Religious anthropology is a type of anthropology concerned with the various dimensions and human nature and based on sacred texts. Considering the undeniable influence of the teachings of Paul on Christian beliefs, the present paper seeks to examine his views on the multi-dimensional existence of man by directly referring to Paul's letters in the New Testament and citing historical evidence. According to the study results, Paul argues that, in addition to body, man has another dimension, which, unlike body, is permanent and everlasting, and has various effects. Although Paul sometimes uses words to distinguish between soul and spirit, his other writings do not confirm that there is essential distinction between the two. The use of different terms is only intended to refer to the various uses of the non-physical dimension, and there is no reason for distinguishing between them.
از جمله اقسام انسان شناسی، انسان شناسی دینی است که با تکیه بر متون مقدس ادیان، به بررسی ابعاد و سرشت انسانی می پردازد. با توجه به تأثیرپذیری انکار ناپذیر مسیحیت از آموزه های پولس، این مقاله تلاش دارد با مراجعه مستقیم به نامه های پولس در عهد جدید و همچنین با توجه به شواهد تاریخی، دیدگاه او درباره چندگانگی ساحت وجودی انسان را واکاوی نماید. بر اساس نتایج این تحقیق، می توان گفت: پولس به غیر از جسم، ساحت دیگری نیز برای انسان قائل است که بر خلاف جسم، مانا و ماندگار است و دارای آثار مختلف و متنوعی است. همچنین با اینکه پولس در بعضی عبارات خود بین نفس و روح تفکیک قائل شده است، اما سایر نوشته های وی، تمایز جوهری میان این دو را تأیید نمی کند. این اسامی مختلف، صرفاً به کاربردهای مختلف ساحت غیرجسمانی اشاره دارند و دلیلی بر مجزا بودن آنها در دست نیست.
جلالي مقدم، مسعود، 1384، كرانههاي هستي انسان در پنج افق مقدس، تهران، اميركبير.
دورانت، ويل، 1371، تاريخ تمدن، ترجمه ابوالقاسم طاهري، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
ژيلسون، اتين، 1366، روح فلسفه قرون وسطي، ترجمه علي داوودي، اول، تهران، علمي فرهنگي.
سترز، كلودي، 1389، رستاخيز جسم در يهوديت و مسيحيت نخستين، ترجمه سعيد كريمپور، قم، اديان.
شمس، محمد، 1389، سير تحول كتاب مقدس، قم، بوستان كتاب.
كتاب مقدس، نشر ايلام
گندمي نصرآبادي، رضا، 1386، «تأثير فيلون بر عهد جديد»، قبسات، ش43، ص 129ـ146.
مورفي، ننسي، 1391، چيستي سرشت انسان(نگاهي از منظر علم، فلسفه و الهيات مسيحي)، ترجمه علي شهبازي و سيدمحسن اسلامي، قم، اديان و مذاهب.
ميلر، ويليام مك الوي، 1981م، تاريخ كليساي قديم در امپراتوري روم و ايران، تهران،حيات ابدي.
ناس، جان بي، 1375، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي اصغر حكمت، تهران، علمي و فرهنگي.
هادينا، محبوبه، 1390، ريشههاي الهيات مسيحي در مكاتب گنوسي و افلاطوني ميانه، قم، اديان و مذاهب.
الياس، بولس، 1962م، يسوع المسيح، بيروت، بينا.
يسوعي، سيد اروس، 1989م، مدخل الي رسائل القديس بولس، بيروت، دار المشرق.
ALFRED l.Ivry, 2006, Soul in: Encyclopedia Judaica.second edition,V19, Macmillan, New York.
Bultmann, Rudolf, 1951, Theology of the New Testament, Scribne, New York.
Gundry, Robert.H, 1987, Soma in Biblical Theology: With Emphasis on Pauline Anthropology, Zondervan Press, MI.
JamesD.G. Dunn, 1998,The Theology of the Apostle Paul(Grand Rapids,MI:Eerdmans.
Kullman,Oscar, 1958, Immortality of the Soul or Resurrection of the Dead?, Macmillan, New York.
Macrae, G.W., 1967, Gnosticism, in New Catholic Encyclopedia, V.6, New York.
Martin, Dale, 1995, The Corinthian Body, New Haven, Yale.
Mitchel, Margaret, 1992, Paul and the Rhetoric of Reconciliation, Louisville, Westminster / John Knox.
Roinson, Tames, 1984, Teaching of Silvanus,in: The Naj Hammadi Library in English, Layton, Leiden, Brill.
Scott, E.F. 1958, Gnosticism, in: Encyclopedia of Religion & Ethics, V.6, Ed.Temes Tlastings, New York.
The Apocryphon of John, 1984, The Nag Hammadi Library in English, New York, Leiden.
Tonas,Hans, 1963, The Gnostic Religion, The Massage of the Alien God and The Beginning of Christianity, Boston, Beason press.
Waldstein, Micheal, 1984, The Apcryphon of John, Netherlands, Brill.
Wright, N.T., 2011, Mind, Spirit, Soul and Body: All for One and One for All Reflections on Paul’s Anthropology in his Complex Contexts, in Main Paper, Fordham University,New York.
Wright, N.T., 2003, The Resurrection of the Son of God, Minneapolis, Fortress.