Pages:
103-116
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Holistic education is one of the educational trends of the late twentieth century, which, resting on spiritual foundations, attempted to overcome the shortcomings of modern educational theories. Although the origin of this approach can be found in the works of contemporary Western educators, this paper traces its roots in the old Eastern philosophical and spiritual thoughts centered on Daoism, and illustrates the encounter between the contemporary form of this approach and its eastern form in ancient time .Using content analysis and philosophical evidence, this paper first elucidates the fundamental components of Daoism in the original texts of such books like “the Tao Te Ching” by Lao Tseu and Ching tse, and then deals with the part which this approach has in holistic education. Considering the fundamental themes of Daoism, such as the nature of Dao, the collapse of the conventional system of values, self-monitoring and negation of mind and language; the basic educational concept of "fluidity”, its basic purpose of "liberation from mind" and the fundamental concept of learning" not-learning" reveal the truth of Dao.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تربیت کلگرا در اندیشههای تربیتی شرق؛ با تکیه بر مکتب دائوئیسم
Abstract:
تربیت کل گرا، یکی از جریان های تربیتی در اواخر قرن بیستم است که با بن مایه های معنوی، به مقابله با کاستی های نظریه های تربیتی مدرن برخاسته است. اگرچه ریشه های تکوین این رویکرد را می توان در آثار مربیان معاصر غربی جستجو کرد، اما این مقاله، این ریشه ها را در اندیشه های فلسفی و معنوی کهن شرق، با محوریت مکتب دائوئیسم ردیابی کرده، تصویری از مواجهه صورت معاصر این رویکرد و صورت شرقی آن، در عصر کهن ارائه می دهد. این پژوهش، با روش تحلیل محتوا و استنتاج فلسفی، پس از بیان مؤلفه های بنیادین تفکر دائویی در متون اصلی این کتب، یعنی دائو ده جینگ اثر لائوتسه و چانگ تزو اثر مؤلفی با همین نام، دست به ترسیم چگونگی حضور این رویکرد در عرصه تربیت کل گرا زده است. با در نظر گرفتن مضامین بنیادین در دائوئیسم، همچون ماهیت دائو، فروپاشی نظام عرفی ارزش ها، خویشتن بودگی و نفی ذهن و زبان، مفهوم اساسی تربیت «سیالیت» و هدف اساسی آن «رهایی از ضمیر» و مفهوم اساسی یادگیری «نا-یادگیری» به منظور شهود حقیقت دائو می باشد.
References:
- ايزوتسو، توشيهيکو، 1378، صوفيسم و تائوئيسم، ترجمة محمد جواد گوهري، تهران، روزنه.
- باغگلي، حسين؛ بختيار شعباني ورکي و علي نهاوندي و ابوالفضل غفاري، 1394، «تحليل و نقد رويکردهاي تربيت معنوي نوپديد بررسي الگوي معنويتباوري فارغ از دين»، تربيت اسلامي، 20، ص 29ـ35.
- چينگ، جوليا، 1383، اديان چين، ترجمة حميدرضا ارشدي، تهران، باز.
- کشاورز، سوسن، 1384، «کلگرايي و تقدس در تعليم و تربيت: يک ديدگاه اسلامي»، تربيت اسلامي، 1 ، ص 125ـ144.
- لائوتسه، 1383، دائودهجينگ، ترجمة سعيد قهرماني، تهران، مثلث.
- Izutsu, T., 1983, Sufism and Taoism: A comparative study of key philosophical concepts, California: University of California press.
- Joseph, Pamela Bolotin, 2010, "Holistic Curriculum. In Craig Kridel(Ed)", Encyclopedia of Curriculum Studies, p. 445-447, California: SAGE publications.
- Lai, K. L, 2008, An introduction to Chinese philosophy, Cambridge, Cambridge University press.
- Lao-Tzu, 1993, Tao Te Ching, (S. Addiss & S. Lombrado, Trans). Indiana: Hackett publishing company.
- Lao-Tzu, 2016, Dao de jing, Trans: R.Eno, Indiana, Retrieved from. edu/~p374/Daodejing.pdf.
- Lawton, D. , Gordon, P., 2002, A History of Western Educational Ideas, London, Woburn
- Liu, J., 2006, An introduction to Chinese philosophy, Oxford, Blackwell Publishing.
- Mahmoudi, S., Jafari, E., Nasrabadi, H., Liaghatdar, M., 2012, "Holistic Education: An Approach for 21 Century", International Education Studies, Vol.5, No.2, p. 178-186.
- Miller, J. P., 2005, Introduction, In Miller, J. P., Karsten, S., Denton, D. , Orr, D. , Kates, I. C. (Eds). Holistic Learning and Spirituality in Education. Albany: State University of New York Press
- Nakagawa, Y., 2000, Eastern philosophy and holistic education. Dissertation for the degree Doctor of Philosophy, Department of Theory and Policy Studies in Education Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.
- Rudge, L. T, 2008, Holistic education: An analysis of its pedagogical application, Ohio: Dissertation for the degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of the Ohio.
- Sun, Siao-Feng, 1953, "Chuang-tzŭ's Theory of Truth", Philosophy East and West, Vol.3, No.2, p. 137-146.
- Watson, B, 2013, The Complete Works of Chuang Tzu. New York, Columbia University Press.
- Woods, G. , O'Neill, M. & Wood, P.A, 1997, Spiritual Values in Education: Lessons from Steiner? International Journal of Children's Spirituality, Vol.2, No.2, p. 25-40.
- Yoshida, A, 2005, Interface of holistic changes in Japanese schools and Waldorf education. In Miller, J. P. , Karsten, S. , Denton, D. , Orr, D. , Kates, I. C. (Eds). Holistic Learning and Spirituality in Education. Albany, State University of New York Press.
- Zhuangzi, 2016. Zhuangzi: the inner chapters (R. Eno, Trans). Retrieved from www.indiana.edu/~p374/Zhuangzi.pdf.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Vahdati Daneshmand , Ali, Hoseini, Afzal al-Sadat .(2025) Holistic Education in the Educational Ideas of the East, Based on Daoism. Ma`rifat-e Adyan, 8(4), 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Vahdati Daneshmand ; Afzal al-Sadat Hoseini."Holistic Education in the Educational Ideas of the East, Based on Daoism". Ma`rifat-e Adyan, 8, 4, 2025, 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Vahdati Daneshmand , A, Hoseini, A.(2025) 'Holistic Education in the Educational Ideas of the East, Based on Daoism', Ma`rifat-e Adyan, 8(4), pp. 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Vahdati Daneshmand , A, Hoseini, A. Holistic Education in the Educational Ideas of the East, Based on Daoism. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 8(4): 103-116