Pages:
79-96
Receive Date: 2025/11/08
Accept Date: 2025/11/08
Abstract:
Christian theology is influenced more than anything else by the specific ideas of Paul concerning Jesus Christ and his salvation. Pauline theology differs significantly from what Christ and his official successor, Peter, insisted upon. In Paul's theology, Christ, the Son, is the power and wisdom of God and possesses complete divinity, albeit at a level subordinate to the divinity of the Father. Christ is the image of the invisible God, and he created all things. Pauline theology does not have an intra-religious origin because Jesus never presented himself as God. Furthermore, the Synoptic Gospels emphasize the historical Jesus and his human aspect. This article seeks to investigate the origins of Paul's thought and theology using a descriptive-analytical method. Based on the findings of this research, historical evidence indicates Paul's significant familiarity with Greek thought and Platonic philosophy, particularly the ideas of Philo of Alexandria. Additionally, Gnostic theology influenced Pauline theology, and some of its concepts were borrowed from it. However, the degree of influence from these two sources is not equal. Although Paul was capable of using philosophical concepts, he made minimal use of them; instead, he was influenced primarily by Gnostic literature and content and utilized them extensively.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد و بررسی خاستگاه بروندینی الهیات پولسی
Abstract:
الهیات مسیحیت بیش از همه متأثر از اندیشههای خاص پولس در باب عیسی مسیح و نجاتبخشی اوست. خداشناسی پولسی با آنچه مسیح و جانشین رسمی او، پطرس، بدان پافشاری میکرد، تفاوت چشمگیری دارد. در الهیات پولس، مسیح، پسر، قدرت و حکمت خداوند است و الوهیت کامل دارد. البته الوهیت او در مرتبهای پایینتر از الوهیت پدر قرار دارد. مسیح صورت خدای نادیدنی است و او همه چیز را آفریده است. الهیات پولسی خاستگاه دروندینی ندارد؛ چراکه حضرت عیسی(ع) هیچگاه خود را بهعنوان خدا مطرح نکرد. همچنین اناجیل همدید بر عیسای تاریخی و جنبة بشری او تأکید میورزند. این مقاله کوشیده است که با روش توصیفی ـ تحلیلی خاستگاه اندیشه و الهیات پولس را واکاوی کند. بر اساس یافتههای این تحقیق، شواهد تاریخی نشان از آشنایی قابل توجه پولس با اندیشة یونانی و فلسفة افلاطونی، بهویژه افکار فیلون اسکندرانی، دارد. همچنین الهیات گنوسی تأثیراتی بر خداشناسی پولسی داشته و برخی از مفاهیم از آن وام گرفته شده است. بااینحال نسبت این دو در تأثیرگذاری یکسان نیست. پولس، اگرچه قادر به استفاده از مفاهیم فلسفی بود، از آن بهرة حداقلی برده است؛ در عوض، وی بیش از همه از ادبیات و محتوای گنوسی متأثر بوده و از آنها استفاده کرده است.
References:
- آگوستین (1381). اعترافات. ترجمة سایه میثمی. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
- اِرمان، بارت دی (1402). عهد جدید مقدمهای تاریخی بر نوشتههای مسیحی قدیم. ترجمة حسین توفیقی. قم: ادیان و مذاهب.
- اگریدی، جوآن (1384). مسیحیت و بدعتها. ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی. قم: کتاب طه.
- بوش، ریچارد و دیگران (1374). ادیان در جهان امروز. ترجمۀ عبدالرحیم گواهی. تهران: فرهنگ اسلامی.
- پارتریچ، کریستوفر (1398). سیری در ادیان جهان. ترجمة عبدالعلی براتی. تهران: ققنوس.
- تیسن، هنری (بیتا). الاهیات مسیحی. تهران: ترجمة ط. میکائیلیان. تهران: حیات ابدی.
