Ma`rifat-e Adyan, Volume 16, Issue 4, No 64, Year 2025 , Pages 27-42

    A Comparative Analysis of the Path to Liberation from Suffering from the Perspectives of Buddhism and Islam

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mojtaba Nouri / PhD in Religions and Mysticism, Imam Khomeini Education and Research Institute, Qom, Iran / mojtaba_nouri_kouhbanani@iran.ir
    doi 10.22034/marefateadyan.2025.5002114
    Abstract: 
    The problem of suffering and the quest for liberation from it is one of humanity's fundamental concerns, addressed by the world's major religions and schools of thought. This article provides a comparative and analytical examination of the solutions offered for confronting suffering within the two intellectual traditions of Buddhism and Islam. In the first part, the view of the Buddha, based on the Four Noble Truths, is elaborated. These consist of understanding the truth of suffering, its origin in craving and desire, the possibility of its cessation, and the practical path to liberation, namely the Noble Eightfold Path. The Eightfold Path, as a path comprising ethical, meditative, and wisdom components, is introduced as Buddhism's primary method for overcoming suffering and attaining enlightenment. In the second part, the approach of Islam is examined, focusing on the factors that reduce and eliminate suffering. These factors are divided into two categories: Doctrinal factors, including faith and piety, worship, hope and trust in God, and belief in the afterlife; and Ethical factors, encompassing virtues such as chastity and purity, honesty and trustworthiness, humility and modesty, humanity (including justice, benevolence, and forgiveness), and individual and social responsibility. By elucidating these two perspectives, this research provides a deeper understanding of the spiritual and ethical strategies for alleviating and transcending suffering within these two religious traditions.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :واکاوی تطبیقی راه رهایی از رنج از منظر آیین بودا و اسلام
    Abstract: 
    مسئلة رنج و جست‌وجوی راه رهایی از آن، یکی از دغدغه‌های بنیادین بشری است که در ادیان و مکاتب بزرگ جهان مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله به بررسی تطبیقی و تحلیلی راهکارهای ارائه‌شده برای مواجهه با رنج در دو سنت فکری بودیسم و اسلام می‌پردازد. در بخش نخست، دیدگاه بودا مبتنی‌بر چهار حقیقت شریف تشریح می‌شود که شامل شناخت حقیقت رنج، خاستگاه آن در عطش و میل، امکان رهایی از آن، و مسیر عملی رهایی، یعنی راه هشت‌گانه است. راه هشت‌گانه به‌عنوان مسیری متشکل از مؤلفه‌های اخلاقی، مراقبه و خرد، راهکار اصلی بودیسم برای غلبه بر رنج و رسیدن به روشنایی معرفی می‌شود. در بخش دوم، رویکرد اسلام با تمرکز بر عوامل کاهنده و زایل‌کنندة رنج بررسی می‌شود. این عوامل به دو دسته تقسیم می‌شود: عوامل اعتقادی شامل ایمان و تقوا، عبادت، امید و توکل به خدا و اعتقاد به حیات پس از مرگ؛ و عوامل اخلاقی دربرگیرندة فضایلی چون عفت و پاک‌دامنی، صداقت و امانت‌داری، فروتنی و تواضع، انسانیت (شامل عدالت، احسان و عفو) و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی. این پژوهش با تبیین این دو دیدگاه، درک عمیق‌تری از راهکارهای معنوی و اخلاقی برای تسکین رنج و فرارَوی از آن در این دو سنت دینی ارائه می‌دهد.
    References: 
    • ‫قرآن کریم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ابن‌شعبه، حسن ‌بن ‌علی (1387). تحف العقول عن آل الرسول‏. ترجمة احمد جنتی. قم: امیرکبیر.
    • حسینی قلعه‌بهمن، سیداکبر (1388). حقیقت غایی در آیین بودا. معرفت ادیان، 1(1)، 99ـ116.
    • حسینی قلعه‌بهمن، سیداکبر و سام‌دلیری، امیر (1400) هستی‌شناسی مسئلة شر در هندو و اسلام و مواجهة آنان با استلزامات جهان‌شناختی مسئلة شر. معرفت ادیان، 13(49) 33ـ48.
    • حسینی قلعه‌بهمن، سیداکبر و احمدی، مهدی (1401). شأن اخلاقی محیط زیست از نگاه اسلام و مسیحیت. معرفت ادیان، 13(51)، 47ـ64.
    • ‏‫حویزی، عبدعلی ‌بن ‌جمعه (1373). تفسیر نور الثقلین‏. قم: اسماعیلیان.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫طباطبائی، سیدمحمدحسین (1403ق). المیزان فی تفسیر القرآن‏. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫طباطبائی، سیدمحمدحسین (1376). نهایة الحکمة. قم: جامعه مدرسین‬.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫طبرسی، فضل ‌بن‌ حسن (1377). تفسیر جوامع الجامع‏. تهران: دانشگاه تهران و سمت.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫طبرسی، فضل ‌بن ‌حسن (1367). مجمع البیان‏. بیروت: دار المعرفه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫طوسی، محمد بن‌ حسن (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن‏. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫قمی مشهدی، محمد بن ‌محمدرضا (1366). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب‏. تهران: وزارة الثقافة و الإرشاد الإسلامی، مؤسسة الطبع و النشر.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫کلینی، محمد بن‌ یعقوب (بی‌تا). اصول کافی‏. ترجمة هاشم رسولی و جواد مصطفوی. تهران: کتابفروشی علمیة اسلامیه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • مطهری، مرتضی (1380). آشنایی با قرآن. تهران: صدرا.
