Ma`rifat-e Adyan, Volume 10, Issue 1, No 37, Year 2024 , Pages 85-100

    An Analysis of the Herodotus's Report on the Customs of Iranians with the Zoroastrianism

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ Haniyeh Pakbaz / PhD. Student in Iran's ancient culture and languages, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran / haniehpakbaz0@gmail.com
    Mahshid Mirafkhariy / Retired Professor of the Institute of Human Sciences and Cultural Studies
    Mohsen Abolghasemi / Retired Professor of Tehran University
    Abstract: 
    Herodotus Halicarnassus, a Greek historian, has been praised or criticized by many scholars and researchers due to his famous history. A group accused him of falsifying and distorting historical realities and the others praised its reports and has used it in their researches. Herodotus reports of Iranian customs and traditions, according to his life (425-484 BC) that coincided with the two Achaemenid kings (Kheshayar Shah and Ardeshir I), support the prevalence of Zoroastrianism in ancient Iran. The way Herodotus used his historiography is a narrative style and it is possible that his writings have been transmitted incorrectly by the narrator. Therefore, it is necessary to analyze his reports in various aspects. Accordingly, comparing Herodotus' reports in this period about the customs of Iranians, including the existence of various Yazata (izadan), Yazesh and sacrifice for the Yazata on top of mountains, Yazesh of the elements of nature, the burial of the dead in crypt (dakhme), the presence of the Magi during the sacrificial ceremony, the impropriety of telling lies, observing the cleanliness of the rivers with the Avesta, the holy book of Zoroastrian and other Zoroastrian religious books can be a solution.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی بخشی از گزارش هرودوت در خصوص آداب و رسوم ایرانیان با آیین زرتشتی‌گری
    Abstract: 
    هرودوت هالیکارناس، تاریخ نگار یونانی، به خاطر اثر معروف خود تاریخ هرودوت توسط محققان و پژوهشگران بسیاری مورد تمجید یا انتقاد واقع شده است. گروهی او را متهم به افسانه سرایی و تحریف واقعیت های تاریخی نموده، و گروه دیگر گزارش های او را تمجید کرده، مبنای تحقیقات خود قرار داده اند. گزارش های هرودوت از آداب و رسوم ایرانیان، با توجه به تاریخ حیات او (425-484 پ.م.) مقارن با دو پادشاه هخامنشی (خشایار شاه و اردشیر یکم) مؤیّد فراگیر شدن زرتشتی گری در ایران باستان است. شیوه ای که هرودوت برای تاریخ نگاری خود استفاده کرده، شیوه ای روایی است و احتمال دارد که آنچه وی نگاشته، توسط راوی به غلط به او انتقال داده شده باشد، بدین روی، لازم است تا گزارش های او از جنبه های گوناگون بررسی شود. بنابراین، مقایسة گزارش های هرودوت در این فاصلة زمانی، در خصوص آداب و رسوم ایرانیان، از جمله وجود ایزدان گوناگون، «یزش» و نثار قربانی برای ایزدان بر بلندای کوه ها، یزش عناصر طبیعت، به دخمه سپردن مردگان، حضور مغ ها در هنگام اجرای مراسم قربانی، ناپسند بودن دروغ، پاک نگاه داشتن رودخانه ها با آنچه در اوستا، کتاب مقدّس زرتشتیان و دیگر کتب مذهبی زرتشتی آمده است، می تواند راه گشا باشد.
    • آموزگار، ژاله، 1389، تاریخ اساطیری ایران، چ دوازدهم، تهران، سمت.
    • ـــــ ، 1390، زبان، فرهنگ و اسطوره، چ سوم، تهران، معین.
    • ـــــ و احمد تفضلی، 1388، کتاب پنجم دینکرد، چ دوم، تهران، معین.
    • بوبس، مری، 1376، تاریخ کیش زردشت، چ دوم، تهران، توس.
    • بهار، مهرداد، 1376، جستاری چند در فرهنگ ایران، چ سوم، تهران، فکر روز.
    • ـــــ ، 1387، ادیان آسیایی، چ هفتم، تهران، چشمه.
    • پورداوود، ابراهیم، 1377، يشت‌ها، چ دوم, تهران، اساطير.
    • ـــــ ، 1387، یسنا، چ دوم، تهران، اساطیر.
