Ma`rifat-e Adyan, Volume 9, Issue 2, No 34, Year 2025 , Pages 111-126

    A Mystical Readings of Political Affair in Contemporary Christian Theology Based on Erik Voegelin’s Thoughts

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Somayyeh Hamidi / Assistant Professor of Political Science, the University of Allameh Tabatabaei / somaye.hamidi@birjand.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract The present century is the age of dominant post-modernist thinking in the realm of philosophy and west theology. In modernism, the reality source was established in the self-contained wisdom of human-being by separation from metaphysical world; in a similar vein, the basis of the Christian postmodern thought and theology was established on negating any reality in the world and separation of socio-political life from the realm of theology and metaphysical world. The concept of “political theology” proposed by Schmitt, indicated the reconsideration of the role of religion in socio-political arena by western thinkers. Offering a new reading of the concept of reality, Erik Voegelin has investigated this realm. Voegelin can be considered as believing in a connection among theology, mysticism and politics. He established the concept of reality as the basis of his own philosophy. The question of this study concerns the new reading that Voegelin offers about the relationship between theology and political act? It seems that by criticizing modern and postmodern narratives, Voegelin establishes the basis of the political order on connection with reality based on revelation and reconnecting with metaphysical and mystical world.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :خوانش عرفانی از امر سیاسی در الهیات مسیحی معاصر؛ با تأکید بر اندیشه اریک وگلین
    Abstract: 
    قرن اخیر، زمانه‌ی استیلای تفکر پست مدرن در ساحت فلسفه و الهیات غرب است. همان گونه که در مدرنیته، مرجع حقیقت با انفصال از عالم متافیزیک در عقل خودبنیاد انسان قرار داده شد، بنیاد اندیشه و الهیات پست مدرن مسیحی، بر نفی وجود هرگونه حقیقتی در جهان و انفصال زندگی سیاسی ـ اجتماعی، از عرصه الهیات و عالم متافیزیکی صورت گرفت. طرح مفهوم «الهیات سیاسی» که با اشمیت آغاز شد، نشانی از توجه مجدد متألهان غرب، به نقش دین در عرصه سیاسی ـ اجتماعی است. اریک وگلین نیز با خوانش جدید از مفهوم «حقیقت»، به اندیشه ورزی در این زمینه پرداخته است. وگلین را می توان از قائلان به پیوند میان الهیات، عرفان و سیاست دانست. او مفهوم حقیقت را بنیاد فلسفه خویش قرار دارد. مسئله این نوشتار، این است که وگلین، چه فهم تازه ای از نسبت میان الهیات و امر سیاسی ارائه می دهد؟ به نظر می رسد، وگلین با نقد روایت مدرن و پست مدرن ، بنیاد نظم سیاسی را در پیوند با حقیقتِ متکی بر وحی و اتصال متجدد به عالم متافیزیکی و عرفانی قرار می دهد.
    References: 
    • اسمیت، گرگوری بروث، 1379، نیچه، هایدگر و گذار به پست مدرنیسم، ترجمة علیرضا سیداحمدیان، تهران، پرسش.
    • افلاطون، 1379، دوره آثار افلاطون، به کوشش محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
    • اکوان، محمد و بهاره سادات سیاقی، 1391، «نقش خدا در اندیشه افلاطون»، پژوهش‌های معرفت‌شناسی، ش 2، ص 52ـ71.
    • باربیه، موریس، 1386، مدرنیته سیاسی، ترجمة عبدالوهاب احمدی، تهران، آگه.
    • بورمان، کارل، ۱۳۷5، افلاطون، ترجمه: محمدحسن لطفی، تهران، طرح نو.
    • شهرستانی، حسین، 1384، «منتقد بنیادی تجدد»، خردنامه همشهری، ش 1، ص 57ـ58.
    • شیرودی، مرتضی، 1378، «چیستی حقیقت در دستگاه فلسفی اریک وگلین»، انسان‌پژوهی دینی، ش 15، ص 47ـ76.
    • طباطبایی، جواد، 1382، تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا: جدال قدیم و جدید، تهران، نگاه معاصر.
    • قادری، هاشم، مسعود غفاري و محرم طاهرخانی، 1393، «رابطه حقیقت و سیاست در اندیشه فردید» پژوهش سیاست نظری، ش 15، ص 281ـ255.
    • کاپلستون، فردریک چالز، 1385، تاریخ فلسفه، ترجمة سیدجلال‌الدین مجتبوی، تهران، سروش.
    • کچوئیان، حسین، 1383، تجدد از نگاهی دیگر: روایتی ناگفته از چگونگی ظهور و رشد تجدد، تهران، گنج معرفت.
    • ـــــ ، 1386، علم و مدرنیته؛ رویای گنوستیکی،‌ تهران، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری.