    • ‏‫مغنیه، محمدجواد (1425). التفسیر المبین‏. قم: دار الکتاب الإسلامی.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    References: 
    • The Holy Quran.
    • Ibn Shu'ba, Hasan bin Ali (2008). Tuhaf al-Uqool 'An Al al-Rasool. Translated by Ahmad Jannati. Qom: Amir Kabir.
    • Hussaini Qala'behmani, Seyyed Akbar (2009). Ultimate Truth in Buddhism. Knowledge of Religions, 1(1), 99-116.
    • Hussaini Qala'behmani, Seyyed Akbar & Sam Daliri, Amir (2021). Ontology of the Problem of Evil in Hinduism and Islam and Their Confrontation with Cosmological Implications of the Problem of Evil. Knowledge of Religions, 13(49), 33-48.
    • Hussaini Qala'behmani, Seyyed Akbar & Ahmadi, Mehdi (2022). Environmental Ethics from Islamic and Christian Perspectives. Knowledge of Religions, 13(51), 47-64.
    • Huwayzi, Abdul Ali bin Jam'a (1994). Tafsir Nur al-Thaqalayn. Qom: Ismailiyan.
    • Tabatabaei, Seyyed Mohammad Hussein (1982 CE). Al-Mizan fi Tafsir al-Quran. Beirut: Al-Aalami Institute for Publications.
    • Tabatabaei, Seyyed Mohammad Hussein (1997). Nihaya al-Hikma. Qom: Society of Teachers.
    • Tabarsi, Fazl ibn Hasan (1998). Tafsir Jawame' al-Jame'. Tehran: University of Tehran and Samt.
    • Tabarsi, Fazl ibn Hasan (1988). Majma' al-Bayan. Beirut: Dar al-Marefa.
    • Tusi, Muhammad ibn Hassan (No date). Al-Tibyan fi Tafsir al-Quran. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
    • Qomi Mashhadi, Muhammad ibn Mohammad Reza (1987). Tafsir Kanz al-Daqayiq wa Bahr al-Gharayeb. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance, Publication Organization.
    • Kulayni, Muhammad ibn Ya'qub (No date). Usul al-Kafi. Translated by Hashim Rasuli and Jawad Mustafawi. Tehran: Scientific Islamic Bookstore.
    • Motahhari, Mortaza (2001). Familiarity with the Quran. Tehran: Sadra.
    • Maghnieh, Muhammad Jawad (2004). Al-Tafsir al-Mubeen. Qom: Dar al-Kitab al-Islami.
    • Bhikkhu Bodhi (n.d.) In the Buddha’s Words: An Anthology of Discourses From the Pali Canon. Wisconsin.
    • Bhikkhu, Thanissaro (1996). The WINGS to AWAKENING, Massachusetts: Dhamma Dana Publications.  
    • Bucknell, Roderick S. and Stuart-Fox, Martin (1983). The ‘Three Knowledges’ of Buddhism: Implications of Buddhadasa’s Interpretation of Rebirth. Religion, 13(2), 99-112.
    • Chen, Yu-Hsi (2006). Coping with Suffering: The Buddhist Perspective. In: Handbook of Multicultural Perspectives on Stress and Coping, 73-89. Boston, MA: Springer US.
    • Dash, Narendra Kumar (2005). Concept of Suffering in Buddhism. : India, Kaveri Books.
    • Edelglass, William (2013). Buddhist Ethics and Western Moral Philosophy. A Companion to Buddhist Philosophy.  Wiley, 476-90.
    • Harvey, Peter (2000). An Introduction to Buddhist Ethics: Foundations, Values and Issues. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Li Rongxi (1993). THE BIOGRAPHICAL SCRIPTURE OF KING ASOKA. BDK English Tripitaka 76-11. Printed in the United States of America: Numata Center for Buddhist Translation and Research.
    • Numata center (2003). BUDDHA-DHARMA. Revised Second Edition. printed in United America, BDK America.
    • Palihawadana, Mahinda and Carter, John Ross (2000). The Dhammapada (Oxford World’s Classics). Oxford: Oxford University Press.
    • Yamabe, Nobuyoshi (2009). The Sutra on the Concentration of Sitting Meditation. printed in United America: Numata Center for Buddhist Translation and Research.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouri, Mojtaba.(2025) A Comparative Analysis of the Path to Liberation from Suffering from the Perspectives of Buddhism and Islam. Ma`rifat-e Adyan, 16(4), 27-42 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5002114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mojtaba Nouri."A Comparative Analysis of the Path to Liberation from Suffering from the Perspectives of Buddhism and Islam". Ma`rifat-e Adyan, 16, 4, 2025, 27-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouri, M.(2025) 'A Comparative Analysis of the Path to Liberation from Suffering from the Perspectives of Buddhism and Islam', Ma`rifat-e Adyan, 16(4), pp. 27-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouri, M. A Comparative Analysis of the Path to Liberation from Suffering from the Perspectives of Buddhism and Islam. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(4): 27-42