Writers:
Sayyed Mehdi / Associate Professor of Archeology Department, Tarbiyat Modares University
Pages:
101-113
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Abstract
Work, agriculture and production took on great importance in Zoroastrianism. Some sections of Ardavirafnameh, one of the religious books of this religion, deal with the reward for the righteous and punishment for the sinful who have been negligent in work, production and agriculture or who have not endeavored in doing so. Men deserve punishment or reward according to their deeds, as it is pointed out in this religious text. Pointing out the otherworldly reward or punishment in the material world, Ardavirafnameh attempts to make known material incumbent on its people such as agriculture and business. This issue was vitally important in politics and it was of great help to the Sasans. Probably the content of Ardavirafnameh, is an indication of the cultural and political Sasan vantage point. Aside from dealing with the importance work and agriculture in Zoroastrianism, this paper answers the question as to how a text like Ardavirafnameh can explicitly talk about production, agriculture and work in imposing the right punishment for man`s deeds.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی و تحلیل جایگاه کار و کشاورزی در ارداویراف نامه؛ از منظر ثواب و عقاب اخروی
Abstract:
در دین زرتشت کار، تولید و کشاورزی دارای اهمیت بسیاری بود. بخش هایی از ارداویراف نامه، یکی از متون مذهبی این دین، به عِقاب گناهکاران و پاداش نیکوکارانی می پردازد که در زمینه کار، تولید و کشاورزی سهل انگاری کرده، و یا در انجام این امور تلاش و کوشش نموده اند. در این متن دینی، انسان ها به لحاظ اعمال خود و متناسب با آن، در جهان آخرت مستوجب عذاب و یا مستحق پاداش نیک می گردیدند. ارداویراف نامه برآن است تا با نشان دادن عذاب و ثواب اخروی اعمال انسان در جهان خاکی، به مردمان روزگار خویش، به ترویج و تبلیغ اعمال مینویی از جمله کار اقتصادی و کشاورزی بپردازد. این موضوع، از منظر سیاسی مهم تلقی شده، به اقتصاد دولت ساسانی کمک می کرد. احتمالاً، محتوای کتاب ارداویراف نامه، به نوعی بیانگر اندیشه مذهبی و سیاسی پادشاهان ساسانی بوده است. این مقاله، ضمن پرداختن به جایگاه و اهمیت کار و کشاورزی در آیین زرتشت، به این پرسش پاسخ می دهد که چه عواملی موجب گردید متنی مذهبی مانند ارداویراف نامه، به صراحت در مورد کار، تولید و کشاورزی به ارائه کیفر متناسب با عمل بپردازد.
References:
- اسماعيلپور، ابوالقاسم، 1387، «ارداويرافنامه: متني به پهلوي ساساني»، كلك، ش 47و 48، ص ؟؟؟ ـ ؟؟؟.
- پورداوود، ابراهيم، 1387، يسنا، بخشي از اوستا، چ پنجم، تهران، اساطير.
- تفضلي، احمد، 1385، جامعه ساساني سپاهيان، كاتبان و دبيران، دهقانان، ترجمه، شيرين مختاريان و مهدي باقي، تهران، نشر ني.
- تفضلي، احمد، 1364، مينوي خرد، تهران، توس.
- جيگر، ويلهلم، 1339، تمدن ايرانيان شرقي، ترجمه فيروز تاج، تهران، مطبعه نادري.
- خلعتبري، الهيار و عباس پرتوي مقدم، 1390، «ويژگيهاي تاريخي و مولفههاي جامعه شهري ايران در اواخر دوره ساسانيان»، تاريخ ايران، ش 6/65، ص70ـ49.
- دارمستتر، جيمز، 1388، تفسير اوستا و ترجمه گاتاها، چ سوم، ترجمة موسي جوان، تهران، دنياي كتاب.
- دارمستتر، جيمز، 1388، مجموعه قوانين زردشت يا ونديداد اوستا، ترجمة موسي جوان، چ پنجم، تهران، دنياي كتاب.
- دريايي، تورج، 1384، «ارداويرافنامه»، در: دانشنامه زبان و ادب فارسي، زير نظر اسماعيل هدايت، تهران، بينا.
