Ma`rifat-e Adyan, Volume 7, Issue 4, No 28, Year 2024 , Pages 137-156

    An Explanation and Evaluation of the Differences between Digimbara and Svetambara Sects with Regard to Creation, Reincarnation and Liberation of Women in Jainism

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ sayyed saeid reza montazeri Montazeri / Assistant Professor University of Religions and Denominations / ssmontazery@ut.ac.ir
    Vahid / A.M University of Religions and Denominations / adyanworld@yahoo.com
    Abstract: 
    The problem of "the female sex", its appearance and rotation in “Samsara" and her liberation from this cycle are among the subjects discussed in Jainist religious texts. There is a relationship between human’s gender and liberation and in the Jain texts. The issue of woman's liberation has always been controversial for the two sects of Digimbara and Svetambara. Raising the subject of woman’s psychological- Karma and physical states, Digimbara regards woman as incapable of achieving liberation. But Svetambara believes that achieving the three Jewels of perfection in Jainism i.e. right faith, right knowledge and right conduct, are sufficient to liberate a man or woman in his/her present body. That is, since this issue is the main point of difference between the two schools of Svetambara and Digimbara, the theses of both groups include the arguments and debates between the two sects. Clearly, this study leads us to a new approach to the beliefs of this Indian religion with regard to the status of woman in their religious thoughts.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین و بررسی تفاوت دو فرقه دیگمبره و شوتومبره راجع به پیدایش، تناسخ و رهایی زن در آیین جینه
    Abstract: 
    اشاره: مسئلة «جنسیتِ زن» و چگونگی پدیداری و چرخش آن در «گردونة سمساره» و نجات از این چرخه، از جمله موضوعات مطرح در متون آیینی جینه است. جنسیت انسان با رهایی در ارتباط است و همواره در متون جینی، مسئلة رهایی زن مورد بحث و مناظره بین فرق شوتامبره یا سپیدجامگان و دیگمبره یا آسمان جامگان بوده است. دیگمبره ها با مطرح کردن وضعیت روانی ـ کرمه ای و نیز جسمانی زن، آنان را ناتوان در دستیابی به رهایی دانسته است. اما شوتامبره، تنها دست یافتن به کمال سه گوهر جینی؛ ایمان درست، معرفت درست و رفتار درست را برای دست یافتن به رهایی یک زن یا مرد، در کالبد کنونی خود کافی می داند؛ یعنی ازآنجاکه عوامل جدایی دو مکتب شوتامبره و دیگمبره و مهم ترین عامل، همین مسئله بوده است و رساله های هر دو گروه دربردارندة دلایل و مناظره های متقابل این دو فرقه می باشند، روشن است که این مطالعه ما را به رهیافت جدیدی از باورهای یکی از ادیان هند، نسبت به جایگاه زن در اندیشة دینی شان رهنمون می سازد.
    • آقايوسفي، عليرضا و ديگران، 1388، روان شناسي عمومي، تهران، دانشگاه پيام نور.
    • داراشكوه، محمد، 1368، اوپانيشاد، به اهتمام تارا چند و جلالي ناييني، تهران، علمي و فرهنگي.
    • چاترجي، ساتيش چاندرا و موهان داتا، دريندرا، 1380، معرفي مكتب‌هاي فلسفي هند، ترجمة فرناز ناظرزاده كرماني، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • Caillat, Colette, 1987, "Jainism" in: The Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed), v7,New York, Macmillan.
    • Cort, John.C, 2001, Jains in the world , New York, Oxford University.
    • Geden. A.S, 2009, "Salvation", in: The Hindus Encyclo Pedia of Hindaism.
    • Subodh kapoor(ed), The Indian Encyclopaedia, vol.4, Delhi, Rani Kapeer pub
    • Jacobi,Herman, 1965, The sacred books of The East (part II), New York, Oxford Clerendon Press
    • Johnson,W.J, 1995, Harmless Souls, Delhi, Motilal Banar Sidass.
    • Jaini, P.S, 1992, Gender & Solvation, New Delhi, Mun Shiram Mano Harlal Pub.
    • Jaini,P.S, 2002, Collected Papers on Jaina Studies, Delhi: Motilal Banarsidass Pub.
    • Jain,S.A, 1992, Reality (English Translation of Sarvarthasiddhi), Madras, Jwalamalini Trust.
    • Jain, S.C, 1993, PT. Daulatrams chhahadhala, Kusum Jain(ed), Delhi, Keladevi Sumati Rasad Trust.
    • Mardia ,K.V, 2002, The Scientific foundation of Jainism, Delhi, Motilal Banarsidass Pub.
    • Samsookh, Puran chand, 1975, Essence of Jainism , Tra. Ganesh lalwani, Delhi, Dilip singh Nahata.
    • Tater, Sohan Raj, 2009, The Jaina Doctrine of karma and the science of Genetics, Ed. N.L. Kachhara, Delhi, Read worthy.
    • Von Glasenapp, Helmuth, 1942, The Doctrine of karma in jaina Philosophy,tr.G.Barry Gifford,Bombay,The Bai VijibaiJivanlal Panalal Charity Fund .
    • Von Glasenapp, 1999, An Indian Religion of Salvation", Tr. Der Jainismus, India, Narendra prakash pub.
    • Wiley,Kristil, 2003, Essays in Jaina Philosophy and Religion, Satya Ranjan Banerjee (ed.), Delhi, Motilal Banarsidass pub.
    • Bhadrabahu vijay, 2008,”Leshya”:www.Jainworld.com
    • Upadhye, A.N, 1975, Pravacana Sāra Translation: www.Jainworld.com.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Montazeri, sayyed saeid reza montazeri, , Vahid.(2024) An Explanation and Evaluation of the Differences between Digimbara and Svetambara Sects with Regard to Creation, Reincarnation and Liberation of Women in Jainism. Ma`rifat-e Adyan, 7(4), 137-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    sayyed saeid reza montazeri Montazeri; Vahid ."An Explanation and Evaluation of the Differences between Digimbara and Svetambara Sects with Regard to Creation, Reincarnation and Liberation of Women in Jainism". Ma`rifat-e Adyan, 7, 4, 2024, 137-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Montazeri, S, , V.(2024) 'An Explanation and Evaluation of the Differences between Digimbara and Svetambara Sects with Regard to Creation, Reincarnation and Liberation of Women in Jainism', Ma`rifat-e Adyan, 7(4), pp. 137-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Montazeri, S, , V. An Explanation and Evaluation of the Differences between Digimbara and Svetambara Sects with Regard to Creation, Reincarnation and Liberation of Women in Jainism. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 7(4): 137-156