    • ـــــ ، 1389، گات‌ها، چ سوم، تهران، اساطیر.
    • تفضلی، احمد، 1354، مینوی خرد، چ اول، تهران، بنیاد و فرهنگ ایران.
    • جدلی، فاطمه، 1389، آب زوهر، چ اول، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • دابار، بهرام، 1909م، صد در نثر و صد در بندهش، چ دوم، بمبئی، انتشارات بمبئي.
    • زرشناس، زهره، و فرزانه گشتاسب، 1389، تیشتر یشت، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • زنر، آر. سی، 1389، طلوع و غروب زردشتی‌گری، چ سوم، ترجمه تیمور قادری، تهران، امیر کبیر.
    • ژینیو، فیلیپ، 1382، ارداویراز نامه، چ دوم، تهران، معین.
    • کریستین سن، آرتور، 1385، ایران در زمان ساسانیان (نسخه پنجم)، ترجمه رشید یاسمی، تهران، صدای معاصر.
    • گیرشمن، رومن، 1388، ایران از آغاز تا اسلام، چ چهارم، ترجمه م. بهفروزی، تهران، جامی.
    • مزداپور، کتایون، 1369، شایست و نشایست، چ اول، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • موله، ماریان، 1386، ایران باستان، چ ششم، ترجمه ژاله آموزگار، تهران، توس.
    • میرفخرایی، مهشید، 1390، روايت پهلوي، چ اول، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
    • نارمن شارپ، رلف، 1388، فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی، چ سوم، شیراز، مؤسسه پارینه.
    • ناس، جان، 1354، تاریخ جامع ادیان، چ سوم، تهران، پیروز.
    • هرتسفلد، ارنست، 1381، ایران در شرق باستان، چ اول، ترجمه همایون صنعتی‌زاده، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • هرمزیار، داراب، 1922م، روایات، به کوشش انوالا، بمبئی، انتشارات بمبئي.
    • هینلز، جان راسل، 1393، شناخت اساطير ايران، چ چهارم، ترجمه باجلان فرخی، تهران، اساطیر.
    • Bartholomae, Christian, 1961, Altiranisches wörterbuch (second ed.). Berlin: Strassburg.
    • Geldner, Karl, 1896, Avesta the sacred books of the Parsis, Stuttgart.
    • Humbach, Helmut, 2006, The Heritage of Zarathushtra ( a new translation of Gathas) (third ed.). Heidelberg.
    • Jaafari-Dehaghi, 1998, Dādestān ī Dēnīg (Vol. 1). ,Paris: Association pour LˈAvancement Des Etudes Iraneennes.
    • Kellens, Jean, 1988, Les texts vieil- avestiques. Wiesbaden: Ludwig Reichert.
    • Modi, Jivanji Jamshidji, 1937, The Religous Ceremonies and Customs of the Parsies, (second ed.). Bombay: Bombay.
    • Rawlinson, George, 1909, The history of Herodotus (first ed., Vol. 1). NEW YORK: The Tandy-Thomas Company.
    • Williams, A. V, 1990, The Pahlavi rivāyat Accompanying the Dādestān ī Dēnīg, Copenhagen: Copenhagen.
    • http://www.iranicaonline.org/articles/astodan-ossuary/ Vol. II, Fasc. 8, pp. 851-853( accessed online at August 17,2011)
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Pakbaz , Haniyeh, Mirafkhariy , Mahshid, Abolghasemi, Mohsen.(2024) An Analysis of the Herodotus's Report on the Customs of Iranians with the Zoroastrianism. Ma`rifat-e Adyan, 10(1), 85-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Haniyeh Pakbaz ; Mahshid Mirafkhariy ; Mohsen Abolghasemi."An Analysis of the Herodotus's Report on the Customs of Iranians with the Zoroastrianism". Ma`rifat-e Adyan, 10, 1, 2024, 85-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Pakbaz , H, Mirafkhariy , M, Abolghasemi, M.(2024) 'An Analysis of the Herodotus's Report on the Customs of Iranians with the Zoroastrianism', Ma`rifat-e Adyan, 10(1), pp. 85-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Pakbaz , H, Mirafkhariy , M, Abolghasemi, M. An Analysis of the Herodotus's Report on the Customs of Iranians with the Zoroastrianism. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 10(1): 85-100