- دوستخواه، جليل، 1380، اوستا، كهنترين سرودها و متنهاي ايراني، تهران، مرواريد.
- راوندي، مرتضي، 1364، تاريخ اجتماعي ايران، چ دوم، تهران، كتيبه.
- رحيمي، حسين و جواد مومني، 1382، «چشمانداز توسعه در تعاليم زرتشت»، جمعيت، ش 46و45، ص 162ـ137.
- روحالاميني، محمود، 1379، نمودهاي فرهنگي و اجتماعي در ادبيات فارسي، چ سوم، تهران، آگه.
- شاهآبادي، حميدرضا، 1374، «... و من مردم»، ادبيات داستاني، ش 37، ص 33ـ30.
- شهبازي، عليرضاشاپور، 1389، تاريخ ساسانيان، (ترجمه بخش ساسانيان از كتاب تاريخ طبري و مقايسه آن با تاريخ بلعمي)، تهران، دانشگاهي.
- شهبازي، مريم و ويدا نداف، 1391، «جهان آخرت و تن پسين در دين زرتشت»، زبان و ادب فارسي(ويژهنامه ادب و عرفان)، ش 12، ص 66ـ47.
- ژينيو، فيليپ، 1372، ارداويرافنامه(ارداويرازنامه)، ترجمه و تحقيق ژاله آموزگار، چ دوم، پاريس، تهران، بنياد ملي ايرانشناسي فرانسه و معين.
- فاضليپور، طوبي، 1380، تاريخ كشاورزي در دوران ساسانيان، تهران، پژوهنده.
- فشاهي، محمدرضا، 1354، از گاتها تا مشروطيت، تهران، گوتنبرگ.
- كيانراد، حسين، 1385، جامعه و اقتصاد عصر ساساني، تهران، سخن.
- هيلنز، جان، 1389، شناخت اساطير ايران، ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلي، چ پانزدهم، تهران، چشمه.
- Bowman, R. A., 1970, Aramaic ritual texts from persepolis, The university of Chicago press.
- Cameron, J., 1948, Persepolis Treasury Tablets, the University of Chicago press.
- Dhabhar, B. N., 1955, Use of wine in Zoroastrian rituals”, Essays on Iranian subjects, Bombay.
- Formichi, C., 1931, Dante ela Persia, Nuova Antologia.
- Hallock, R. T., 1969, Persepolis Fortification Tablets, the University of Chicago press.
- Herzfeld, E, 1941, Iran in the Ancient the East, London.
- Kent, G. R., 1919, “Cattle-Tending and Agriculture in the Avesta”, Journal of the American Oriental Society, V.39, p. 329-333.
- Levi Della Vida, G., 1949, Al-Andalus.
- Mole, M., 1951, Les implications historiques du prologue du livre d’Arta Viraz, RHR.
- Montakab, S, 2013, “Irrigation Management in Ancient Iran: A Survey of Sasanian Water.
- Politics”, e-Sassanika, V.7, p. 1-8.
- Vahman, F., 1986, Arda Viraz Namag, the Iranian Divine Commedia, London and Malmo.
- Widengren, G., 1954-1955, Stand und Aufgaben der Iranichen religions geschichte, vol. II, Numen.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Raighani , Ebrahim, , Sayyed Mehdi.(2025) A Study into the Role of Work and Agriculture in Ardavirafnameh from the Viewpoint of Otherworldly Reward and Punishment. Ma`rifat-e Adyan, 7(3), 101-113
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ebrahim Raighani ; Sayyed Mehdi ."A Study into the Role of Work and Agriculture in Ardavirafnameh from the Viewpoint of Otherworldly Reward and Punishment". Ma`rifat-e Adyan, 7, 3, 2025, 101-113
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Raighani , E, , S.(2025) 'A Study into the Role of Work and Agriculture in Ardavirafnameh from the Viewpoint of Otherworldly Reward and Punishment', Ma`rifat-e Adyan, 7(3), pp. 101-113
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Raighani , E, , S. A Study into the Role of Work and Agriculture in Ardavirafnameh from the Viewpoint of Otherworldly Reward and Punishment. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(3): 101-113