Ma`rifat-e Adyan, Volume 8, Issue 4, No 32, Year 2024 , Pages 39-56

    An Ontological Critique of Jacob Bohme, a Lutheran Mystic

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Alireza Kermani / Associate Professor of Mysticism, IKI / Kermania59@yahoo.com
    Abstract: 
    Jacob Bohme is among the mystics who has analyzed the way in which multiplicity is emanated from unity. He holds that it is possible to know the station of the essence, to which he sometimes refers as non-essence or non-existence. Knowledge will be accessible if multiplicity is manifested and it is in the light of this manifestation that knowledge can be gained. Bohme argues that the intermediary link of the emergence of this multiplicity is the will of the essence, which seeks to see the wonders which the essence has. Therefore, a receptive level which he calls eternal wisdom is developed, and the essence sees the wonders contained therein as a word emanated from it. He believes that this word, which is actually an image reflected in the eternal wisdom, is Jesus Christ. In the next step, these outward appearances of knowledge are spread by the Holy Spirit.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقد و بررسی وجود‌شناسیِ عارف لوتری یاکوب بومه
    Abstract: 
    یاکوب بومه، از جمله عارفانی است که به تحلیل نحوة صدور کثرت از وحدت پرداخته است. از دیدگاه وی، مقام ذات که وی گاه از آن به لاذات و لاوجود تعبیر می کند، قابل شناخت نیست. شناخت آنگاه میسر است که کثرتی متجلی شود و در پرتو آن، معرفتی حاصل آید. بومه حلقة واسطة ظهور این کثرت را، ارادة ذات می داند که می خواهد شگفتی های مندرج در ذات را رؤیت کند. ازاین رو، مرتبه ای قابلی، که وی از آن به مرآت و حکمت ازلی یاد می کند، ایجاد می شود و ذات در آن شگفتی های مندرج در خود را به منزلة کلمة صادر از خود مشاهده می کند. از نظر وی، این کلمه که در واقع تصویر منعکس شده در حکمت ازلی است، همان عیسی مسیح است. در گام بعد، این ظهورات علمی به وسیلة روح القدس انتشار می یابند.
    • ابن عربی، محی‌الدین، 1994، الفتوحات المكية، مصحح عثمان يحيى‏، بیروت، دار احياء التراث العربى. ‏
    • ابن عربی، محی‌الدین، 1370، فصوص الحکم، همراه با تعلیقه ابو العطاء عفیفی، چ دوم، تهران، الزهراء.
    • اندرهیل، اولین، 1384، عارفان مسیحی، ترجمة احمد رضا مویدی و حمید محمودیان، قم، ادیان و مذاهب.
    • الهي قمشه‌اي‌، محي‌الدين مهدي، 1379، حکمت عام و خاص، تصحيح هرمز بوشهري‌پور، ‌تهران، روزنه.
    • پیچ، رونالد، 1386، «بومه و اسلام»، ترجمة احمد رجبی، هفت‌آسمان، ش 36، ص 37ـ66..
    • جامی، عبد الرحمن، 1358، الدرة الفاخرة فى تحقيق مذهب الصوفية، مصحح نيكولاهير و على موسوى بهبهانى‏، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی.
    • جامي، عبد الرحمن، 1370، نقد النصوص في شرح نقش الفصوص‏، چ دوم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
    • جندي، مؤيد الدين، 1381، شرح فصوص الحکم، تصحيح جلال‌‌الدين آشتياني، قم، بوستان کتاب.
    • صدرالمتألهين، محمدبن ابراهيم، 1981م،  الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث.
    • فرغاني، سعيد الدين، 1379، مشارق الدرارى، مقدمه و تعليقات: سيدجلال‌الدين آشتيانى، چ دوم، قم، مركز انتشارات اسلامى.
    • فرغاني، سعيدبن محمد، 1293ق، منتهي المدارک، تصحيح محمد شکري اوفي، بي‌جا، بي‌نا.
    • فناري، محمدبن حمزه، 1374، مصباح الأنس، تصحيح محمد خواجوى‏، تهران، مولى.
    • قونوی، صدر الدین، 1381، إعجاز البيان فى تفسير أم القرآن‏، مصحح سيدجلال‌الدين آشتيانى‏، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
    • قيصري، داوود، 1375، شرح فصوص الحكم‏، به كوشش سيد جلال‌الدين آشتيانى‏، تهران، شركت انتشارات علمى و فرهنگى‏.
    • کاکایی، قاسم، 1389، وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت، چ چهارم، بي‌جا، هرمس.
    • یزدان‌پناه، سیدیدالله، 1392، مبانی و اصول عرفان نظری، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمینی.
    • Berdyaev (Berdiaev), N. A. Studis Concerning Jacob Boehme, Journal Put', feb. 1930, No. 20, p. 47-79.
    • Boehme, Jacob, Tylcken, no date_A, Apologie to Balthazar Tylcken, Englished by John Sparrow, London, Printed by M. S. for Giles Calvert, Transcribed by Wayne Kraus for Jacob Boehme Online.
    • -----, no date_B, Signaturum rerum The Signature of All Things, Transcribed by Wayne Kraus.
    • -----, no date C , The Incarnation of Jesus Christ, Translated from the German by John Rolleston Earle, M.A.
    • -----, no date_D, (Richter) An Apologia, electronic -----, Defense To Gregory Richter, text.
    • -----, no date_E, The Works fo Jacob Behm'en, The Teutonic Theofopher. Vol I. Containing, I. The Aurora. II. The Three Principles, Reverend William Law, M. A. London, Printed for M. Richardson, in Pater-nofter Row.
    • -----, 1909, The Threefold Life of Man, Translated by John Sparrow, electronic text.
    • -----, 1911, Forty Questions of soul, Translated by John Sparrow, London, John Watkins.
    • -----, 2010, Mysterium Magnum, An Exposition of the First Book of Moses called Genesis, Translated by John Sparrow, Free electronic Text Edition.
    • -----, 2013, The three principles of the divine essence, Englished by John Sparrow Transcribed by Wayne Kraus for Jacob Boehme Online.
    • Hartmann, Franz, 1919, The Doctrines of Jacob Boehme, Macoy Publishon CO. New York.
    • King, Ursula, Christian Mystics, 2004, Their Lives and Legacies throughout the Ages, Routledge, London And New York.
    • Pietsch, Roland, 1979, The Spiritual Vision: Meister Eckhart, Jacob Boehme and Angelus Silesius, Source: Studies in Comparative Religion, Vol. 13, Nos. 3 & 4.
    • Sainson, W. P., 1921, Jacob Boehme The teutonc Philosopher, London, William Rider & Son, LTD 8-11 Paternster Row, E. C.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kermani, Alireza.(2024) An Ontological Critique of Jacob Bohme, a Lutheran Mystic. Ma`rifat-e Adyan, 8(4), 39-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alireza Kermani."An Ontological Critique of Jacob Bohme, a Lutheran Mystic". Ma`rifat-e Adyan, 8, 4, 2024, 39-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kermani, A.(2024) 'An Ontological Critique of Jacob Bohme, a Lutheran Mystic', Ma`rifat-e Adyan, 8(4), pp. 39-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kermani, A. An Ontological Critique of Jacob Bohme, a Lutheran Mystic. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 8(4): 39-56