Pages:
87-102
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Gregory Palmas, a Byzantine mystic and theologian is the founder of a new kind of quietism that has had a great influence on the monastic life in the Oriental tradition. His works display the dynamism and systematization of Oriental Orthodox Christianity. Palamas's reputation is mainly ascribed to his monastic style, which is heavily influenced by Hesychast. Among the features of his monasticism are: silence and prayer, incompatibility of monasticism with science, combating Satan's temptations, heart as the managing organ of man and as the substitute for the desert, the non-evil nature of the body and Godlikeness. His thoughts have been viewed from two sides; some consider him as an innovator, and others believe that his theology is completely rooted in the past. Several criticisms are leveled at the Palamas school, such as his absolute adherence to Hesychast’s school, anonymity of God except for monks, monks’ lack of knowledge, man’s being controlled by heart, not by mind, and so on. This paper attempts to analyze and criticize Palamas’s school by referring to the Bible and Christian monastic theology.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی و نقد مکتب عرفانی گریگوری پالاماس؛ احیاکننده مسیحیت شرقی
Abstract:
گریگوری پالاماس، الاهیدانانِ عارف مسلک بیزانسی، بنیانگذار آرامش گرایی نوین است که تأثیر زیادی بر شیوهی زندگی رهبانی، در سنت شرقی داشته است. آثار او نشان دهنده پویایی و نظام مندی مسیحیت ارتدوکس شرقی است. با وجود این، بیشتر شهرت پالاماس، در سبک رهبانیت اوست که شدیداً تحت تأثیر هسیکاست می باشد. از ویژگی های رهبانی او می توان از سکوت و دعا، ناسازگاری رهبانیت با علوم، مبارزه با وسوسه های شیطان، قلب به عنوان اداره کننده انسان و جایگزین صحرا، شر نبودن جسم و خداگونگی نام برد. برخوردهای دوگانه ای با اندیشه های او صورت گرفته است. از این رو، برخی او را بدعت گذار دانسته، و برخی دیگر قائلندکه الاهیاتش کاملاً ریشه در گذشته دارد. نقدهای متعددی به مکتب پالاماس وارد است. از جمله آن پیروی مطلق از مکتب هسیکاست، ناشناخته بودن خدا جز برای راهبان، عدم بهره مندی راهبان از دانش، کنترل انسان به وسیله قلب نه عقل و ... . این مقاله سعی دارد با معیار قرار دادن کتاب مقدس و سنت الاهیات رهبانی مسیحی، به تحلیل و نقد مکتب پالاماس بپردازد.
References:
- کتاب مقدس، چاپ ايلام، 2007.
- اُ.گريدي، جوان، 1384، مسيحيت و بدعتها، ترجمه عبدالرحيم سليماني، قم، طه.
- اسميت، مارگارت، 1390، مطالعاتي در عرفان اوليه خاور نزديک و خاورميانه، ترجمه منصور پيراني و مريم محمدي نصرآبادي، تهران، مرکز.
- رسولزاده، عباس و جواد باغباني، 1389، شناخت مسيحيت، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- عارفزاده، اليالس، 1391، پايان نامه با عنوان «مقايسه عرفان عملي شيعي با عرفان عملي مسيحيت ارتدوکس با تأکيد بر عنصر سکوت»، دانشگاه قم.
- فانينگ، استيون، 1384، عارفان مسيحي، ترجمه فريدالدين رادمهر، تهران، نيلوفر.
- لين، توني، 1390، تاريخ تفکر مسيحي، ترجمه روبرت آسريان، تهران، فرزان روز.
- محمدزاده، سيد نادر، 1388، «شهود و خداگونگي در عرفان مسيحيت شرقي»، پژوهشنامه اديان، ش 5، ص 67ـ90.
- ـــــ ، 1389، «مفهوم قلب در عرفان مسيحيت ارتدوکس»، پژوهشنامه اديان، ش 7، ص 157ـ180.
- مرتون، توماس، 1385، حکمت مردان صحرا، ترجمه فروزان راسخي، تهران، نگاه معاصر.
- مک گراث، آليستر، 1384، درسنامه الهيات مسيحي، ترجمه بهروز حدادي، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- Bartos, Emil, 1999, Deification in the Eastern Orthodox theology, Michigan, Paternoster press.
- Coniaris, Anthony M., 1998, Philokalia: The Bible of Orthodox Spirituality, USA, Light and Life Pub.
- Conomos, Dimiteri E. & Speake, Graham, 2005, Mount Athos, the Sacred Bridge, Bern, European Academic Publishers.
