Pages:
99-112
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
This paper seeks to study the idea of God and explain His ontological existence in Vedanta school. This school is the most important and most profound mystical- philosophical school in Hinduism and it is based on the last sections of "Vedas", which is considered as the most sacred Hindu scriptures. Although the hymns of Vedas begin with praising gods, in the final hymns, the One God is presented and the other gods represent a manifestation of the One God. Also, the Vedanta school is based on the last sections of the Vedas that display clear tendency to monotheism. The scholars of this school have presented a number of interpretations on God and the unity of Being, the most important of which is those presented by Sankara and Ramanuja. Sankara who established "Adavita Vedanta" school, rejects absolute dualism, denies any dichotomy between man and God, and believes in the unity of the Absolute. On the other hand, Ramanuja has modified non-dualism and his view is referred to a modified non-dualism or “Vishishtadvaita”. Ramanuja accepts the distinction between man and God and rejects the unity of absolute Being. Ramanuja’s theory is known as the theory of "Mokayef “.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :خدا و وحدت وجود در مکتب ودانته
Abstract:
این مقاله درصدد بررسی مسئلهی خدا و تفسیر وجودشناختی او در مکتب «ودانته» می باشد. این مکتب، مهم ترین و عمیق ترین مکتب فلسفی ـ عرفانی آیین هندو است که مبتنی بر آخرین قسمت های «وده ها»، به عنوان مقدس ترین متون آیین هندو تلقی می شود. گرچه در سرودهای آغازین وده ها، سخن از ستایش خدایان است، اما در سرودهای پایانی، خدای یگانه حضور می یابد و گویی خدایان دیگر، جلوهی این خدای واحد بودند. مکتب ودانته نیز بر آخرین بخش های وده ها، که گرایش به توحید در آن آشکار است، مبتنی شده است. متفکران این مکتب، تفاسیر متعددی در بارهی خدا و مسئله وحدت وجود ارائه کرده اند که مهم ترین این تفاسیر، از سوی شنکره و رامانوجه ارائه شده است. شنکره مکتب «ادویته ودانته»، یعنی عدم ثنویت مطلق را پایه گذاری و هرگونه دوگانگی میان انسان و خدا را نفی کرده، و به وحدت وجود مطلق معتقد شد. در مقابل، رامانوجه عدم ثنویت را تعدیل کرد که به این دیدگاه، آیین عدم ثنویت تعدیل شده یا «وِیْشیْشته دِویته» می گویند. رامانوجه، تمایز میان انسان و خدا را پذیرفت و از وحدت وجود مطلق فاصله گرفت. به نظریهی رامانوجه، «نظریهی وحدت مُکیَّف» می گویند.
References:
- تاپار روميلا، 1387، تاريخ هند، ج 1، ترجمة همايون صنعتيزاده، قم، نشر اديان.
- تارا چند، گزيدة ريگ وده، ترجمة جلالي نائيني، تهران نشر نقره، 1372
- دارا شكوه، اوپه نيشد(سر اكبر)، تصحيح تارا چند، ترجمه جلالي نائيني محمدرضا، تهران، انتشارات علمي.
- ساتيش چاندرا چاترجي و دريندا موهان داتا، 1384، معرفي مكاتب فلسفي هند، ترجمة ناظرزادة كرماني، قم، اديان.
- سروپالي رادا كريشنان، 1367، تاريخ فلسفة شرق و غرب، ترجمة خسرو جهانداري، تهران، شركت انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
- سيمن ويتمن، 1382، آيين هندو، علي موحديان عطار، قم، دانشگاه اديان.
- شاتوك سي بل، 1381، دين هندو، حسن افشار، تهران مركز.
- شايگان داريوش، 1386، اديان و مكتبهاي فلسفي هند، تهران، اميركبير.
- فريدهلم، هاردي، 1385، اديان آسيا، ترجمة عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- ك. م. سن(كيشيتي مهن، سن)، 1388، هندوئيسم، ترجمۀ عسگري پاشايي تهران، نگاه معاصر.
- كازينز، ال اس، 1384، آيين بودا در جهان امروز، ترجمه عليرضا شجاعي، قم، اديان.
- محمودي، ابوالفضل، 1392، مشرق در دو افق، قم، اديان.
- موحديان علي و رستميان محمدعلي، 1386، درسنامۀ اديان شرقي، قم، طه.
- Bartley, C. J, 2002, Theology of Ramanuja, Routledge Curzon.
- Constant A. Jones & James D. Ryan, 2006, Encyclopedia of Hinduism, Facts On File, New York.
- Dasgupta, Surendranath, 1999, A History of Indian Philosophy Motilal Banaresidas Delhi.
- Dandekar, R.N, 2005, "Vedanta", in Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade, [editor in chief] Vol.15, Macmillan Reference USA.
- Kinsley, David R, 1982, Hinduism a cultural Perspective, New Jersey, Prentice Hall.
- Radhakrishnan, 2001, Commentary on Vedante- Sutras(Sribhasya, translated by Geoge Thibau, Curzon.
- Radhakrishnan, S. V, and Moore Charles, 1973, A Source book in Indian philosophy, Princeton University Press, New Jersey.
- Ramanuja. Commentary On The Vedanta Sutras , Translated by George Thibaut. The Sacred Books of the East, Oxford, Clarendon Press, 1904. Copywright, 2002 Alex Scott
- Sankaracarya, 1997, Commentary on Brhadarnyaka Upanisad,Translated by Swami Madhavananda, Advaita Asherama, Calcutta.
- Sankaracarya, 2000, Brahma-Sutra-Bhasya, Translated by Swami Gambhirananda, Advaita Asharama, India.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
khavas, Amir.(2025) God and the Unity of Being in the School of Vedanta. Ma`rifat-e Adyan, 8(3), 99-112
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amir khavas." God and the Unity of Being in the School of Vedanta". Ma`rifat-e Adyan, 8, 3, 2025, 99-112
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
khavas, A.(2025) ' God and the Unity of Being in the School of Vedanta', Ma`rifat-e Adyan, 8(3), pp. 99-112
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
khavas, A. God and the Unity of Being in the School of Vedanta. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 8(3): 99-112