Receive Date: 2025/10/14
Accept Date: 2025/10/14
Abstract:
This study examines the legal and social structure of marriage and divorce in the Zoroastrian-Sasanian tradition, aiming to analyze its relationship with the status of women within the patriarchal system of this period. The central issue of the article is to elucidate how family law rules were formed in Pahlavi sources, particularly the Mādayān ī Hazār Dādestān, and how they reflect power, gender, and class dynamics. The research seeks to provide a historical and critical reexamination of the divorce system in Zoroastrian religious texts and to analyze the role of concepts such as guardianship, proxy marriage, and the institution of čakarī in reinforcing the Sasanian social order. The study employs a historical-analytical method, based on the analysis of primary sources (such as the Dēnkard, Pahlavi narratives, and legal texts). The findings indicate that, although in theory divorce required the consent of the woman, in practice, only women from higher social classes had legal agency. Furthermore, the complete dependence of women on their guardian or husband reduced their role to a function of the patriarchal structure, and divorce regulations primarily served to uphold the interests of men and the class system.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بازخوانی جایگاه زن در فقه زرتشتی دوره ساسانی
Abstract:
این پژوهش به بررسی ساختار حقوقی و اجتماعی ازدواج و طلاق در سنت زرتشتی ـ ساسانی میپردازد و تلاش دارد نسبت آن را با جایگاه زن در نظام پدرسالارانة این دوره تحلیل کند. مسئله محوری مقاله، تبیین نحوهی شکلگیری قواعد فقهی خانواده در منابع پهلوی، بهویژه «مادیان هزار دادستان»، و نحوهی بازتاب قدرت، جنسیت و طبقه در آن است. هدف پژوهش، بازخوانی تاریخی و انتقادی از نظام طلاق در متون دینی زرتشتی و تحلیل نقش مفاهیمی چون سرپرستی، ازدواج نیابتی و نهاد چکری در تثبیت نظم اجتماعی ساسانی است. این مطالعه با روشی تاریخی ـ تحلیلی و بر پایه تحلیل منابع اولیه (نظیر دینکرد، روایتهای پهلوی، و متون فقهی) انجام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که اگرچه در اصول نظری طلاق نیازمند رضایت زن بود، اما در عمل، زنان تنها در طبقات بالای جامعه امکان مشارکت حقوقی داشتند. همچنین، وابستگی کامل زنان به ولی یا شوهر، نقش آنها را به تابعی از ساختار پدرسالار تقلیل داده و قواعد طلاق عمدتاً در خدمت تثبیت منافع مردان و نظام طبقاتی عمل میکرده است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
khalili, somayeh.(2025) Reexamining the Status of Women in Zoroastrian Jurisprudence during the Sasanian Period. Ma`rifat-e Adyan, 17(1), - https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5002090
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
somayeh khalili."Reexamining the Status of Women in Zoroastrian Jurisprudence during the Sasanian Period". Ma`rifat-e Adyan, 17, 1, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
khalili, S.(2025) 'Reexamining the Status of Women in Zoroastrian Jurisprudence during the Sasanian Period', Ma`rifat-e Adyan, 17(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
khalili, S. Reexamining the Status of Women in Zoroastrian Jurisprudence during the Sasanian Period. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 17(1): -