    • لاسکم، دیوید، 1380، تفکر در دوره قرون وسطی، ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی، تهران، قصیده.
    • لیوتار، 1388، وضعیت پست مدرن، ترجمة حسینعلی نوذری، تهران، نشر نی.
    • مارش، دیوید و جري استوکر، 1378، روش و نظریه در علوم سیاسی، ترجمة امیرمحمد حاجی یوسفی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
    • مگی، برایان، 1372، فلاسفه بزرگ، ترجمة عزت‌الله فولادوند، تهران، خوارزمی.
    • منوچهری، عباس و دیگران، 1387، رهیافت و روش در علوم انسانی، تهران، سمت.
    • منوچهری، عباس، 1388، «نظریه سیاسی پارادایمی»، پژوهش سیاست نظری، ش 6، ص 77ـ93.
    • نصر، سیدحسین، 1382، نیاز به علم مقدس، چ دوم، تهران، طه.
    • نيچه، فردريش ويلهلم، 1383، اراده معطوف به قدرت، ترجمة محمدباقر هوشيار، تهران، انديشه.
    • ورنر، شارل، 1373، حکمت یونان، ترجمة بزرگ نادرزاده، تهران، علمی و فرهنگی.
    • هایدگر، مارتین، 1380، درآمد وجود و زمان، ترجمة منوچهر اسدی، تهران، پرسش.
    • Aquin, 1952, The City of God, Dyston.R.W.Cambridge.
    • Bacon , Francis, 2006, The Advancement of Learning, Dodo Press .
    • Charles,Frederick, 1955, Aquinas,Baltimore MD:Penguin Press
    • Descartes, Rene, 1985, The Philosiphical Writings, Translated by John Cottingham, Rober Stoot Hoff and Dugald Murdoch, vol. I, Cambridge University Press.
    • Ealy,Steven, 2007, On Living in the Present, University of Missouri Press.
    • Elshtain, Jean Bethke, 2008, "Augustine", In Scott, Peter; Cavanaugh, William T. The Blackwell Companion to Political Theology. Malden, MA: Blackwell Publishing, p.35-47.
    • Heilman, Robert, 1999, About Eric Voegelin, University of Missouri.
    • Hollweck, Thomas, 2007, Eric voegelin, selected correspondence, Missouri,university of Missouri Press.
    • Höpel, H.M, 1998, Voegelin, Eric (1901-85), published in: Routledge Encyclopedia of Eric for a Postliberal Order, Mars Hill Audio Journal.
    • Komfel, Erich, 2007, "Comparative Political Theology", presented to Fourth General Conference of the European Consortium for Political Research, University of Pisa, Italy, 6 September.
    • Luman , Niklas, 2008, carl Schmitt and modern form of political, chris thornhill, European Journal of social theory.
    • McAllister , Ted V., 1995, Revolt against Modernity, University Press of Kansas.
    • _____ , 1996, On Revolt Against Modernity, Leo Strauss,Eric Voeglin, And the search.
    • Meier, Heinrich, 1995, Carl Schmitt and Leo Strauss: The Hidden Dialouge.
    • Newell,W.R., 1987, Superlative Virtue:The Problem of Monarchy in Aristotles Politices,Western Quartely.
    • Sandoz , Ellis, 2006, Republicanism, Religion, and the soul of America, University of Missouri Press.
    • Schmitt, Carl, 1985, Political Theology, Four Chapter on the Concept of Sovereigntly, trans. George Schwab, Cambridge: MIT Press. Tr: J.Harvey Lomax, University of Chicago Press.
    • Wiley, James, 2009, Carl Schmitt and Realism, Weste, rn Michigan University.
    • Voegelin , Eric, 1987, New science of politics, University of Chicago Press.
    • _____ , 1957, Ordera nd History, Vol. I I I: Plato and Aristotle, Eric Voegelin, ouisiana State University Press.
    • _____ , 1999, Hitler and Germans ,University of Missouri Press .
    • _____ , 2000, Modernity without Restraint, vol 5 ,University of Missouri Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamidi, Somayyeh.(2025) A Mystical Readings of Political Affair in Contemporary Christian Theology Based on Erik Voegelin’s Thoughts. Ma`rifat-e Adyan, 9(2), 111-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Somayyeh Hamidi."A Mystical Readings of Political Affair in Contemporary Christian Theology Based on Erik Voegelin’s Thoughts". Ma`rifat-e Adyan, 9, 2, 2025, 111-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamidi, S.(2025) 'A Mystical Readings of Political Affair in Contemporary Christian Theology Based on Erik Voegelin’s Thoughts', Ma`rifat-e Adyan, 9(2), pp. 111-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamidi, S. A Mystical Readings of Political Affair in Contemporary Christian Theology Based on Erik Voegelin’s Thoughts. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 9(2): 111-126