Ma`rifat-e Adyan, Volume 10, Issue 4, No 40, Year 2024 , Pages 71-90

    A Religious Solution for Living in the Modern World: An Analysis of the Dialogue of Religions

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ Tahmineh / Ph.D. in History of Islamic Iran, Ferdowsi University of Mashhad / ta.raeessadat@gmail.com
    Masuod Dadbakhsh / Ph.D in History of Islamic Iran, Kharazmi University / dadbakhsh.masoud@gmail.com
    Abstract: 
    The mourning tradition has been one of the prominent aspects of the cultural and social life of various societies throughout history, and is one of the traditions that all societies with different religions and cultures care about. In Iran too, this tradition has always been celebrated on various occasions throughout history, including the mourning ceremony of Zoroastrians in ancient Iran. This paper is based on a conventional descriptive-analytical method in historical research, relying on data from major texts and sources and research conducted, and examines how mourning customs (including cleansing, burial, clothing, and food) were common among Zoroastrians in ancient Iran. The findings of the present study indicate that simple mourning ceremonies, avoidance of excessive mourning, the use of simple food and clothing, and the holding of a third ceremony were among the most important teachings of the Zoroastrian religion.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی مراسم و آداب سوگواری زرتشتیان در ایران باستان
    Abstract: 
    رسوم سوگواری از وجوه بارز حیات فرهنگی و اجتماعی جوامع مختلف در طول تاریخ بوده و از جمله آدابی است که همة جوامع با ادیان و فرهنگ های گوناگون به آن توجه دارند. در ایران نیز این رسم همواره در طول تاریخ تا به امروز، به مناسبت های مختلف و با اهمیت خاصی انجام می شده است که از جمله می توان به مراسم سوگواری زرتشتیان در ایران باستان اشاره کرد. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی مرسوم در تحقیقات تاریخی، و متکی بر داده های متون و منابع اصلی و پژوهش های انجام شده، به بررسی این سؤال می پردازد که آداب و رسوم سوگواری (شامل مراسم تطهیر، مراسم تدفین، پوشاک و خوراک) در میان زرتشتیان در ایران باستان چگونه بوده است؟ دستاورد های پژوهش حاضر حاکی از آن است که برپایی مراسم سوگواری ساده و به دور از تجمل، خودداری از شیون و زاری بسیار، استفاده از خوراک و پوشاک ساده و برگزاری مراسم سوم، از مهم ترین آموزه های دیانت زرتشتی در برپایی این مراسم بوده است.
    • ابن‌خلدون، ابوزید عبدالرحمن بن محمد، 1363، العبر (تاریخ ابن‌خلدون)، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • ابوالحسنی، علی، 1375، سیاهپوشی در سوگ ائمه نور، قم، مؤلف.
    • اسدی طوسی، ابونصر علی‌بن احمد، 1317، گرشاسب‌نامه، به اهتمام حبیب یغمایی، تهران، کتابفروشی و چاپخانه بروخیم.
    • امیریانی، معصومه، 1387، آیین سوگ و سوگواری در ادب فارسی، مشهد، سخن گستر.
    • انوری، حسن، 1381، فرهنگ سخن، تهران، سخن.
    • ایناسترانتسیف، کانستانتین، 1384، تحقیقاتی دربارة ساسانیان، ترجمه کاظم کاظم‌زاده، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
    • آذرگشسب، اردشیر، 1351، گات‌ها، سروده‌های زردشت، بی‌جا، فروهر.
    • ـــــ ، 1358، مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، تهران، فروهر.
    • بار، کای و دیگران، 1386، دیانت زرتشتی، ترجمه فریدون وَهمن، تهران، جامی.
    • بلعمی، ابوعلی محمدبن محمد، 1353، تاریخ بلعمی، تصحیح محمدتقی بهار، به کوشش محمدپروین گنابادی، ج دوم، تهران، کتابفروشی زوار.
    • بویس، مری، 1374، تاریخ کیش زرتشت، ترجمه همایون صنعتی‌زاده، تهران، توس.
    • ـــــ ، 1386، زردشتیان، باورها و آداب دینی آن‌ها، ترجمه عسگر بهرامی، تهران، قفنوس.
    • بهار، مهرداد، 1362، پژوهشی در اساطیر ایران، تهران، توس.
    • ـــــ ، 1376، از اسطوره تا تاریخ، تهران، چشمه.
    • بهزادی، رقیه، 1368، بندهشن هندی،متنی به زبان پارسی میانه (پهلوی ساسانی)، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • پورداوود، ابراهیم، 1347، یشت‌ها، تهران، کتابخانه طهوری.
