Ma`rifat-e Adyan, Volume 16, Issue 1, No 61, Year 2025 , Pages 118-137

    An Analysis of the Reflection of the Theological Narrative of Jewish Messianism in the Field of Politics

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Somayyeh Hamidi / Associate Professor of Political Science, University of Birjand / somaye.hamidi@birjand.ac.ir
    Reza Sharifi / MA in Political Science, University of Birjand / rsharifi097@gmil.com
    Hosein Farzanehpour / Associate Professor of Political Science, University of Birjand / hfarzanepour@yahoo.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.5000377
    Abstract: 
    Belief in Messianism is one of the important doctrinal and ideological principles of Judaism and has deep historical roots for the followers of this religion. In their view, Messianism is an anachronistic event that usually reflects marginal movements. This idea has been the source of major social and political uprisings and movements for the Jews, especially in the Middle East. The research mainly deals with the Judaism’s narrative of Messianism and how it is reflected in the field of politics. In their thoughts, Messianism is a theological belief that is rooted in religious and sacred teachings and is both hopeful and alarming. Using the analytical-descriptive method, this article is written within the framework of Agamben's theory. The research results show the reflection of this theological narrative in the political arena in the form of the emergence of Zionist movements and the attempt to form an independent and powerful state for Jews in the Middle East.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :واکاوی بازتاب روایت تئولوژیکال از میسیانیسم یهود در عرصه سیاست
    Abstract: 
    باور به موعودگرایی از اصول مهم اعتقادی و ایدئولوژیکی یهودیت است و برای پیروان این دین ریشة تاریخی عمیق دارد. از نظر آنها، موعودگرایی یک واقعة آناکرونستیک است که معمولاً جنبش‌های حاشیه بر متن را برمی‌تاباند؛ به‌ویژه در منطقة خاورمیانه این اندیشه منشأ خیزش‌ها، جنبش‌ها و حرکات بزرگ اجتماعی و سیاسی برای یهودیان شده است. مسئلة نوشتار حاضر این است که یهودیت چه روایت و خوانشی از موعودگرایی دارد و بازتاب آن در عرصة سیاست چگونه است؟ در اندیشة آنان، موعودگرایی، منجی‌باوری یا موعودگرایی یک باور الهیاتی است که ریشه در آموزه‌های دینی و قدسی دارد و امیدبخش و هشداردهنده است. این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی و در چهارچوب نظریة آگامبن صورت پذیرفته است. دستاورد پژوهش بازتاب این روایت الهیاتی از عرصة سیاست را به‌صورت پدید آمدن جنبش‌های صهیونیستی و تلاش برای تشکیل دولت مستقل و مقتدر برای یهودیان در خاورمیانه نشان می‌دهد.
    References: 
    • احمدی، حمید (1377). ریشه‌های بحران در خاورمیانه. تهران: کیهان.
    • انصافی، مصطفی و احمدوند، شجاع (1400). مفهوم کاته‌خون و بنیاد اندیشة سیاسی مدرن (مباحثه‌ای الهیاتی ـ سیاسی میان هابز، اشمیت و آگامبن). سیاست نظری، 16(30)، 146ـ217.
    • آژیر، اسدالله (1392). منجی‌باوری در کیش زردشتی و ادیان ابراهیمی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • بورونی، علی (1389). ماشیح، مسیحا، مهدی در ادیان ابراهیمی. اصفهان: مرغ سلیمان.
    • حجاریان، سعید (1382). موعودیت در انقلاب روسیه و انقلاب اسلامی ایران، نمونه‌پژوهی. پایان‌نامة دکتری. دانشگاه تهران.
    • حسینی گرگانی، میرتقی (1390). نزول و ظهور موعود. قم: بوستان کتاب.
    • حکمت، مهری و کهساری، رضا و  طاهری آکردی، محمدحسین (1402). ریشه‌ها و عوامل انحطاط اخلاقی یهودی از منظر قرآن کریم. معرفت ادیان، 14(3)، 39ـ58.
    • حمیدی، سمیه (1397). خوانش عرفانی از امر سیاسی در الهیات مسیحی معاصر، با تأکید بر نظریة اریک وگلین. معرفت ادیان، 9(2)، 111ـ126.
    • خشک‌جان، زهرا و رضایی‌پناه، امیر (1396). تحلیل مبانی و کارکردهای مفهوم رهایی و موعودگرایی در الهیات عمل‌گرایی یهود. دوفصلنامة علمی ـ پژوهشی انسان‌پژوهی دینی، 14(37)، 45ـ66.
    • رضایی‌پناه، امیر (1397). تحلیل مبانی تکوین اندیشة موعودگرایی در سیاست خارجی ج. ا. ایران و اسرائیل. پایان‌نامة دکترای رشتة علوم سیاسی. دانشکدة علوم اقتصادی و سیاسی. گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی.
    • زیدآبادی، احمد (1381). دین و دولت در اسرائیل. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    • سوسائتی، فورن و برتش، بیل (1949). اعمال رسولان. تهران: بی جا.
    • شاکری زواردهی، روح‌الله (1389). منجی در ادیان؛ پژوهش نو در اندیشة نجات‌بخشی ادیان. تهران: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج).
