Pages:
21-36
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
For a long time, the realization of a world government free from all oppression and violence with a bright future for life has been one of human aspirations. The prophets and divine religions have given the good news that in the end, the rule of a single universal world based on justice will be formed and that the future will be realized by universal peacemaker and savior. Therefore, the prophets and the authorities invite people to wait for the realization of the divine world-a constructive and dynamic expectation. In Islam, world government is realized by the Prophet Mahdi, and in Christianity, the kingdom of God is realized through the Prophet Jesus. This government has characteristics that distinguish it from other governments, including: the caliphate of the righteous; the establishment of divine judgments; the rule of justice; economic prosperity, etc. Believers of these two religions, on the basis of authentic texts, prepare themselves for that day and wait. In the article, the author is going to make a descriptive-analytical comparison of the reasons for expectation of a world government in the two religions of Christianity and Islam; the first is based on the New Testament and the second is based on verses and narrations.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطة حکومت جهانی و انتظار بر مبنای قرآن و روایات و عهد جدید
Abstract:
از دیرباز، تحقق حکومت جهانی عاری از هرگونه ظلم و خشونت به همراه آینده ای روشن برای زندگی، از آرزوهای بشر بوده است. پیامبران و ادیان الهی بشارت داده اند که سرانجام، حکومت واحد جهانی مبتنی بر قسط و عدل شکل خواهد گرفت و این آینده به دست مصلح کل و منجی جهانی تحقق خواهد یافت. از این رو، پیامبران و اولیا برای تحقق حکومت الهی جهانی، انسان ها را به انتظار دعوت می کنند؛ انتظاری سازنده و پویا. در اسلام، حکومت جهانی توسط حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و در مسیحیت، ملکوت خداوند به واسطهی حضرت مسیح علیه السلام تحقق می یابد. این حکومت ویژگی هایی دارد که آن را از دیگر حکومت ها متمایز می سازد؛ از جمله: خلافت پاکان و صالحان؛ برپایی احکام الهی؛ حکومت عدالت محور؛ رفاه اقتصادی؛ و... . مؤمنان به این دو دین، بر مبنای متون معتبر، خود را برای چنین روزی آماده و مهیا می کنند و در انتظار به سر می برند. در مقالهی پیش رو، نگارنده بر آن است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی به مقایسهی چرایی انتظار برای حکومت جهانی در دو دین مسیحیت و اسلام بپردازد؛ در اولی بر مبنای عهد جدید و در دومی بر مبنای آیات و روایات.
References:
- کتاب مقدس
- ابنبابویه، محمد بن علی، 1380، کمالالدین و اتمام النعمه، تصحیح علیاکبر غفاری، قم، جامعه مدرسین.
- ابنماجه، محمد بن یزید، 2004م، سنن ابنماجه، بیروت، بیت الافکار الدولیه.
- ابیداود سجستانی، سلیمان بن اشعث، 1409ق، سنن ابیداود، بیروت، دارالجنان.
- اربلی، علی بن عیسی، 1421ق، کشف الغمة فی معرفة الائمة، بیروت، دارالأضواء.
- اسمارت، نینیان، 1394، تجربه دینی بشر، ترجمه محمد محمدرضایی و ابوالفضل محمودی، تهران، سمت.
- آیتی، نصرتالله، 1396، «جایگاه حکومت عدل جهانی در سیر تاریخی حرکت انبیاء»، مشرق موعود، ش42، ص7-38.
- پت فیشر، ماری، 1389، دائرةالمعارف ادیان زنده جهان، ترجمه مرضیه سلیمانی، تهران، علم.
- توفیقی، حسین، 1384، آشنایی با ادیان بزرگ، قم، مؤسسه فرهنگی طه.
- تیسن، هنری، بیتا، الهیات مسیحی، ترجمه میکائیلیان، تهران، حیات ابدی.
- جمعی از نویسندگان، 1428ق، معجم احادیث الامام المهدی، قم، مسجد جمکران.
- جوادی آملی، عبدالله، 1387، امام مهدی، موجود موعود، قم، اسراء.
- شریف رضی، 1379، نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، مشهور.
- صافی گلپایگانی، لطفالله، 1375، نوید امن و امان، قم، مؤسسه انتشارات حضرت معصومه.
- طباطبایی، سید مصطفی، 1384، فرهنگ نوین، تهران، اسلامیه.
- طبرسی، فضل بن حسن، 1379، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
- طوسی، محمد بن حسن، 1386، الغیبة، ترجمه مجتبی عزیزی، قم، مسجد جمکران.
- قمی، شیخ عباس، بیتا، منتهی الآمال، تهران، جاویدان.
- کلینی، محمد بن یعقوب، 1390، اصول کافی، ترجمه حسین استاد ولی، تهران، دارالثقلین.
- گرینستون، جولیوس، 1387، انتظار مسیحا در آئین یهود، ترجمه حسین توفیقی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
- لیون دوفر، 1986م، معجم اللاهوت الکتابی، بیروت، دار الشرق.
- مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحار الأنوار، بیروت، مؤسسة الوفا.
- مطهری، مرتضی، 1387، مجموعه آثار، ج24، تهران، صدرا.
- مفید، محمد بن نعمان، بیتا، الارشاد فی معرفة حججالله علی العباد، ترجمه سيدهاشم رسولی، تهران، کتابفروشی اسلامیه.
- مکارم شیرازی، ناصر، و دیگران، 1374، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
- موسوی اصفهانی، محمدتقی، 1363، مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم، قم، المطبعة العلمیه.
- ناس، جان بی، 1372، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علیاصغر حکمت، تهران، آموزش انقلاب اسلامی.
- نصیری، علی، 1387، «نگاهی به پدیده انتظار و آثار حیاتبخش آن»، انتظار موعود، ش24، ص85-111.
- نعمانی، محمد بن ابراهیم، 1363، الغیبه، ترجمه جواد غفاری، تهران، کتابخانه صدوق.
- ویور، مری جو، 1381، درآمدی به مسیحیت، ترجمه حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
- هیل، توماس و استیفان تورسون، 2001م، تفسیر کاربردی عهد جدید، ترجمه آرمان رشدی و فریبرز خندانی، بیجا.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khodajouyan , Fatemeh.(2025) The Relationship of Global Governance and Waiting Based on the Quran, Narrations and the New Testament. Ma`rifat-e Adyan, 10(4), 21-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fatemeh Khodajouyan ."The Relationship of Global Governance and Waiting Based on the Quran, Narrations and the New Testament". Ma`rifat-e Adyan, 10, 4, 2025, 21-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khodajouyan , F.(2025) 'The Relationship of Global Governance and Waiting Based on the Quran, Narrations and the New Testament', Ma`rifat-e Adyan, 10(4), pp. 21-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khodajouyan , F. The Relationship of Global Governance and Waiting Based on the Quran, Narrations and the New Testament. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 10(4): 21-36