Pages:
77-95
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
This article gives and account of one of the most important Christian feminine movements in the medieval age called Beguines and seeks to study the charge of heresy brought against them by defining the tradition and heresy of that period. Indigenous theology emerged after scholastic and monastic theology as a result of the use of local language instead of Latin, relying on mystical experiences instead of official sacred texts in the area of religions though, the transfer from the domination of the men of supper classes to the lower domination of the men of lower class and women and the dramatic increase in audiences. The Movement of the Beguines emerged when mystic women rejected the prohibitions of church and started a new collective religion life. They questioned the intervention of the church in the belief of salvation and developed a new approach to Christian theology and mysticism after studying the Bible, using intuition and preaching of their experiences in their mother tongue. Their main charges are: gaining freedom from the domination of the church, relaying on no human reference source, the belief that man can achieve perfection and salvation in this world, ignoring the need for performing religious rituals, and teaching anti Catholic ideas.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیل چرایی بدعتآمیز بودن جنبش بگینها در مسیحیت
Abstract:
این مقاله، به معرفی بگینها، یکی از مهم ترین جنبش های زنانه قرون وسطای مسیحی می پردازد و با تعریف مقولات سنت و بدعت در آن دوره، درصدد توضیح اتهام بدعت علیه ایشان است. کلام بومی، که حاصل به کارگیری زبان محلی به جای لاتین، تکیه بر تجارب عرفانی، به جای متون مقدس رسمی در عرصه تفکر دینی، انتقال قدرت از مردان طبقات بالا به سطوح پائین و زنان و افزایش چشمگیر مخاطبان است، پس از الهیات مدرسی و رهبانی پدید آمد و ظهور بگینها حاصل آن است. زنان عارف پرشوری که با رد ممنوعیت های دستگاه کلیسایی، نوع جدیدی از حیات جمعی دین دارانه ابداع کردند و با مطالعه کتاب مقدس، شهود و موعظهی تجارب خویش به زبان مادری، واسطه گری کلیسا در امر نجات را زیرسوال بردند و باب جدیدی در کلام و عرفان مسیحی گشودند. عواملی چون خروج از سیطره کلیسا و عدم وابستگی به هرگونه مرجع بشری، باور به دستیابی انسان به کمال و نجات در حیات دنیوی، بی نیازی از انجام شعائر کلیسایی و تعلیم اموری مخالف ایمان کاتولیک، مهم ترین اتهامات ایشان است.
References:
- ایلخانی، محمد، 1386، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران، سمت.
- فانينگ، استيون، 1384، عارفان مسيحی، ترجمة فريدالدين رادمهر، نيلوفر.
- گریدی، جوان، اُ، 1377، مسیحیت و بدعتها، ترجمة عبدالرحیم سلیمانی، قم، موسسه فرهنگی طه.
- لین، تونی، 1386، تاریخ تفکر مسیحی، روبرت آسریان، تهران، فرزان.
- تعالیم کلیسای کاتولیک، 1393، احمدرضا مفتاح، حسن قنبری، حسین سلیمانی، چ دوم، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
- Arthurs Holder (ed), 2005, Christian Spirituality, Blackwell, First Publishead.
- Babinsky, Ellen L, 2011, Christological transformation in The Mirror of Souls, by Marguerite Porete, Theology Today, FindArticles.com.
- Demkovich, Michael, 2006, Introducing Meister Eckhart, Triumph, United states, 2006.
- Fox, Matthew, 1991, Breakthrough, Meister Eckhart's Creation Spirituality in New Translation, Image Books Doubleday, United States, 1991.
- Hollywood, Amy, 2011, "Who does she think she is?”, "Christian women's mysticism". TheologyToday, FindArticles.com.
- John of Paris, 1971, On Royal and Papal Power, J.A.Watt, The Pontifical Institute of medieval studies, Toronto.
- Kurt, Rudolf, 2005, “Heresy: An Overview”, Translated by Matthew J.O Connell, Encyclopedia of Religion, Lindsay Jones (ed), Thomson, Vol 6.
- Lambert, Malcom, 2002, Medieval Heresy, Blackwell, Third Edition, 2002.
- Lerner, Robert. E, New Evidence for Condemnation of Meister Eckhart.
- Litchmann, Maria, 2001, Marguerite Porete& Meister Eckhart, McGinn, Bernard (ed), Meister Eckhart and the Beguine Mystics, Continuum, New York.
- McGinn, Bernard, Introduction, 2001, Meister Eckhart and the Beguine Mystics, Continuum, New York.
- Mckim, Donald, 1996, Westminster Dictionary of Theological Terms, Westminster johnknox Press.
- Nelstrop, Louise with Kevin Magile and Bradley B.Onishi, 2009, Christian Mysticism, Ashgate.
- O`Rourke, J.J, 2003, “Church”, New Catholic Encycliopedi, A Berarld L.Marthaler (ed), NewYork, Vol 3.
- Pace, E.A, 1911, “Beguins”, The Catholic Encyclopedia, Charles G.Herbermann (ed), New york, Robert Appleton Company.
- Russell, Geffrey, Burton , 2005,“Heresy: Christian Concepts”, Encyclopedia of Religion, Lindsay Jones (ed), Thomson, vol 6.
- Sheldon, Henry C, 1894, History of Christian Church, vol 4, Thomas Y. Crowell & CO.Boston.
- Shurmann, Reiner, Wandering Joy, 2001, Meister Eckhart’ s Mystical Philosophy, introduction by David Appelbaum, Lindisfarne Books.
- Tobin, Frank, 2001, Mechthild of Magdeburg & Meister Eckhart, McGinn, Bernard (ed), Meister Eckhart and the Beguine Mystics, Continuum, New York.
- Trombley, Justine L, 2001, The Master & The Mirror: The Influence of Marguerite Porete on Meister Eckhart, Magistra.FindArticles.com.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kiaie , Fatemeh.(2025) The Reasons for the Heretical Characteristic of Movement in Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 9(1), 77-95
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fatemeh Kiaie ."The Reasons for the Heretical Characteristic of Movement in Christianity". Ma`rifat-e Adyan, 9, 1, 2025, 77-95
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kiaie , F.(2025) 'The Reasons for the Heretical Characteristic of Movement in Christianity', Ma`rifat-e Adyan, 9(1), pp. 77-95
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kiaie , F. The Reasons for the Heretical Characteristic of Movement in Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 9(1): 77-95