    • شیرودی، مرتضی (بی‌تا). نژاد برتر و ملت مقدس. ماهنامة پرسمان، 26، 26-36
    • قاسمی قمی، جواد (1387). مفهوم فرجام‌شناسی و سرزمین موعود در مسیحیت و یهودیت. نشریة مشرق موعود، 2(5)، 145ـ149.
    • قزلباش، رقیه (1389). موعودگرایی در مسیحیت انجیلی بنیادگرا. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکدة ادبیات و زبان‌های خارجی.
    • قنبری آلانق، محسن (1388). بنیادهای سیاسی جنبش صهیونیسم مسیحی و انگارة موعودگرایی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • کرنیستون، جولیوس (1377). انتظار مسیحا در آیین یهود. ترجمة حسین توفیقی. قم: انتشارات مرکز مطالعات ادیان و مذاهب.
    • کریمیان، احمد (1384). یهود و صهیونیسم. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
    • لک علی‌آبادی، محمد (1390). دوران آخرالزمان، صهیون، دشمنان موعود آخرالزمان. قم: واحد پژوهشی انتشارات هنارس.
    • المسیری، عبدالوهاب (1382). یهود، یهودیت و صهیونیسم. تهران: ترجمة مؤسسة مطالعات و پژوهش‌های تاریخ خاورمیانه.
    • نجفی یزدی، سیدحسین (1379). پرتکل دانشوران یهود. ترجمة بهرام محسن‌پور. قم: ناظرین.
    • واحد پژوهش موعود عصر (1392). ملک عظیم خداوندی، سرزمین موعود در باورهای ملل و نحل، تهران: واحد پژوهش موعود عصر.
    References: 
    • Ahmadi, H. (1998). Rishah-ha-ye bohran dar khavarmiyaneh. Tehran: Keyhan.
    • Ansafi, M., & Ahmadvand, S. (2021). Mafhoom-e katekhon va bonyad andisheh-ye siyasi modern (mobaheseye elahi-siasi miyan-e Hobs, Eshmit va Agamben). Siasat Nazari, 16(30), 146-217.
    • Azizir, A. (2013). Manje-bavari dar kish-e zartoshti va adyan abrahimi. Qom: Daneshgah-e adyan va mazahib.
    • Boruni, A. (2010). Mashi'ah, mesiha, mahdi dar adyan abrahimi. Isfahan: Morgh-e solaiman.
    • Hejarian, S. (2003). Mavoodiyat dar enqelab-e Rossiya va enqelab-e eslami Iran, namunepazohi. Doctoral dissertation, University of Tehran.
    • Hoseini Gorgan, M. T. (2011). Nozool va zohoor-e mawood. Qom: Boostan-e ketab.
    • Hekmat, M., Kahsari, R., & Taheri Akordi, M. H. (2023). Rishah-ha va amil-e enhitat-e akhlaghi yahood az manzar-e Quran-e karim. Ma'refat-e adyan, 14(3), 39-58.
    • Hamidi, S. (2018). Khanesh-e erfani az amr-e siyasi dar elahiyat-e masihi-ye mo'aser, ba takid bar nazariye-e Erik Vogelin. Ma'refat-e adyan, 9(2), 111-126.
    • Khoshkjan, Z., & Rezaei Panah, A. (2017). Tahleel-e mabani va karkard-ha-ye mafhoom-e rahaei va mavoodgerayi dar elahiyat-e amalgarayi yahood. Dofaslnamah-e elmi-pazhoheshi ensanpazohi dini, 14(37), 45-66.
    • Rezaei Panah, A. (2018). Tahleel-e mabani takvin andisheh-ye mavoodgerayi dar siyasi khareji-ye j. a. Iran va Esrail. Doctoral dissertation, Department of Political Science, Shahid Beheshti University.
    • Zeydabadi, A. (2002). Din va dowlat dar Esrail. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance.
    • Sousaity, F., & Berts, B. (1949). A'mal-e rasoolan. Tehran: [No publisher].
    • Shakeri Zavareh'i, R. (2010). Manje dar adyan; pazhohesh-e nov dar andisheh-ye najatbakhshi adyan. Tehran: Bonyad-e farhangi Hazrat Mahdi Mowood.
    • Shiroudi, M. (n.d.). Nizad-e bartar va mellat-e moghadas. Pershman Monthly, 26, 26-36.
    • Ghasemi Ghomi, J. (2008). Mafhoom-e farajamshenasi va sarzamin-e mawood dar masihiyat va yahoodiyat. Mashreq-e mawood, 2(5), 145-149.
    • Ghezelbash, R. (2010). Mavoodgerayi dar masihiyat-e enjili bonyadgar. Master's thesis, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Literature and Foreign Languages.
    • Ghanbari Alanagh, M. (2009). Bonyad-ha-ye siyasi jonbesh-e sehyoni-ye masihi va angareh-ye mavoodgerayi. Qom: Mo'asseseh-ye amozeshi va pazhoheshi Imam Khomeini.
    • Karneston, J. (1998). Entezar-e mesiha dar ayin-e yahood. Translated by H. Tufiqi. Qom: Entesharat-e markaz-e motale'at-e adyan va mazahib.
    • Karimian, A. (2005). Yahood va sehyonism. Qom: Daftar-e tabliqat-e eslami.
    • Lak Aliabadi, M. (2011). Doran-e akhar-e zaman, sehion, dushmanan-e mawood-e akhar-e zaman. Qom: Vahed-e pazhoheshi entesharat-e honars.
    • Al-Masiri, A. W. (2003). Yahood, yahoodiyat va sehyonism. Tehran: Tarjomeh-ye mo'asseseh-ye motale'at va pazhohesh-ha-ye tarikh-e khavarmiyaneh.
    • Najafi Yazdi, S. H. (2000). Protokol-e daneshvaran-e yahood. Translated by B. Mohsenpour. Qom: Nazerin.
