملاحظه کرد. در این جستار، ضمن توجه به دیدگاه های مختلف دربارة امکان یا امتناع الهیاتی روشمند در آرای پولس، امکان چنین الهیاتی را در نامه های پولس، مورد توجه قرار خواهیم داد. او خود در ارائة الهیاتی روشمند، از سویی به پیشینة الهیاتی اش در سنت یهودیت توجه دارد؛ چنان که بسیاری از پژوهشگران الهیات مسیحی بر این امر اذعان دارند که ایمانِ پولس در تعلق وی به سنت یهودی ریشه دارد؛ از سوی دیگر، پولس به تجربه های شخصی و عرفانی اش در مواجهه با سنت الهیاتیِ مسیحی نیز توجه دارد. در این پژوهش، با توجه به چهار آموزة کلیدی در الهیات مسیحی، بیان خواهیم کرد که می توان الهیاتی روشمند، البته نه چندان واضح، را در نامه های پولس ملاحظه کرد. این چهار مبحث عبارت اند از: مبرا بودن از گناه از طریق ایمان، الهیات اخلاقی، گناه نخستین و تثلیث.
فروید، زیگموند، 1392، موسی و یکتاپرستی، ترجمه صالح نجفی، چ پنجم، تهران، رخداد نو.
مکگراث، آلیستر، 1392، درسنامه الهیات مسیحی: بخش دوم، مفاهیم اصلی الهیات، ترجمه محمدرضا بیات، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
ولفسن، هری، اوسترین، 1389، فلسفه آبای کلیسا، ترجمه علی شهبازی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
Bates, Matthew W, 2012, The Hermeneutics of the Apostolic Proclamation: the center of Paul’s Method of Scriptural Interpretation, Baylor University Press.
Beckett, L., 2007, ‘Not a Theory, but a Life’, In The Times Literary Supplement, 3 August.
Bruce, F. F., 1974, Paul and Jesus. London: SPCK.
Dunn, J, 1989, Christology in the Making. London: SCM Press.
Hays, Richard, 1989, Echoes of Scripture in the Letters of Paul, New Haven: Yale University Press.
O’Collins, G, 1999, The Tripersonal God: Understanding and Interpreting the Trinity, Mahwah, NJ: Paulist.
Porter, S, 2008, ‘Paul and His Bible: His Education and Access to the Scriptures of Israel’, In As It is Written: Studying Paul’s Use of Scripture, Edited by Stanley Porter and Christopher D. Stanley, Atlanta, GA: Society of Biblical Literature, pp.97–124.
Watson, F, 2004, Paul and the Hermeneutics of Faith, T&T Clark.