Ma`rifat-e Adyan, Volume 16, Issue 3, No 63, Year 2025 , Pages 85-102

    Rhetorical Criticism of Paul's Letters Based on Aristotle's Rhetorical Trilogy

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Sayyed Mohammad Hasan Saleh / Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Al-zahra University, Tehran, Iran / M.Hasansaleh@alzahra.ac.ir
    doi 10.22034/marefateadyan.2025.5001489
    Abstract: 
    One of the methods of biblical criticism is rhetorical criticism, which is considered in the field of literary criticism. In his book Rhetoric, Aristotle considers the rhetoric and persuasiveness of a speech and text to be in three things: the speaker's authority (ethos), influencing the audience's emotions (pathos), and providing sufficient arguments (logos). This article seeks to examine the aforementioned triad in Paul's letters using a descriptive-analytical method and referring to the text of their letters. According to the results of this research, Paul tried to establish his own importance and distinction for the audience through biographical literature; he also influenced the emotions and feelings of his audience through various methods. All of this was an introduction for Paul to outline his main gospel (the salvation of Christ) for the audience, using various arguments and allegories. Paying attention to the three Aristotelian dimensions in Paul's letters has made them influential texts in Christianity.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقد رتوریک نامه‌های پولس با تکیه بر سه‌گانة بلاغی ارسطو
    Abstract: 
    یکی از روش‌های نقد کتاب مقدس، نقد رتوریکی و بلاغی است که در جرگة نقدهای ادبی به‌شمار می‌رود. ارسطو در کتاب خطابة خویش بلاغت و اقناعگری یک خطابه و متن را در سه چیز می‌داند: وجاهت متکلم (ایتوس)، تأثیرگذاری بر احساسات مخاطب (پاتوس) و آوردن استدلالات کافی (لوگوس). این مقاله درصدد است که با روش توصیفی ـ تحلیلی و مراجعه به متن نامه‌های پولس، سه‌گانة یادشده را در آنها بررسی کند. بر اساس نتایج این تحقیق، پولس با ادبیات زندگی‌نامه‌ای کوشید وجاهت و تمایز خود را برای مخاطب تثبیت کند؛ همچنین او با روش‌های مختلف بر عواطف و احساسات مخاطبانش تأثیر گذاشت. همة اینها مقدمه‌ای بود تا پولس با استفاده از استدلالات و تمثیلات مختلف، بشارت اصلی خویش (نجات‌شناسی مسیح) را برای مخاطب ترسیم کند. توجه به ابعاد سه‌گانة ارسطویی در نامه‌های پولس، آن را به متونی تأثیرگذار در مسیحیت تبدیل کرده است.
    References: 
    • احمدی، محمد (1397). تحولات نظریة رتوریک سنتی از یونان تا روم: تفاوت‌ها و شباهت‌های نظریة رتوریکی ارسطو و نظریة معلمان خطابه در روم. علم زبان، 5(7)، 135ـ167.
    • ارسطو (1392). خطابه. ترجمة اسماعیل سعادت. تهران: هرمس.
    • اِرمان، بارت دی (1402). عهد جدید: مقدمه‌ای تاریخی بر نوشته‌های مسیحی قدیم. ترجمة حسین توفیقی. قم: ادیان.
    • اسپنسر، سیدنی (1399). عرفان در ادیان جهان. ترجمة محمدرضا عدلی. تهران: هرمس.
    • پالما، آنتونی (1993م). بررسی رساله‌های پولس به غلاطیان و رومیان. ترجمة آرمان رشدی. بی‌جا: کلیسای جماعت ربانی.
    • پورنامداریان، تقی و احمدی، محمد (1396). بررسی دلایل تغییر گرایش‌های نقد رتوریکی کتاب مقدس از سبک‌شناسی تا مطالعات میان‌رشته‌ای. پژوهش‌های علم و دین، 8(16)، 1ـ21.
    • تنی، مریل چاپین (1362). معرفی عهد جدید. ترجمة طاطه وس میکائلیان. تهران: حیات ابدی.
    • توفیقی، فاطمه (1401). روش‌های مدرن تفسیر متون مقدس. تهران: کرگدن.
    • جینیبر، شارل (2022م). المسیحیة نشأتها و تطورها. ترجمة عبدالحلیم محمود. قاهره: دار المعارف.
    • دیکسون، پیتر (1389). خطابه. ترجمة حسن افشار. تهران: مرکز.
    • رستگار، اصغر (1393). عهد جدید در بوتة نقد عقلی. تهران: نگاه.
    • ریپل، گابریل (1399). زندگی‌نامه/ زندگی‌نامة خودنوشت. ترجمة محمدمهدی باقی. در: استوکراد، کوکوفون. دانشنامة دین بریل. قم: ادیان.
    • طوسی، محمد ‌بن ‌محمد (1403ق). الاشارات و التنبیهات مع الشرح. بی‌جا: الکتاب.
    • غزالی، ابوحامد (1410ق). معیار العلم فی المنطق. بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • فرگوسن، دیوید (1382). رودولف بولتمان. ترجمة انشاءالله رحمتی. تهران: گام نو.
    • فی، گوردن (بی‌تا). بررسی رسالات پولس به قرنتیان. ترجمة آرمان رشدی. بی‌جا: شورای جماعت کلیساهای ربانی، آموزشگاه کتاب مقدس.
    • کاکس، هاروی (1378). مسیحیت. ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
    • موذنی، علی‌محمد و احمدی، محمد (1393). درآمدی بر جایگاه فرایند اقناع در فن خطابه و مطالعات ادبی. پژوهش‌نامۀ نقد ادبی و بلاغت، 3(2)، 93ـ111.
    • ناس، جان بایر (1402). تاریخ جامع ادیان. ترجمة علی‌اصغر حکمت. تهران: علمی و فرهنگی.
    • هاکس، جیمز (1377). قاموس کتاب مقدس. تهران: اساطیر.
    • هالینگ دیل، رجینالد (1389). تاریخ فلسفة غرب. ترجمة عبدالحسین آذرنگ. تهران: ققنوس.
    • یانگ، فرانسیس (1390). هاله‌ای از شواهد. در: اسطورة تجسد خدا. ویراستة جان هیک. ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی و محمدحسن محمدی مظفر. قم: ادیان.
    References: 