    • Unit of Research on the Promise of the Age. (2013). Malek-e azim-e khodavandi, sarzamin-e mawood dar bavar-ha-ye mellal va noh, Tehran: Unit of Research on the Promise of the Age.
    • English
    • Agamben, Giorgio (2005). The time that remains: a commentary on the letter to the Romans, translated by Patricia Dailey, Stanford University Press.
    • Agamben, Giorgio (1999). Potentialities: Collected Essays in Philosophy, Trans. and ed. Daniel Heller-Roazen, Stanford: Stanford University Press.
    • Alexander, Gregory (2015). Judaica: Salvation is of the Jews. Peoria: Art of Unity.
    • Ashton, John. ed (2014). Revealed Wisdom: Studies in Apocalyptic in honour of Christopher Rowland. The Netherlands: Brill.
    • Assmann, Jan (1997). The Mind of Egypt: History and Meaning in the Time of the Pharaohs. Harvard University Press.
    • Bowker, J. W (1970). Problems of Suffering in Religions of the World. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Braune, Joan (2014). Erich Fromm’s Revolutionary Hope; Prophetic Messianism as a Critical Theory of the Future, Boston: SensePublishers.
    • Frank, Daniel H (1993). A People Apart: Chosenness and Ritual in Jewish Philosophical Thought, Albany: State University of New York.
    • Frank, Daniel; Leaman, Oliver (2005). History of Jewish Philosophy, New York: Routledge.
    • Gurkan, S. Leyla (2009). The Jews as a Chosen People: Tradition and Transformation, New York: Routledge.
    • Hristova, Velina (2011). Political messianism in Europe; The case study of Bulgaria, Thesis for the University of Twente.
    • Huss, Boaz, Marco Pasi and Kocku von Stuckrad (2010). Kabbalah and Modernity; Interpretations, Transformations, Adaptations, the Netherlands: BRILL.
    • Katz, Yaakov (2012). Israel vs. Iran: The Shadow War, Virginia: Potomac Books.
    • Kimmerling, Baruch (2005), The Invention and Decline of Israeliness: State, Society, and the Military, California: University of California Press.
    • Kreamer, D (1995). Response to Suffering in Classical Rabbinic Literature, Oxford University Press.
    • Levinas, E (1990). Temptation of the Temptation, in the Talmudic Reading, Indiana University Press.
    • Levine, Amy-Jill and Marc Z. Brettler (2011). The Jewish Annotated New Testament, Oxford: Oxford University Press.
    • Misra, Bhabagrahi and James Preston (1978). Community, Self and Identity, Mouton Publishers.
    • Neusner, Jacob (1997). The Theology of Rabbinic Judaism: A Prolegomenon, Atlanta: Scholars Press for South Florida Studies on the History of Judaism.
    • Poorthuis, Marcel; Bosman, Frank (2009). Kabbalah on the Internet: Transcending.
    • Saperstein, Marc (1992). Essential Papers on Messianic Movements and Personalities in Jewish History, New York: New York University Press.
    • Scholem, G. (1971). The messianic idea in Judaism and other essays on Jewish spirituality, New York, NY: Schocken Books.
    • Scott, Peter and William T. Cavanaugh (2004). The Blackwell Companion to Political Theology, Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
    • Waxman, Meyer (1958). Judaism, Religion and Ethics, London: T. Yoseloff Publication.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamidi, Somayyeh, Sharifi, Reza, Farzanehpour, Hosein.(2025) An Analysis of the Reflection of the Theological Narrative of Jewish Messianism in the Field of Politics. Ma`rifat-e Adyan, 16(1), 118-137 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.5000377

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Somayyeh Hamidi; Reza Sharifi; Hosein Farzanehpour."An Analysis of the Reflection of the Theological Narrative of Jewish Messianism in the Field of Politics". Ma`rifat-e Adyan, 16, 1, 2025, 118-137

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamidi, S, Sharifi, R, Farzanehpour, H.(2025) 'An Analysis of the Reflection of the Theological Narrative of Jewish Messianism in the Field of Politics', Ma`rifat-e Adyan, 16(1), pp. 118-137

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamidi, S, Sharifi, R, Farzanehpour, H. An Analysis of the Reflection of the Theological Narrative of Jewish Messianism in the Field of Politics. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(1): 118-137