Ma`rifat-e Adyan, Volume 11, Issue 1, No 41, Year 2025 , Pages 79-99

    Analysis of the Semantic Levels of the Prescriptive Fragment 4Q184 of the Dead Sea Scrolls

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Ghorban Elmi / Associate Professor, University of Tehran / gelmi@ut.ac.ir
    سیده سوزان انجم روز / Ph.D. Student, Religions and Comparative Mysticism, University of Tehran / su.anjomerooz@ut.ac.ir
    Mojtaba Zarvani / Associate Professor of the Department of Religions, University of Tehran / zarvani@gmail.com
    Abstract: 
    Wisdom and wickedness in the symbol of “woman” has always been the subject of inquiry in Jewish tradition, especially when it comes to portraying women in prescriptive literature. This article which focuses on one of the texts of Qumran, namely 4Q184, expounds some of the functions of the modes of wisdom in Qumrani thought. The existence of the fragment 4Q184 in the Qumran manuscripts denotes the importance of this symbolic text in Qumran’s community and reflects the situation which this sect encounters. The Fragment of the Dead Sea Scrolls which has evidence derived from the Bible is analyzed in three semantic levels: the first is the level of moral teachings that had flourished in the long-standing Jewish tradition; the second is the level of the nature of wisdom, which, considering the goddesses of the wisdom of Mesopotamia and historical background of the Old Testament, has a theological literary motivation. By analyzing the historical context, it is found that the poetry in the third level is a metaphor for Jerusalem's divination which is, just like a wicked woman, involved in the act of seducing the pious. According to the belief of the false divination of the temple and false wisdom of Jerusalem, Qumranians left Jerusalem.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل سطوح معنایی قطعۀ حکمی 4قم184 طومارهای بحرالمیت
    Abstract: 
    حکمت و شرارت در نماد «زن» در سنت یهود، به‎ویژه در موارد ارائه‌ی تصاویر زنانه در ادبیات حکمی همواره مطرح بوده است. این جستار با تمرکز بر یکی از متون قمران، یعنی 4قم184، به تحلیل برخی کارکردهای وجوه حکمت در اندیشۀ قمرانیان می‎پردازد. وجود قطعۀ 4قم184 در میان نسخه‎های خطی قمران، دال بر اهمیت این متن کنایی در میان انجمن قمران و بازتاب اوضاعی است که این فرقه با آن درگیر بوده‎است. این قطعۀ طومارهای بحرالمیت، با شواهدی از کتاب مقدس در سه لایۀ معنایی واکاوی شده است: نخست، ‎آموزه‎های اخلاقی که در سنت دیرپای یهود شکوفا شده بود. در لایۀ معنایی دوم، جنسیت حکمت، با در نظر داشتن ایزدبانوان حکمت بین‎النهرین و پیش زمینۀ تاریخی عهد قدیم، انگیزۀ ادبی ـ الهیاتی دارد. با تحلیل زمینۀ تاریخی روشن می‎شود که این شعر در سطح سوم، استعاره‎ای است از کهانت اورشلیم که همچون زنی شریر در حال اغواگری پرهیزگاران است. بر اساس همین باورِ قمرانیان به کهانت نادرست معبد و حکمت دروغین اورشلیم، آنان از اورشلیم کناره گرفتند.
    References: 
    • کتاب مقدس، بي‌تا، بي‌جا، انجمن کتاب مقدس ایران.
    • کتابهایی از عهد عتیق (کتابهای قانونی ثانی) براساس کتاب مقدس اورشلیم، 1391، ترجمه پیروز سیار، تهران، نشر نی.
    • بهار، مهرداد، 1386، ادیان آسیایی، تهران، چشمه.
    • جانستون، سارا ایلز، 1394، درآمدی بر دین‎های دنیای باستان، ترجمه جواد فیروزی، تهران، ققنوس.
    • سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم، 1379، «کتب اپوکریفایی عهد قدیم»، هفت آسمان، ش5، ص89-130.
    • گری، جان، 1378، شناخت اساطیر خاور نزدیک (بين‌النهرين)، ترجمه باجلان فرخی، تهران، اساطیر.
    • هاکس، 1928م، قاموس کتاب مقدس، بیروت، مطبعة آمريکايي.
    • یادین، ایگال، 1390، سرگذشت طومارها، ترجمه سعید کریم‎پور، قم، نشر ادیان.
    • یونگ، کارل گوستاو، 1391، پاسخ به ایوب، ترجمه فؤاد روحانی، چ4، تهران، جامی.
    • Allegro, J.M., 1968, Qumrân Cave 4.I (4Q158–4Q186) (DJD 5), Oxford: Clarendon Press.
    • Bengtsson, Håkan. "Three Sobriquets, Their Meaning And Function: The Wicked Priest, Synagogue of Satan, and the Woman JEZEBEL", The Bible and the Dead Sea Scrolls, V 1, Ch. 9, p.183-207.