- جینیبر، شارل (2022م). المسیحیة نشأتها و تطورها. ترجمة عبدالحلیم محمود. قاهره: دار المعارف.
- رابرتسون، آرچیبالد (1378). عیسی اسطوره یا تاریخ. ترجمة حسین توفیقی. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
- ژیلسون، اتین (1395). تاریخ فلسفة مسیحی در قرون وسطی. ترجمة رضا گندمی نصرآبادی. تهران و قم: سمت و دانشگاه ادیان و مذاهب.
- فرگوسن، دیوید (1382). رودولف بولتمان. ترجمة انشاءالله رحمتی. تهران: گام نو.
- کاکس، هاروی (1378). مسیحیت. ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
- گندمی نصرآبادی، رضا (1386). تأثیر فیلون بر عهد جدید. فصلنامة قبسات،12 (۴۳)، ۱۴۶ـ۱۲۹.
- گندمی نصرآبادی، رضا (1392). فیلون اسکندرانی مؤسس فلسفة دینی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- لئون دوفور، گزاویه (بیتا). فرهنگ الهیات کتاب مقدس. تهران: کانون یوحنای رسول.
- مکگراث، آلیستر (1392). درسنامة الهیات مسیحی. ترجمة محمدرضا بیات و دیگران. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- ناس، جان بایر (1381). تاریخ جامع ادیان. ترجمة علیاصغر حکمت. تهران: علمی و فرهنگی.
- ولفسن، هری اوسترین (1389). فلسفة آبای کلیسا. ترجمة علی شهبازی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- هاکس، جیمز (1377). قاموس کتاب مقدس. تهران: اساطیر.
- یانگ، فرانسیس (1386). دو منشأ یا کلافی درهمپیچیده. در: اسطورة تجسد خدا. ویراستة جان هیک. ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی و حسن محمدی مظفر. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- یگر، ورنر (1389). صدر مسیحیت و پایدیای یونانی. ترجمة فریده فردفر و امیر نصری. تهران: حکمت.
References:
- Augustine (2002). Confessions. Translated by Sayeh Meysami. Tehran: Sohravardi Research and Publication Office.
- Erman, Bart D. (2023). New Testament: A Historical Introduction to Ancient Christian Writings. Translated by Hussein Tavafi. Qom: Religions and Denominations.
- Ugridi, Joan (2005). Christianity and Heresies. Translated by Abdulrahim Sulaymani Ardastani. Qom: Toha Publishers.
- Bush, Richard et al. (1995). Religions in Today's World. Translated by Abdulrahim Gavahi. Tehran: Islamic Culture.
- Partridge, Christopher (2019). Exploring World Religions. Translated by Abdolali Barati. Tehran: Ghoghnus.
- Thiessen, Henry (No date). Christian Theology. Translated by T. Mikaelian. Tehran: Eternal Life.
- Gueniber, Charles (2022 CE). Christianity: Its Origins and Evolution. Translated by Abdelhalim Mahmoud. Cairo: Dar al-Maarif.
- Robertson, Archibald (1999). Jesus: Myth or History? Translated by Hussein Tavafi. Qom: Center for Studies and Research on Religions and Denominations.
- Gilson, Etienne (2016). History of Medieval Christian Philosophy. Translated by Reza Gandmi Nasrabadi. Tehran and Qom: SAMT and University of Religions and Denominations.
- Ferguson, David (2003). Rudolf Bultmann. Translated by Enshallah Rahmati. Tehran: Gam-e Now.
- Cox, Harvey (1999). Christianity. Translated by Abdulrahim Sulaymani Ardastani. Qom: Center for Studies and Research on Religions and Denominations.
- Gandmi Nasrabadi, Reza (2007). Philo's Influence on the New Testament. Qabasat Quarterly, 12(43), 129-146.
- Gandmi Nasrabadi, Reza (2013). Philo of Alexandria: Founder of Religious Philosophy. Qom: University of Religions and Denominations.
