@article { author = {Mollaey, Mohammad and , Mohammad javad}, title = {بررسی حقوق جانداران در اسلام و زرتشت؛ با تأکید بر جهان‌بینی‌ها}, journal = {معرفت ادیان 29، زمستان 1395}, volume = {8}, number = {1}, pages = {25-44}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {In the authoritative Islamic and Zoroastrian texts, some rights are established on the interaction between man, as the most noble creature, and other creatures. These rights are extracted from the worldviews of these two religions concerning the belief in God and position of good and evil in the universe. Some claim that compared to Zoroastrianism, Islam adopts an aggressive attitude in this regard and shows lack of respect to other creatures. This study seeks to extract these rights from the reliable sources and books of the two religions, depict a true picture of their interaction with animals and explain the viewpoints of each of them. The study results show that, except for few cases, such as supplying food or keeping oneself from harm, killing of animals is not allowed in Islam. But Zoroastrians who believe in the existence of demonic and evil creatures divides animals into three categories: sacred, permissible and repugnant. According to Zoroastrianism, the third category of animals are sentenced to death even if they do not intrude into man’s habitat or cause no harm to man’s life or property.}, keywords = {animal rights, good and evil, demonic creatures, Islam, Zoroastrianism., }, title_fa = {بررسی حقوق جانداران در اسلام و زرتشت؛ با تأکید بر جهان‌بینی‌ها}, abstract_fa ={در متون معتبر دین اسلام و زرتشت، حقوقی مربوط به تعامل انسان به عنوان اشرف مخلوقات، با سایر موجودات عالم تدوین شده است که برگرفته از جهان بینی این دو دین از باور به خدا و جایگاه خیر و شر در عالم است. برخی مدعی هستند آیین اسلام در این خصوص، در مقایسه با زرتشت خشن تر بوده و احترامی برای حیات سایر موجودات قائل نیست. این پژوهش به دنبال استخراج این حقوق در منابع و متون معتبر این دو دین، چهره‌ی حقیقی تعامل آن دو را با موجودات عالم ترسیم نموده، نگاه هریک از دو دین را آشکار نماید. حاصل یافته های مقاله این است که اسلام جز در مواردی محدود، از جمله تهیه غذا و یا دفع ضرر از جان، اجازه‌ی کشتن موجودات را نمی دهد، اما آیین زرتشت، با اعتقاد به وجود موجودات شرور اهریمنی، جانداران عالم را به سه دسته‌ی مقدس، مباح و منفور تقسیم می کند. دسته سوم، حتی در صورت عدم ورود به محل زندگی و ایجاد ضرر جانی یا مالی، از نظر این آیین محکوم به مرگ هستند.}, keywords_fa = {حقوق حيوانات، خير و شر، موجودات اهريمني، اسلام، زرتشت. ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/295}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/2_22.pdf} }