- Florovsky, Georgasm, 1987, ST. Gregory Palamas and the Tradition of the Fathers”, Chapter VII of The Collected Works of Georges Florovsky, Vol. I, Bible, Church, Tradition: An Eastern Orthodox View, Vaduz, Europa, Buchervertriebsanstalt.
- Hunter, H. D. 2002, Palamas GreGory, New catholic ENC., usa,Thomson Gale.
- J. Christensen, JefferyA, 2007, Wittung, Partakers of the Divine narure, Associated university Presses.
- Ken, Parry, and Other Authors, 1999, The Black well Dictionary of Eastern Christianity, Blachwell Publishers.
- Krivoshein, Basil, 1954, The Ascetic and Theological Theology of Gregory Palamas, London, Coldwell.
- Lampe, G. W. H., 1961, A Patristic Greek Lexicon, Oxford: Clarendon Press.
- Lossky, Vladimir, 1973, the Mystical Theology of the Eastern Church, Cambridge and London.
- Louth, Andrew, 1999, The Wilderness of God, London, Darton, Longman and Todd, p. 53
- Mantzarides,George, 1977, Tradition and Renewal in the Theology of Saint Gregory Palamas, Eastern Churches,Review 9.
- Meyendorff, John, 1998, A study of Gregory Palamas, Translated by George Lawrence, New York, St Vladimir’s seminary Press.
- Murphy, F. X., 2002, Hesychasm, New catholic ENC, usa, Thomson Gale.
- Nellas, Panayiotis, 1997, Deification in Christ, Norman Russell, trans. From the Greek, New York, St. Vladimir’s Seminary press.
- Palamas, Gregory, 1973A, Defence des Saints Hesychastes, Jean Meyendorff (ed), Louvain, Spicilegium Sacrum, Lovaneiense.
- -----, 1973B, On the Blessed Hesychasts, E. Kadloubovsky & G. E. H. Palmer (trans), in Early Fathers from The Philokalia, E. Kadloubovsky & G. E. H. Palmer (eds. ), London, Oxford, Alden Press.
- -----, 1983, The Triads, translater by Nicholas Gendle, John Meyendorff (ed), New Jersey, Paulist Press.
- Papadakis, Aristeides, 2000, Palamas, Gregory, St, ENC. Of Monasticism, USA, Fitzroy Dearborn Publishers.
- Pelikan, Yaroslav, 1983, “Preface to the Triads” New Jersey, Paulist press.
- Samsel, Peter, 2002, A Unit with Distinctions: Parallels in the Thought of St. Gregory Palamas and Ibn Arabi, Paths to the Heart, Sufism and the Christian Eastern, James S. Cutsinger (ed), World Wisdom.
- Sinkewicz, Robert E., 1988, Saint Gregory Palamas The one hundred and fifty chapters, Toronto, Pontifical institute of mediaeval studies.
- Sinlewcz, Robert E, 2003, The Greek Ascetic Corprs, Oxford University press.
- Turcan, Robert, 2005, Deification, ENC. Of Religion, usa, Macmillan Reference.
- Vartholomaeos, Monk, 2011, The Heart in the Hesychastic Treatises of St Gregory Palamas, http:// www.oldenglishchurch.org.uk
- Ware, Kallistos, 1987, “Easten Chrisianity”, Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed.), New York, Mcmillan Pub.Co., 1987
- -----, 1995, Act out of Stillness: The Influence of Fourteenth-Century Hesychasm on Byzantine and Slav Civilization ed. Daniel J. Sahas, Toronto: The Hellenic Canadian Association of Constantinople and the Thessalonikean Society of Metro Toronto.
- Ware, Timothy, 1963, The Orthodox Church, London, Penguin Books.
- Buchanan Wallace, James, 2011, Snatched Into Paradise (2 Cor 12:1-10), New York, Walter de Gruyter Gmbh & Co. KG.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyed morteza, , Elyas, , Rahim.(2025) A Critique of the Mystical School of Gregory Palamas, the Reviver of Oriental Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 8(4), 87-102
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed morteza ; Elyas ; Rahim ."A Critique of the Mystical School of Gregory Palamas, the Reviver of Oriental Christianity". Ma`rifat-e Adyan, 8, 4, 2025, 87-102
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, , E, , R.(2025) 'A Critique of the Mystical School of Gregory Palamas, the Reviver of Oriental Christianity', Ma`rifat-e Adyan, 8(4), pp. 87-102
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, , E, , R. A Critique of the Mystical School of Gregory Palamas, the Reviver of Oriental Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 8(4): 87-102