- Leon-Dufour, Xavier (No date). Dictionary of Biblical Theology. Tehran: John the Apostle Center.
- McGrath, Alister (2013). Christian Theology Textbook. Translated by Mohammad Reza Bayat et al. Qom: University of Religions and Denominations.
- Noss, John B. (2002). Comprehensive History of Religions. Translated by Ali Asghar Hekmat. Tehran: Scientific and Cultural Publishing.
- Wolfson, Harry Austryn (2010). Philosophy of Church Fathers. Translated by Ali Shahbazi. Qom: University of Religions and Denominations.
- Hox, James (1998). Bible Dictionary. Tehran: Asatir.
- Young, Frances (2007). Two Roots or Intermingled Stems. In: The Myth of God Incarnate. Edited by John Hick. Translated by Abdulrahim Sulaymani Ardastani and Hasan Mohammadi Muzaffar. Qom: University of Religions and Denominations.
- Jaeger, Werner (2010). Early Christianity and Greek Paideia. Translated by Farideh Ferdafar and Amir Nasri. Tehran: Hikmat.
- Dodd, C. Harold (1971). The Meaning of Paul for today. Oxford: Fontana Book.
- Baillie, John (1939). Our Knowledge of God. London: Oxford University Press.
- Carpenter, Humphrey (1980). Jesus. Oxford: Oxford University Press.
- Chadwick, Henry (1967). the Early Church. London: Penguin Books.
- Engels, Frederick (2015). On the History of Early Christianity. U.S.A.: CreateSpace Publishing.
- Harnack, Adolf (2010). History of Dogma. translated by Nell Buchanan. the United States: Nabu press.
- Harnack, Adolf (2015). The Origin of the New Testament and the Most Important Consequences of the New Creation. translated by J. R. Wilkinson. the United States: Wipf & Stock Publishers.
- Jones, Hans (1963). The Gnostic Religion: The Massage of the Alien God and the Beginnings of Christianity. Germany: Beacon Press.
- Kearney, Richard (2009). Paul's Notion of Dunamis: Between the Possible and Impossible. in: S T. Paul Among the Philosophers. edited by John D. caputo and Linda Martin Alcoff. the United States of America: Indiana University press.
- Kennedy, H. A. (1920). the theology of the Epistle. London: Puckworth.
- Runia, David T (1993). philo in Early Christion literature: A survey, van Gorcum. Minneapolis: Assen Fortress press.
- Rylands, L. Goordon (1940). the Beginnings of Gnostic Christianity. London: Watt & Co.
- Sanders, E. P. (2009). Paul between Judaism and Hellenism. in: S T. Paul Among the Philosophers. edited, by John D. caputo and Linda Martin Alcoff. the United States of America: Indiana University press.
- Sandmel, Samuel (1979). Philo of Alexandria: an Introduction. Axford: Oxford University Press.
- Schroeder (2001). Paul Apostle St. in: Berard L, Marthaler. New Catholic Encyclopedia. U.S.A: The Catholic University of America.
- Stewart, James (1993). A Man in Christ. Vancouver: Regent college Publishing.
- Swete, H. B. (2003). Introduction to the Old Tastament in Greek. U.S.A: Wipf & Stock Pub.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saleh , Sayyed Mohammad Hasan.(2025) A Critical Examination of the Extra-Religious Origins of Pauline Theology. Ma`rifat-e Adyan, 16(4), 79-96 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001731
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sayyed Mohammad Hasan Saleh ."A Critical Examination of the Extra-Religious Origins of Pauline Theology". Ma`rifat-e Adyan, 16, 4, 2025, 79-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saleh , S.(2025) 'A Critical Examination of the Extra-Religious Origins of Pauline Theology', Ma`rifat-e Adyan, 16(4), pp. 79-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saleh , S. A Critical Examination of the Extra-Religious Origins of Pauline Theology. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(4): 79-96