Ma`rifat-e Adyan, Volume 8, Issue 3, No 31, Year 2024 , Pages 65-80

    A Comparative Study of the View of Islam and Zoroastrianism about Afterlife

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Mohammad Fouladi vanda / Associate Professor of Sociology Department, IKI / fooladi@iki.ac.ir
    ✍️ Raana Ghasemi / PhD Student of Religion, Islamic Azad University of Qom
    Abstract: 
    This paper, titled "a comparative study of the view of Islam and Zoroastrianism about afterlife", addresses the question whether man lives an immortal life or dies an eternal death. This research focuses on "man's afterlife". So, the main question of the research is what, according to Islam and Zoroastrianism, is the outcome of man? What Kind of life will it be if it is eternal? The research findings show that these two religions, though have slight differences about this issue, emphasize on man's "immortality" and the "life" after death. After examining the world and man of Mazdayasna, the paper elaborates on the fate of soul from this perspective. In Islam, special attention is given to the study of the eternity of spirit, soul, the levels of soul and Kholud (immortality). "Kholud" is used in the Quran to mean "immortality". In the Qur'an and Islam, this discussion comes under the heading of "immortality of soul."
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مطالعه تطبیقی عالم پس از مرگ در دین اسلام و زردتشت
    Abstract: 
    این مقاله، با عنوان «مطالعه تطبیقی عالم پس از مرگ در دین اسلام و زردتشت»، به این موضوع می‏پردازد که دنیای پس از مرگ، حیات (جاودانگی) یا ممات (مرگ ابدی) است. در این پژوهش، محور اصلی بحث، «زندگی شخص پس از مرگ» می باشد. براین اساس، سؤال اصلی پژوهش این است که فرجام انسان در دو دین اسلام و زرتشت چیست؟ در صورت حیات و جاودانگی، چگونه خواهد بود؟ یافته های پژوهش حاکی از این است که فرجام انسان پس از مرگ در دو دین، با اندکی تفاوت، «جاودانگی» و «زندگی» است. پس از بررسی جهان و انسان مزدیسنا، به سرنوشت روان از این منظر پرداخته شده  است. در اسلام نیز جاودانگی روح، نفس و همچنین، مراتب نفس و خلود مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. «خلود» واژه ای است که در قرآن به کار رفته، و به معنای «ابدیت» است. کاربرد قرآنی و اسلامی، این بحث را تحت عنوان «خلود نفس» یاد کرده است.
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله، 1382، الاضحوية في المعاد، تهران، شمس تبريزي.
    • آذرگشسب، فيروز، 1384، گاتها سرودهاي زرتشت، چ سوم، تهران، فروهر.
    • اشيدري، جهانگير، 1371، دانشنامه مزديسنا: واژه‌نامه توضيحي آئين زرتشت، تهران، مركز.
    • بويس، مري و گرمز، فرانتز، 1375، تاريخ كيش زرتشت، جلد سوم، ترجمه همايون صنعتي‌زاده، تهران، توس.
    • پاكتچي، احمد، ۱۳۸۶، مايه‌هاي فلسفي در ميراث ايران باستان: پيجويي شاخصه‌ها براي رده‌بندي مكاتب مزدايي، تهران، دانشگاه امام صادق.
    • تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1337، شرّح غررالحكم و دررالحكم، ترجمه محمدعلي انصاري قمي، تهران، دارالكتب الاسلامية.
    • جوادى آملى، عبدالله، 1366، كرامت در قرآن، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1374الف، تفسير موضوعى قرآن كريم، صورت و سيرت انسان در قرآن، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1374ب، زن در آئينه جلال و جمال، قم، اسراء.
    • چايد ستر، ديويد، شور جاودانگي، ترجمه‌ غلامحسين توكلي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1380.
    • حسن‌زاده آملى، حسن، 1361، دروس معرفت نفس، تهران، علمي و فرهنگي.
    • حسيني تهراني، سيدمحمد حسين، 1381، معادشناسي، مشهد، علامه طباطبايي.
    • دادستان دينيك، 1355، ترجمه تهمورس دينشاجي انگساريا، شيراز، موسسه آسيايي دانشگاه شيراز.
    • دوستخواه، جليل، 1371، اوستا، گزارش و پژوهش تهران، مرواريد.
    • دينكرد( كتاب سوم ـ دفتر يكم )، 1381، آراستاي و آوانويسي: فريدون فضيلت، تدوين: آذر فرنبغ و آذر باد، تهران، دهخدا.
    • زنر آر، سي، 1375، طلوع و غروب زرتشتي‌گري، ترجمه تيمور قادري، تهران، فكر روز.
    • شهزادي، رستم، 1367، جهان‌بيني زرتشتي، تهران، فروهر.
    • صدرالمتألهين شيرازى، محمدابراهيم، 1380، الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعة، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا.
    • ـــــ ، 1981م. حكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، دار الاحياء التراث.
    • صنعتي‏زاده، همايون، 1384، علم در ايران باستان، مجموعه مقالات از پيكر من، هنينگ، ويلي هانترو...، كرمان، قطره.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1348، شيعه در اسلام، بي‌جا، الغدير.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1372، مجمع البيان، ناصر خسرو، تهران، چ سوم.
    • طوسي، خواجه نصيرالدين، 1405ق، تلخيص المحصل، دار الاضواء، بيروت.
    • فره وشي، بهرام، 1364، جهان فروي، چ دوم، تهران، كاويان.
    • كاوياني، شيوا، 1378، روشنان سپهر انديشه: فلسفه و زيبا شناسي در ايران، تهران، كتاب خورشيد.
    • مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحار الانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
    • مصباح، محمدتقي، 1376، معارف قرآن: خداشناسي، جهان شناسي، انسان شناسي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام‌خميني.
    • مير فخرايي، مهشيد، 1386، هادخت نسك، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
    • مينوي خرد، 1385، ترجمه‏ احمد تفضلي و ژاله آموزگار، تهران، توس.
    • واعظي، احمد، 1377، انسان از ديدگاه‌ اسلام، قم، دفتر همكاري حوزه و دانشگاه.
    • ويدن گرن، گئو، 1381، جهان معنوي ايراني از آغاز تا اسلام، ترجمة محمود كندري، تهران، ميترا.
    • يسنا، ابراهيم پورداوود، 1380، تهران، اساطير.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, Mohammad, Ghasemi, Raana.(2024) A Comparative Study of the View of Islam and Zoroastrianism about Afterlife. Ma`rifat-e Adyan, 8(3), 65-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Fouladi vanda; Raana Ghasemi." A Comparative Study of the View of Islam and Zoroastrianism about Afterlife". Ma`rifat-e Adyan, 8, 3, 2024, 65-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M, Ghasemi, R.(2024) ' A Comparative Study of the View of Islam and Zoroastrianism about Afterlife', Ma`rifat-e Adyan, 8(3), pp. 65-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M, Ghasemi, R. A Comparative Study of the View of Islam and Zoroastrianism about Afterlife. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 8(3): 65-80