    • Collins, J.J., 1997, ‘Wisdom reconsidered, in light of the Scrolls’, Dead Sea Discoveries, Vol. 4, No. 3, Wisdom at Qumran, p.265–281.
    • Collins, J.J., 2011, "Sectarian Communities in the Dead Sea Scrolls", The Oxford Handbook of the Dead Sea Scrolls, ed. John J. Collins and Timothy H. Lim, Oxford University Press Inc, New York.
    • Crawford, S.W., 1998, ‘Lady Wisdom and Dame Folly at Qumran’, Faculty Publications, Classics and Religious Studies Department, Paper 23.
    • D'Este, Sorita, Rankine, David. 2011, The Cosmic Shekinah, London: Avalonia.
    • Fontaine, C.R. "Proverbs," 1992, The Women's Bible Commentary (eds C.A. Newsom and S.H. Ringe; London: SPCK; Louisville, KY: John Knox/Westminster) 145-52.
    • Geyser-Fouché, A., 2016, ‘Cultural stereotyping of the lady in 4Q184 and 4Q185’, HTS Teologiese Studies/ Theological Studies 72(4).
    • Goff, M.J., 2003, The worldly and heavenly wisdom of 4QInstruction, Brill, Leiden.
    • Gordon, A. R. 1922, “Wisdom,” in the Encyclopaedia of Religion and Ethics, ed. James Hastings, vol. 12, Edinburgh, T & T, Clark.
    • Harrington, D.J., 2003, Wisdom texts from Qumran, Taylor & Francis e-Library, Oxfordshire.
    • Lim, Timothy H. and Collins, John J. 2011, "Introduction: Current Issues in Dead Sea Scrolls Research", The Oxford Handbook of the Dead Sea Scrolls, ed. John J. Collins and Timothy H. Lim, Oxford University Press Inc, New York.
    • Loader, J.A., 2014, Proverbs 1–9. Historical Commentary on the Old Testament, Peeters, Leuven.
    • Murphy, R.E., 1998, Proverbs, Vol. 22, Word, Incorporated, Dallas, TX.
    • Newsom, C.A., 1989, "Woman and the Discourse of Patriarchal Wisdom: A Study of Proverbs 1-9," Gender and Difference in Ancient Israel (ed. P.L. Day; Minneapolis: Fortress Press, p.142-60.
    • Rudolph, Kurt, 2005, "Wisdom", Encyclopedia of Religion, Vol 14, ed. Lindsay Jones, 2nd ed, Thomson Gale.
    • Schiffman, Lawrence, 2015, “The Dead Sea Scrolls Sect as a Replacement Temple,” in Sanctification/ Kedushah (eds. D. Birnbaum and B. Blech; New York: New Paradigm Matrix), p.313-32.
    • Scott, Martin, 1992, Sophia and the Johannine Jesus, Sheffield Academic Press, the University of Sheffield, England.
    • Scott, B.Y., 2007, "Wisdom", Encyclopaedia Judaica, Fred Skolnik (ed.), 2nd Thomson Gale, Keter Publishing House Ltd, V 21, p. 95- 98.
    • The Apocrypha and Pseudepigrapha of the Old Testament In English, ed by R. H. CHARLES, D.Litt., D.D., Oxford, The Clarendon Press, 1913, V II, PSEUDEPIGRAPHA.
    • Vermes, Geza., 2004, The Complete Dead Sea Scrolls in English Translated by Revised edition, Penguin Books Ltd, London.
    • Winn Leith, Mary j., 1993, "Wisdom". The Oxford Companion to the Bible, oxford university press, New York, p. 801.
    • Yee, G.A., 1982, ‘An analysis of Prov.8, 22–31 according to style and structure’, Zeitschrift für die Alttestamentliche Wissenschaft, p.58–66.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Elmi , Ghorban, , , Zarvani , Mojtaba.(2025) Analysis of the Semantic Levels of the Prescriptive Fragment 4Q184 of the Dead Sea Scrolls . Ma`rifat-e Adyan, 11(1), 79-99

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghorban Elmi ; ; Mojtaba Zarvani ."Analysis of the Semantic Levels of the Prescriptive Fragment 4Q184 of the Dead Sea Scrolls ". Ma`rifat-e Adyan, 11, 1, 2025, 79-99

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Elmi , G, , , Zarvani , M.(2025) 'Analysis of the Semantic Levels of the Prescriptive Fragment 4Q184 of the Dead Sea Scrolls ', Ma`rifat-e Adyan, 11(1), pp. 79-99

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Elmi , G, , , Zarvani , M. Analysis of the Semantic Levels of the Prescriptive Fragment 4Q184 of the Dead Sea Scrolls . Ma`rifat-e Adyan, 2025; 11(1): 79-99