Pages:
7-20
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
According to the teachings of divine religions, people's life continues after death. Although the belief in resurrection physical or spiritual is considered as one of the important pillars of divine religions, the attitude to the way of life in the hereafter is different. As one of the important constituents of the life in the hereafter, paradise is one of the doctrines about which Islam and Christianity have a lot in common. Paradise is the abode in which the righteous are admitted. Although divine religions explicitly mention the high position of paradise, they do not say what its place look like. There are many differences of opinion about the issue of marriage in paradise. Although, have a lot in common about Adam and Eve's paradise divine religions, there are many different of opinion between them about what is looks like. This research seeks to discuss the similarities and differences of opinion between Islam and Christianity about paradise. The dubious idea which the presented paradise in the Qur'an is consistent with the desire and lust of era of revelation is rejected.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بهشت؛ مفهومی مشترک میان قرآن کریم و عهدین
Abstract:
مطابق تعالیم ادیان الهی، حیات افراد بشر پس از مرگ نیز ادامه می یابد. با وجود اینکه اعتقاد به معاد، جسمانی و یا روحانی، از ارکان مهم ادیان الهی به شمار می رود، اما نوع نگرش نسبت به کیفیت زندگی اخروی، دارای تفاوت هایی است. «بهشت»، به عنوان یکی از اجزای مهم زندگی سرای باقی، از جمله تعالیم مشترک میان اسلام و مسیحیت است. بهشت عبارت است از جایی که ارواح نیکوکاران به آن راه می یابد. ادیان الهی در عین معرفی جایگاه اعلی برای بهشت، به نوعی از مشخص کردن مکان معین طفره می روند. بهشت را سرای نعیم جاودانه معرفی می کنند. در ادیان الهی در خصوص مسئله ازدواج در بهشت، اختلاف نظرات بسیاری وجود دارد. همچنین، بهشت آدم و حوا در عین اینکه از مشترکات ادیان الهی است، اما در خصوص کیفیت آن، اختلاف نظرات بسیاری دیده می شود. این پژوهش برآن است تا اعتقادات مشترک میان اسلام و مسیحیت، درخصوص بهشت را مطرح و وجوه افتراق آن را به بحث بگذارد. بدین ترتیب، به این شبهه که بهشت ِموصوف در قرآن، مطابق امیال و شهوات زمان نزول قرآن است، نیز پاسخ داده خواهد شد.
References:
- عهدین، ترجمه تفسیری، چاپ 2002 م.
- ابن منظور، محمدبن مکرم، 1405 ق، لسان العرب، قم، نشر ادب الحوزه.
- اشرفي، عباس، 1385، مقايسه قصص در قرآن و عهدین، تهران، اميركبير.
- اکبری دستک، فیض الله، 1386، مقاله « گزارههای اناجیل اربعه در باب معاد و مقایسه آنها با گزارههای قرآنی»، پژوهش دینی، ش 15، ص 157ـ178.
- بلاغي، محمدجواد، 1414ق، الرحلة المدرسية، بيروت، دارالزهراء للطباعه و النشر و التوزيع.
- ـــــ ، 1405، الهدي إلي دين المصطفي، بيروت، موسسه الأعلمي للمطبوعات.
- بيناس، جان، 1375 ش، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي اصغر حكمت، چ هشتم، تهران، علمي و فرهنگي.
- تفتازاني، سعد الدين، 1401، شرح المقاصد في علم الكلام، پاكستان، دار المعارف النعمانيه.
- الخطیب، محمد احمد، بی تا، یوم القیامة فی المسیحیة، دوحه، جامعة قطر.
- ذکری، أنطون، 1923م، الادب و الدین عند قدماء المصریین، بی جا، مطبعة المعارف و مکتبتها.
- رازي، فخرالدين،1420ق، مفاتيح الغيب، بيروت، دار احياء التراث العربي
- راغب اصفهاني، ابوالقاسم حسینبن محمد، 1362 ش، مفردات الفاظ القرآن في غريب القرآن، چ دوم، المكتبة المرتضوية.
- سيوطي، جلال الدين، 1404ق، الدر المنثور في تفسير المأثور، قم، كتابخانه آيه الله مرعشي نجفي.
- شبلي، احمد، 1973م، مقارنه الاديان اليهوديه، چاپ سوم، قاهره، مكتبه النهضة المصرية.
- صدوق، محمدبن علی، 1413 ق، من لایحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1374، الميزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سيدمحمدباقر موسوي همداني، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
- طبرسي، فضلبن حسن، 1415ق، مجمع البيان، بيروت، موسسه الاعلمي للمطبوعات
- طبری، ابوجعفر محمدبن جریر، 1412ق، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفة
- طريحي، فخر الدینبن محمد، 1408ق، مجمع البحرين، تحقيق سيدأحمد الحسيني، چ سوم، بیجا، مكتب النشر الثقافه الاسلامية.
- طوسی، محمدبن حسن، 1407ق، تهذیب الاحکام، تحقیق حسن الموسوی خراسان، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
- عبدالبارئ، فرج الله، بیتا، یوم القیامة بین الاسلام و المسیحیة و الیهودیة، آفاق العربیة، بیجا.
- فراهيدي، خليلبن احمد، 1409ه ، كتاب العين، تحقيق مهدي فخرومي، بیروت، موسسه دار الهجرة.
- کُهن، ابراهام، 1350 ش، گنجینهای از تلمود، ترجمه از متن انگلیسی امیر فریدون گرکانی، چاپخانه زیبا، بیجا.
- ماسون، دنیز، 1386ش، قرآن و عهدین درون مایههای مشترک، ترجمه فاطمه سادات تهامی، تهران، سهروردی.
- مجلسی، محمدباقر، 1403 ق ، بحار الأنوار، تحقیق جمعی از محققان، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
- مکارم شیرازی، ناصر، 1374 ش، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
- هاکس، جیمز، 1377 ش، قاموس کتاب مقدس، تهران، اساطیر.
- هيوم، رابرت، 1376ش، اديان زنده جهان، ترجمه عبدالرحيم گواهي، چ پنجم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abbasi, Azadeh.(2025) Paradise as a Common Concept to the Qur'an and the Bible. Ma`rifat-e Adyan, 9(1), 7-20
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Azadeh Abbasi."Paradise as a Common Concept to the Qur'an and the Bible". Ma`rifat-e Adyan, 9, 1, 2025, 7-20
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abbasi, A.(2025) 'Paradise as a Common Concept to the Qur'an and the Bible', Ma`rifat-e Adyan, 9(1), pp. 7-20
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abbasi, A. Paradise as a Common Concept to the Qur'an and the Bible. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 9(1): 7-20