    • ـــــ ، 1380، خرده اوستا (از سلسله انتشارات انجمن زرتشتیان ایران بمبئی و انجمن ایران لیگ بمبئی)، تهران، اساطیر.
    • تفضلی، احمد، 1364، مینوی خرد، تهران، توس.
    • توفیقیان، حسن و محرم باستانی، 1395، «پژوهشی در آئین‌های تدفین ساسانیان در سواحل خلیج فارس»، مطالعات باستان‌شناسی، ش2، ص17-34.
    • جلالی نائینی، محمدرضا، 1372، گزیده سروده‌های ریگ ودا، چ سوم، تهران، نقره.
    • چایچی امیرخیز، احمد و محمدرضا سعیدی هرسینی، 1381، تدفین تابوتی در ایران باستان، تهران، سمیرا.
    • ـــــ ، 1384، گورخمره‌های ایران، تهران، سمیرا.
    • حبیبی، عبدالحی، 1345، تاریخ افغانستان بعد از اسلام، کابل، انجمن تاریخ افغانستان.
    • دارمستتر، جیمس، 1342، مجموعه قوانین زرتشت یا وندیداد، ترجمه موسی جوان، تهران، بی‌نا.
    • داندامایف، محمد، 1386، ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی، ترجمه روحی ارباب، تهران، علمی فرهنگی.
    • دورانت، ویلیام جیمز، 1337، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام، تهران ـ نیویورک، مؤسسه انتشارات فرانکلین.
    • دوستخواه، جلیل، 1377، اوستا، ج1و2، تهران، مروارید.
    • دهخدا، علی اکبر، 1373، لغت‌نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
    • راوندی، مرتضی، 1356، تاریخ اجتماعی ایران، تهران، امیر کبیر.
    • رایشلت، هانس، 1383، رهیافتی به گاهان زرتشت و متون نو اوستایی، ترجمه جلیل دوستخواه،‌ تهران، قفنوس.
    • رضایی، مهدی، 1384، آفرینش و مرگ در اساطیر، تهران، اساطیر.
    • رضی، هاشم، 1357، گنجینه اوستا، تهران، فروهر.
    • ـــــ ، 1365، «زندگی زرتشتیان در یک قرن اخیر: انجمن‌ها و سازمان‌ها»، چیستا، ش31، ص14-19.
    • ـــــ ، 1376، وندیداد، ج2و3، تهران، فکر روز.
    • سروشیان، جمشید سروش، 1356، فرهنگ بهدینان، تهران، دانشگاه تهران.
    • شالیان، ژرار، 1387، گنجینه حماسه‌های جهان، ترجمه علی اصغر سعیدی، تهران، چشمه.
    • شاهرخ، کیخسرو، 1382، خاطرات ارباب کیخسرو شاهرخ، به کوشش شاهرخ شاهرخ و راشنا رایتر، ترجمه غلامحسین میرزا صالح، تهران، مازیار.
    • شهبازی، شاپور، 1375، نقش رستم فارس، تهران، بنداد.
    • شهزادی، رستم، 1377، برگردان گات‌ها، تهران، فردوسی.
    • صرفه، رستم، 1330، «دومین زنگ خطر»، هوخت، ش4، ص3-7.
    • صفایی، ابراهیم، 1365، رضاشاه کبیر در آیینه خاطرات، تهران، انتشارات اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر.
    • طبری، محمدبن جریر، 1368، تاریخ طبری، ج1و2، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، اساطیر.
    • عفیفی، رحیم، 1383، اساطیر و فرهنگ ایران، تهران، توس.
    • علوی، ابوالمعالی محمدبن الحسین، 1342ق، تاریخ کامل ادیان، تهران، مؤسسه مطبوعاتی فراهانی.
    • فرامکین، گرگوار، 1372، باستان‌شناسی در آسیای مرکزی، ترجمه صادق ملک شهمیرزادی، تهران، وزارت امور خارجه.
    • فردوسی، ابوالقاسم، 1363، شاهنامه فردوسی، تصحیح ژول مول، ج1، 2، 5و6، تهران، آموزش انقلاب اسلامی.
    • فولادی، محمد و رعنا قاسمی، 1396، «مطالعه تطبیقی عالم پس از مرگ در دین اسلام و زردشت»، معرفت ادیان، ش31، ص65-80.
    • قدیانی، عباس، 1388، تدفین مردگان در ایران، تهران، آروَن.
    • کامبخش فرد، سیف‌الله، 1374، معبد آناهیتا کنگاور، تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور.
    • کریستن سن، آرتور، 1379، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران، دنیای کتاب.
