Writers:
Amenh rahmani
/ PhD Candidate in Religions and Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran /
amineh.rahmani@iau.ir ✍️ Tahereh Haj Ebrahimi / Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran /
hajebrahimi@iau.ac.ir Fatemeh Lajevardi / Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran /
f.lajevardi@iau.ac.ir
Pages:
97-116
Receive Date: 2025/11/05
Accept Date: 2025/11/05
Abstract:
This article provides a comparative analysis of the views of Mani and Isaac Luria on the problem of evil. Mani, the founder of Manichaeism in the 3rd century CE, viewed the world as the arena for the confrontation between the forces of light and darkness, considering evil to be a consequence of the dominance of darkness over light. In this system, liberation depends on the active participation of humans in strengthening the luminous forces and resisting darkness. In contrast, Isaac Luria, one of the most important Kabbalistic thinkers of the 16th century, proposed the theory of "Shevirat HaKelim" (the Breaking of the Vessels) and "Tikkun" (Restoration). Based on this view, cosmic disorder and instability result from an initial catastrophe, and humanity's mission is to reconstruct and repair the world through ethical acts and spiritual rituals. This research, while examining the fundamental commonalities and distinctions between the two approaches, demonstrates that each provides a coherent effort to explain the reason for the existence of evil and offers strategies to confront it. Their differences reflect their distinct historical, cultural, and social contexts. The results of the study indicate that the teachings of these two systems can inspire novel approaches for an ethical and spiritual confrontation with contemporary challenges at the individual, social, and environmental levels.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی مسئلة شر از دیدگاه مانی و اسحاق لوریا
Abstract:
این مقاله به تحلیل تطبیقی دیدگاههای «مانی» و «اسحاق لوریا» دربارة مسئلة شر میپردازد. مانی بنیانگذار مانویت در قرن سوم میلادی، جهان را عرصۀ تقابل نیروهای نور و تاریکی میدانست و شر را پیامد غلبة تاریکی بر نور تلقی میکرد. در این نظام، رهایی در گرو مشارکت فعال انسان در تقویت نیروهای نورانی و مقابله با تاریکی است. در مقابل، اسحاق لوریا از مهمترین اندیشمندان قبالای قرن شانزدهم، نظریة «شکست ظروف» و «تیقون» را مطرح نمود. بر مبنای این دیدگاه، اختلال و ناپایداری کیهانی حاصل فاجعة آغازین است و مأموریت انسان، بازسازی و ترمیم جهان از طریق اعمال اخلاقی و مناسک معنوی است. این پژوهش، ضمن بررسی اشتراکات و تمایزهای بنیادین دو رویکرد، نشان میدهد که هریک تلاشی منسجم برای تبیین چرایی وجود شر و ارائۀ راهکارهای مقابله با آن ارائه دادهاند. تفاوتهای آنان بازتاب بسترهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی متفاوتشان است. نتیجۀ بررسی حاکی از آن است که آموزههای این دو نظام میتوانند الهامبخش رویکردهایی نوین برای مواجهۀ اخلاقی و معنوی با چالشهای معاصر، در سطوح فردی، اجتماعی و زیستمحیطی باشند.
References:
- منابع
- کتاب مقدس.
- آلبری، چالز رابرت سسیل (مترجم) (1388). زبور مانوی. برگردان قبطی با همکاری هگو ایبشر. ترجمة ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: اسطوره.
- آنترمن، الن (1391). باورها و آیینهای یهودی. ترجمۀ رضا فرزین. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- ابنندیم، محمد بن اسحاق (1381). الفهرست. ترجمۀ رضا تجدد ابنعلیبنزینالعابدین مازندرانی. تهران: اساطیر.
- اسپنسر، سیدنی (1399). عرفان در ادیان جهان. ترجمۀ محمدرضا عدلی. تهران: هرمس.
- اسماعیلپور مطلق، ابوالقاسم (1388). اسطورة آفرینش در کیش مانی. تهران: چشمه.
- اسماعیلپور مطلق، ابوالقاسم (1393). مانی و دین او. تاریخ جامع ایران. تهران: مرکز نشر دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
- اسماعیلپور مطلق، ابوالقاسم و مصطفوی کاشانی، حسین (1395) رستاخیز مانوی در کفالایای قبطی و تطبیق آن با متون پارسی میانه و پارتی تورفانی، بر اساس تاریخ ادبیات مانوی. تاریخ ادبیات، 1(79)، 137ـ153.
- پیلین، دیوید ای (1387). مبانی فلسفة دین. ویراستار: سیدمحمود موسوی. قم: بوستان کتاب.
- تقیزاده، سیدحسن (1388). مانیشناسی. زیر نظر ایرج افشار. تهران: توس.
- چاترجی، ساتیش چاندرا و موهان داتا، دریندرا (1393). معرفی مکتبهای فلسفی هند. ترجمۀ فرناز ناظرزاده کرمانی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- حاجابراهیمی، طاهره (1398). خدا، جهان و انسان در اندیشة فیلون و ابنعربی. تهران: علمی و فرهنگی.
- دان، جوزف (1398). قبالا. ترجمۀ مصطفی مرشدلو. تهران: حکمت.
- دانیلو، ژان. (1387). ریشههای مسیحیت در اسناد بحرالمیت. ترجمۀ علی مهدیزاده. قم: ادیان.
- دقیقیان، شیریندخت (1379). نردبانی به آسمان. تهران: ویدا.
- شکری فومشی، محمد (1382). مبانی عقاید گنوسی در کیش مانوی. نامة ایران باستان، 3(1)، 35ـ66.
