Ma`rifat-e Adyan, Volume 8, Issue 1, No 29, Year 2025 , Pages 25-44

    Animal Rights in Islam and Zoroastrianism with Emphasis on Their Worldviews

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohammad / MA Student of the philosophy of religion, Baqir al-Olum University / m.mollaey68@gmail.com
    Mohammad javad / Assistant Professor at Baqir al-Olum University / asgharii51@gmail.com
    Abstract: 
    In the authoritative Islamic and Zoroastrian texts, some rights are established on the interaction between man, as the most noble creature, and other creatures. These rights are extracted from the worldviews of these two religions concerning the belief in God and position of good and evil in the universe. Some claim that compared to Zoroastrianism, Islam adopts an aggressive attitude in this regard and shows lack of respect to other creatures. This study seeks to extract these rights from the reliable sources and books of the two religions, depict a true picture of their interaction with animals and explain the viewpoints of each of them. The study results show that, except for few cases, such as supplying food or keeping oneself from harm, killing of animals is not allowed in Islam. But Zoroastrians who believe in the existence of demonic and evil creatures divides animals into three categories: sacred, permissible and repugnant. According to Zoroastrianism, the third category of animals are sentenced to death even if they do not intrude into man’s habitat or cause no harm to man’s life or property.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی حقوق جانداران در اسلام و زرتشت؛ با تأکید بر جهان‌بینی‌ها
    Abstract: 
    در متون معتبر دین اسلام و زرتشت، حقوقی مربوط به تعامل انسان به عنوان اشرف مخلوقات، با سایر موجودات عالم تدوین شده است که برگرفته از جهان بینی این دو دین از باور به خدا و جایگاه خیر و شر در عالم است. برخی مدعی هستند آیین اسلام در این خصوص، در مقایسه با زرتشت خشن تر بوده و احترامی برای حیات سایر موجودات قائل نیست. این پژوهش به دنبال استخراج این حقوق در منابع و متون معتبر این دو دین، چهره‌ی حقیقی تعامل آن دو را با موجودات عالم ترسیم نموده، نگاه هریک از دو دین را آشکار نماید. حاصل یافته های مقاله این است که اسلام جز در مواردی محدود، از جمله تهیه غذا و یا دفع ضرر از جان، اجازه‌ی کشتن موجودات را نمی دهد، اما آیین زرتشت، با اعتقاد به وجود موجودات شرور اهریمنی، جانداران عالم را به سه دسته‌ی مقدس، مباح و منفور تقسیم می کند. دسته سوم، حتی در صورت عدم ورود به محل زندگی و ایجاد ضرر جانی یا مالی، از نظر این آیین محکوم به مرگ هستند.
    References: 
    • نهج‌البلاغه،‌ 1383، ترجمه علي شيرواني، قم، دارالعلم.
    • اوستا (کهن‌ترين سرودها و متن‌هاي ايراني)، 1385، گزارش و پژوهش جليل دوستخواه، دهم، تهران، مرواريد.
    • اوستا، 1395، ترجمه و تحقيق، رضي، هاشم، تهران، فروهر.
    • بندهش، بي‌تا، ترجمه مهرداد بهار، تهران، بي‌جا.
    • بويس، مري، 1374، تاريخ کيش زرتشت، ترجمه همايون صنعتي‌زاده، تهران، توس.
    • بيروني، ابوريحان، 1363، آثار الباقية، ترجمه اكبر دانا سرشت، تهران، اميركبير.
    • جمعى از مؤلفان، بي‌تا، مجلة فقه أهل البيت، قم، مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل‌بيت.
    • حميرى، عبدالله‌بن جعفر، 1413 ق، قرب الإسناد، قم، مؤسسه آل البيت.
    • دارمستتر، جيمس، 1384، مجموعه قوانين زرتشت (ونديداد اوستا)، ترجمة موسي جوان، چ دوم، تهران، دن‍ي‍اي‌ ک‍ت‍اب‌‏‫. ‬‬‬‬‬‬‬‬
    • شايست ناشايست (متني به زبان پارسي ميانه)، 1369، آوا نويسي و ترجمه کتايون مزداپور، تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • صدوق، محمّدبن على، 1377، معاني الأخبار، ترجمة عبدالعلي محمدي شاهرودي، چ دوم، تهران، دارالکتب الاسلامية.
    • ـــــ، 1413ق، من لا يحضره الفقيه، چ دوم، ‌قم، جامعه مدرسين.
    • ـــــ، 1415ق، المقنع، قم، مؤسسه امام هادى.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1430 ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، ذوي القربي.
    • طبرسي، احمدبن علي، 1381، الإحتجاج،‌ ترجمه بهراد جعفري، تهران، اسلاميه.
    • كلينى، محمدبن يعقوب، 1407 ق، الكافي، چهارم، تهران، دار الكتب الإسلامية.
    • مجلسي، محمد باقر، 1351،‌ السماء و العالم، ‌ترجمه محمد باقر کمره‌اي، تهران، اسلاميه.
    • ـــــ، 1387، حليه المتقين، چ چهارم،‌ تهران، ولي عصر.
    • محدث نوري، ميرزا حسين، 1408 ق، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، بيروت، مؤسسه آل‌البيت.
    • مصباح، محمدتقي، 1388، آموزش فلسفه، چ هشتم، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • هينلز، جان ر، 1387، راهنماي اديان زنده، ترجمه عبدالرحيم گواهي، چ سوم،‌ قم، بوستان کتاب.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad, , Mohammad javad.(2025) Animal Rights in Islam and Zoroastrianism with Emphasis on Their Worldviews. Ma`rifat-e Adyan, 8(1), 25-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad ; Mohammad javad ."Animal Rights in Islam and Zoroastrianism with Emphasis on Their Worldviews". Ma`rifat-e Adyan, 8, 1, 2025, 25-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , M.(2025) 'Animal Rights in Islam and Zoroastrianism with Emphasis on Their Worldviews', Ma`rifat-e Adyan, 8(1), pp. 25-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , M. Animal Rights in Islam and Zoroastrianism with Emphasis on Their Worldviews. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 8(1): 25-44