    • Ahmadi, M. (2018). Theoretical developments of traditional rhetoric from Greece to Rome: Differences and similarities between Aristotle's rhetorical theory and Roman teachers of oratory. Language Science, 5(7), 135-167. 
    • Aristotle. (2013). Rhetoric. Translated by E. Saadat. Tehran: Hermes. 
    • Cox, H. (1999). Christianity. Translated by A. R. Suleimani Ardabili. Qom: Center for Religious Studies and Research. 
    • Dixon, P. (2010). Rhetoric. Translated by H. Afshar. Tehran: Center. 
    • Erman, B. D. (2023). New Testament: A historical introduction to ancient Christian writings. Translated by H. Tavafi. Qom: Religions. 
    • Fee, G. (No date). Analysis of Paul's letters to Corinthians. Translated by A. Rashdi. No place: Council of Rabani Churches, Bible School. 
    • Ferguson, D. (2003). Rudolf Bultmann. Translated by E. Rahmati. Tehran: Gam-e No. 
    • Ghazali, A. H. (1989). The Standard of Knowledge in Logic. Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah. 
    • Guenèbre, C. (2022). Christianity: Its origins and evolution. Translated by A. H. Mahmoud. Cairo: Dar Al-Ma'arif. 
    • Hallingdale, R. (2010). History of Western philosophy. Translated by A. H. Azarang. Tehran: Qoqnoos. 
    • Hawkins, J. (1998). Dictionary of the Bible. Tehran: Asatir. 
    • Mouzeni, A. M., & Ahmadi, M. (2014). Introduction to the position of persuasion process in rhetoric and literary studies. Journal of Literary Criticism and Rhetoric, 3(2), 93-111. 
    • Noss, J. B. (2023). Comprehensive history of religions. Translated by A. A. Hekmat. Tehran: Scientific Cultural. 
    • Palma, A. (1993). Analysis of Paul's letters to Galatians and Romans. Translated by A. Rashdi. No place: Rabani Church Assembly. 
    • Pournamdarian, T., & Ahmadi, M. (2017). Examining the reasons for changing trends in biblical rhetorical criticism from stylistics to interdisciplinary studies. Science and Religion Research, 8(16), 1-21. 
    • Rastegar, A. (2014). New Testament in the crucible of rational criticism. Tehran: Negah. 
    • Rippel, G. (2020). Autobiography/Self-written biography. Translated by M. M. Baqi. In: Stockrad, Kukofun. Encyclopedia of Religion Brill. Qom: Religions. 
    • Spencer, S. (2020). Mysticism in world religions. Translated by M. R. Adli. Tehran: Hermes. 
    • Tavafi, F. (2022). Modern methods of interpreting sacred texts. Tehran: Kargadan. 
    • Tenney, M. C. (1983). Introduction to the New Testament. Translated by T. Vaseh and M. Mikailian. Tehran: Eternal Life. 
    • Tusi, M. b. M. (1982). The Book of Directives and Remarks with Commentary. No place: Al-Kitab. 
    • Young, F. (2011). A halo of evidence. In: The myth of God incarnate. Edited by J. Hick. Translated by A. R. Suleimani Ardabili and M. H. Mohammadi Muzaffar. Qom: Religions.
    • Foss, S. (2009). Rhetorical Criticism: Exploration and Practice. Waveland: Illinois.
    • Garver, Eugene (1995). Aristotle’s Retoric: An Art of Character. Chicago: University of Chicago Press.
    • Harnack, Adolf (2015). The Origin of the New Testament and the Most Important Consequences of the New Creation. translated by: J. R. Wilkinson. the United States: Wipf & Stock Publishers.
    • Keefer, Kyle (2008). The New Tastament as Literature: a very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
    • Sanders, E. P. (2009). Paul between Judaism and Hellenism. In: S. T. Paul Among the Philosophers. edited by: John D. caputo and Linda Martin Alcoff. the United States of America: Indiana University press.
    • Schroeder (2001). Paul Apostle St. in: Berard L. Marthaler. New Catholic Encyclopedia. U.S.A: The Catholic University of America.
    • Swete, H. B. (2003). Introduction to the Old Tastament in Greek. U.S.A: Wipf & Stock Pub.
    • Worthington, Ian (2010). A Companion to Greek retoric. Malden: Wiley-Blackwell.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Saleh , Sayyed Mohammad Hasan.(2025) Rhetorical Criticism of Paul's Letters Based on Aristotle's Rhetorical Trilogy. Ma`rifat-e Adyan, 16(3), 85-102 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001489

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sayyed Mohammad Hasan Saleh ."Rhetorical Criticism of Paul's Letters Based on Aristotle's Rhetorical Trilogy". Ma`rifat-e Adyan, 16, 3, 2025, 85-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Saleh , S.(2025) 'Rhetorical Criticism of Paul's Letters Based on Aristotle's Rhetorical Trilogy', Ma`rifat-e Adyan, 16(3), pp. 85-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Saleh , S. Rhetorical Criticism of Paul's Letters Based on Aristotle's Rhetorical Trilogy. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(3): 85-102