- شولم، گرشوم (1392). گرایشها و مکاتب اصلی عرفان یهود. ترجمۀ علیرضا فهیم. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- صادقی، هادی (1373) . مسئلة شر از دیدگاه یهودیت. معرفت، (11)، 60ـ67.
- فنتن، ب. پال (1377). دین یهود و تصوف. نامة فرهنگ، ترجمۀ منصور معتمدی، 12(29)، 118ـ127.
- کایت، هانس یوآخیم کلیم (1396). هنر مانوی. ترجمة ابوالقاسم اسماعیلپور مطلق. تهران: هیرمند.
- لاجوردی، فاطمه (1388). ثنویت. دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی. تهران: مرکز نشر دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
- وامقی، ایرج (1378). نوشتههای مانی و مانویان. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
References:
- Holy Bible.
- Allberry, Charles Robert Cecil (translator) (2009). Manichaean Psalter. Translated from Coptic with collaboration of Hugo Ibscher. Persian translation by Abolghasem Esmaeilpour. Tehran: Asatir.
- Antelman, Allan (2012). Jewish Beliefs and Practices. Translated by Reza Farzin. Qom: University of Religions and Denominations.
- Ibn al-Nadim, Muhammad ibn Ishaq (2002). Al-Fihrist. Translated by Reza Tajaddod Ibn Ali ibn Zein al-Abedin Mazandarani. Tehran: Asatir.
- Spencer, Sydney (2020). Mysticism in World Religions. Translated by Mohammadreza Adeli. Tehran: Hermes.
- Esmaeilpour Motlagh, Abolghasem (2009). Creation Myth in Manichaeism. Tehran: Cheshmeh.
- Esmaeilpour Motlagh, Abolghasem (2014). Mani and His Religion. Comprehensive History of Iran. Tehran: Center for Great Islamic Encyclopedia Publication.
- Esmaeilpour Motlagh, Abolghasem & Mostafavi Kashani, Hossein (2016). Manichaean Resurrection in Coptic Kefalaia and Its Comparison with Middle Persian and Parthian Turfan Texts, Based on History of Manichaean Literature. Literary History, 1(79), 137-153.
- Pelín, David A. (2008). Foundations of Philosophy of Religion. Editor: Seyyed Mahmoud Musavi. Qom: Boostan-e Ketab.
- Taghi-Zadeh, Seyyed Hassan (2009). Manichaeology. Under supervision of Iraj Afshar. Tehran: Tus.
- Chatterjee, Satish Chandra & Datta, Mohan (2014). Introduction to Indian Philosophical Schools. Translated by Farnaz Nazarzadeh Kermani. Qom: University of Religions and Denominations.
- Haj-Abrahami, Tahereh (2019). God, World and Man in Philo's and Ibn Arabi's Thought. Tehran: Scientific and Cultural Publishing.
- Dan, Joseph (2019). Kabbalah. Translated by Mostafa Morshedlou. Tehran: Hikmat.
- Daniélou, Jean (2008). Roots of Christianity in Red Sea Documents. Translated by Ali Mahdizadeh. Qom: Religions.
- Dehqeyan, Shirindokht (2000). A Ladder to Heaven. Tehran: Vida.
- Shakri Foomeshi, Mohammad (2003). Foundations of Gnostic Beliefs in Manichaeism. Name-ye Iran-e Bastan, 3(1), 35-66.
- Scholem, Gershom (2013). Main Trends in Jewish Mysticism. Translated by Alireza Fahim. Qom: University of Religions and Denominations.
- Sadeghi, Hadi (1994). The Problem of Evil from Judaism's Perspective. Ma'refat, (11), 60-67.
- Fenton, B. Paul (1998). Judaism and Mysticism. Name-ye Farhang, translated by Mansour Motamedi, 12(29), 118-127.
- Klimkeit, Hans Joachim (2017). Manichaean Art. Translated by Abolghasem Esmaeilpour Motlagh. Tehran: Hirmand.
- Lajevardi, Fatemeh (2009). Dualism. Great Islamic Encyclopedia. Under supervision of Kazem Musavi Bojnordi. Tehran: Center for Great Islamic Encyclopedia Publication.
- Vameghi, Iraj (1999). Mani's Writings and Manichean Works. Tehran: Research Institute of Islamic Culture and Art.
- Fine. Lawrence (2008). Physician of the Soul, Healer of the Cosmos. Stanford: Stanford press.
- Scholem, Gershom. (1976). Issac Luria: A Central Figure in Jewish Mysticism. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 8-13.
- Sholem, Gershom (1987). Kabbalah. Encyclopedia Judaica (2nd ed., 11 vols.). Detroit, MI: Macmillan Reference USA, 586-671.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
rahmani, Amenh, Haj Ebrahimi , Tahereh, Lajevardi, Fatemeh.(2025) An Examination of the Problem of Evil from the Perspectives of Mani and Isaac Luria. Ma`rifat-e Adyan, 16(4), 97-116 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001481
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amenh rahmani; Tahereh Haj Ebrahimi ; Fatemeh Lajevardi."An Examination of the Problem of Evil from the Perspectives of Mani and Isaac Luria". Ma`rifat-e Adyan, 16, 4, 2025, 97-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
rahmani, A, Haj Ebrahimi , T, Lajevardi, F.(2025) 'An Examination of the Problem of Evil from the Perspectives of Mani and Isaac Luria', Ma`rifat-e Adyan, 16(4), pp. 97-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
rahmani, A, Haj Ebrahimi , T, Lajevardi, F. An Examination of the Problem of Evil from the Perspectives of Mani and Isaac Luria. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(4): 97-116