TY - JOUR ID - 5001731 TI - نقد و بررسی خاستگاه برون‌دینی الهیات پولسی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Sayyed Mohammad Hasan, Saleh AD - استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 16 IS - 4 SP - 79EP - 96پولس ,گنوستيک ,افلاطون ,فيلون ,لوگوس ,DO - 10.22034/marefateadyan.2025.5001731 AB - الهیات مسیحیت بیش از همه متأثر از اندیشه‌های خاص پولس در باب عیسی مسیح و نجات‌بخشی اوست. خداشناسی پولسی با آنچه مسیح و جانشین رسمی ‌او، پطرس، بدان پافشاری می‌کرد، تفاوت چشمگیری دارد. در الهیات پولس، مسیح، پسر، قدرت و حکمت خداوند است و الوهیت کامل دارد. البته الوهیت او در مرتبه‌ای پایین‌تر از الوهیت پدر قرار دارد. مسیح صورت خدای نادیدنی است و او همه چیز را آفریده است. الهیات پولسی خاستگاه درون‌دینی ندارد؛ چراکه حضرت عیسی(ع) هیچ‌گاه خود را به‌عنوان خدا مطرح نکرد. همچنین اناجیل همدید بر عیسای تاریخی و جنبة بشری او تأکید ‌می‌ورزند. این مقاله کوشیده است که با روش توصیفی ـ تحلیلی خاستگاه اندیشه و الهیات پولس را واکاوی کند. بر اساس یافته‌های این تحقیق، شواهد تاریخی نشان از آشنایی قابل توجه پولس با اندیشة یونانی و فلسفة افلاطونی، به‌ویژه افکار فیلون اسکندرانی، دارد. همچنین الهیات گنوسی تأثیراتی بر خداشناسی پولسی داشته و برخی از مفاهیم از آن وام گرفته شده است. بااین‌حال نسبت این دو در تأثیرگذاری یکسان نیست. پولس، اگرچه قادر به استفاده از مفاهیم فلسفی بود، از آن بهرة حداقلی برده است؛ در عوض، وی بیش از همه از ادبیات و محتوای گنوسی متأثر بوده و از آنها استفاده کرده است. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/5001731 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5001731-1761734840.pdf ER -