    • کریمیان، حسین، 1345، ری‌باستان، تهران، انجمن آثار ملی.
    • کزازی، میرجلال‌الدین و کبری فرقدانی، 1386، «توتم در داستان‌های شاهنامه»، متن‌پژوهی ادبی، ش34، ص85-113.
    • کوهی کرمانی، حسین، 1333، سوگواری‌های ادبی در ایران، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    • گری، جان، 1378، شناخت اساطیر خاور نزدیک، ترجمه باجلان فرخی، تهران، اساطیر.
    • گلی زواره، غلامرضا، 1384، «عزاداری»، دائرةالمعارف تشیع، ج11، تهران، سعید محبی.
    • الگود، سیریل، 1352، تاریخ پزشکی ایران، ترجمه محسن جاویدان، تهران، اقبال.
    • محمودی بختیاری، علیقلی، 1358، زمینه فرهنگ و تمدن ایران، تهران، مدرسه عالی بازرگانی.
    • مزداپور، کتایون، 1383، داغ گل سرخ، تهران، اساطیر.
    • مزداپور، کتایون، 1387، خبرنامه انجمن، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ش5، ص4-6.
    • مسرّت، حسین، 1365، دخمه‌های زردشتیان یزد، یزد، سازمان ملی حفاظت آثار باستانی.
    • مظاهری، علی اکبر، 1373، خانواده ایرانی در روزگار پیش از اسلام، ترجمه عبدالله توکل، تهران، قطره.
    • معطوفی، اسدالله، 1387، سنگ مزارها و کتیبه‌های تاریخی گرگان و استرآباد، تهران، حروفیه.
    • معین، محمد، 1335، مزدیسنا و ادب پارسی، تهران، دانشگاه تهران.
    • مک کال، هنریتا، 1373، اسطوره‌های بین‌النهرینی، ترجمه عباس مخبر، تهران، مرکز.
    • مولتون، جیمزهوپ، 1384، گنجینه مغان، ترجمه تیمور قادری، تهران، امیرکبیر.
    • میرفخرایی، مهشید، 1367، روایت پهلوی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • نورانی اردبیلی، مصطفی، 1386، بررسی عقاید و ادیان، قم، چاپخانه علمیه.
    • نیبرگ، هنریک ساموئل، 1383، دین‌های ایران باستان، ترجمه سیف‌الدین نجم‌آبادی، کرمان، دانشگاه شهید باهنر.
    • ویدن گرن، گئو، 1377، دین‌های ایران، ترجمه منوچهر فرهنگ، تهران، آگاهان ایده.
    • هینلز، جان راسل، 1387، راهنمای ادیان زنده جهان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، بوستان کتاب.
    • یاحقی، محمد جعفر، 1369، فرهنگ اساطیر، تهران، سروش.
    • -Basirov, Oric, 1999," Zoroastrian funerary laws", http://www.cais.com/CAIS/religious/Iranian/ zarathushtrian/orice.basirov/Zoroastrian_ funerary_ laws.
    • Boyce, Mary, 1979, ZOROASTRIANS: their religious beliefs and practices, London, boston and henley, routledge and keganpaul.
    • _____ , 1992, Zoroastrianism, N.P,Mazda publishers, New York.
    • _____ , 1996, A history of zoroastrianism, vol.1,E.J.Brill, new York.
    • _____ , 2002, "corpse" in encyclopaedia of iranica, edited by: ehsan yarshater, Vol. VI, New York, Bibliotheca Persica Press.
    • Jackson, Williams, 1965, Zoroastrianism Studies, New York, AMS prees INC.
    • Jamshedji modi, Jivanji, 1928," the funeral ceremonies" ,http:// www. avesta. org/ritual / funeral.htm.
    • Kellens, Jean, 2002,"druj" in encyclopaedia of iranica, edited by: Ehsan Yarshater,Vol. VII, New York, Bibliotheca Persica Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Tahmineh, Dadbakhsh , Masuod.(2024) A Religious Solution for Living in the Modern World: An Analysis of the Dialogue of Religions. Ma`rifat-e Adyan, 10(4), 71-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tahmineh ; Masuod Dadbakhsh ."A Religious Solution for Living in the Modern World: An Analysis of the Dialogue of Religions". Ma`rifat-e Adyan, 10, 4, 2024, 71-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , T, Dadbakhsh , M.(2024) 'A Religious Solution for Living in the Modern World: An Analysis of the Dialogue of Religions', Ma`rifat-e Adyan, 10(4), pp. 71-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , T, Dadbakhsh , M. A Religious Solution for Living in the Modern World: An Analysis of the Dialogue of Religions. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 10(4): 71-90