Abstract
Moral weakness is a psychological phenomenon; the question raised here is that that how man carries out an action despite having knowledge that it is wrong. This paper examines the viewpoint of two Christian theologians and scholastic philosophers; Augustine and Aquinas, about moral weakness. In Augustine`s viewpoint, moral sin is committed when man, in his will power, ignores the eternal and infinite good or even turns away from it. Adam was the first man who committed a sin due to the weakness of his will; a sin that caused the Fall of Adam. The weakness of man`s will runs from generations to generation and leads to moral evils. Tomas believes that there are two powers for self; one is superior and the other is inferior. The first one is desire and the second one is will. Augustine believes that having mere knowledge is not enough for carrying out moral acts. Rather formation of other principles of voluntary action is required for a moral action. He believes that a normal human being, as a sinful moral agent, never commits a sin with a pre-planned pertinacity. Rather he misuses his power of choice when he has the will to choose. On the contrary, a corrupt and wicked man chooses to commit a sin, because those sins are basically in line with the principles and objectives that he has chosen for his life.
Title :بررسی و تحلیل ضعف اخلاقی از منظر آگوستین و توماس آکوئیناس؛ با بهره گیری از آموزه های اسلامی
Abstract:
«ضعف اخلاقی»، پدیده ای روانی است و این پرسش را مطرح می کند که چگونه انسان با وجود آگاهی از نادرستی یک عمل، بدان دست می زند. این مقاله به بررسی دیدگاه دو تن از متالهان مسیحی و فیلسوفان مدرسی درباره ضعف اخلاقی، یعنی آگوستین و آکوئیناس می پردازد. از نگاه آگوستین، گناه اخلاقی هنگامی پدید می آید که آدمی، اراده اش از خیر سرمدی و نامتناهی غافل باشد و یا اینکه از آن روی گردان باشد. آدم، نخستین انسانی بود که با ضعف ارادة خود، دچار گناه شد و آن موجب سقوط وی گردید. این ضعف اراده، در نسل آدم جریان یافته و موجب بروز شرور اخلاقی در وی می گردد. توماس بر این باور است نفس را دو قوه است که از این دو، یکی پست تر و دیگری برتر است؛ اولی میل و دومی را اراده می نامد. از نظر وی، برای انجام فعل اخلاقی، صرف داشتن معرفت کافی نیست، بلکه صدور فعل، نیازمند شکل گیری سایر مبادی فعل اختیاری است. از نظر وی، انسان عادی به عنوان یک فاعل اخلاقی خطاکار، هرگز از روی لجبازی و با برنامه ریزی قبلی مرتکب گناه نمی شود، بلکه فقط در شرایطی که از اختیار برخوردار است، دچار سوء استفاده از قدرت انتخاب خود می شود. درحالیکه انسان فاسد و شرور به عکس، «از روی انتخاب» مرتکب عمل زشت می شود؛ زیرا این گونه اعمال، اساساً در راستای اصول و اهدافی است که برای زندگی خود برگزیده است.
Thomas Williams, 1993 ,Introduction, in: Augustine, Aurelius, St. On Free Choice of the Will, Indianapolis: Hacket.
Crosby, John, F.2000, How Is It Possible Knowingly to Do Wrong?, American Catholic Philosophical Quarterly, Vol. 74.
Terrence M. Penner, 1990 , Plato and Davidson: Parts of the Soul and Weakness of Will, Canadian Journal of Philosophy, Vol 16.
Atkinson, R. F., 1969, Conduct: An Introduction to Moral Philosophy, Macmillan.
Hardon, John, Meaning of Virtue in S.T. Aquinas, Catholic book News letter, Vol.2. No1.
Pang-White, Ann A, Augustine, ‘Akrasia,’ and Manichaeism, American Catholic Philosophical Quarterly, Vol. 77. No 2.
Kent, Bonnie, 1995, Virtues of the Will: The Transformation of Ethics in the LateThirteenth Century, Washington, Catholic University of America Press.
Saarinen, Risto, 1994, Weakness of the Will in Medieval Thought: From Augustine to Buridan, Leiden, E. J. Brill.
Thero, Daniel P, 2006, Understanding Moral Weakness, Amsterdam-NewYork , Rodopi B.V.
Harrison, Simon, 2006, Augustine's Way into The Will: The Theological and Philosophical Significance of De Libero Arbitrio, Oxford University Press.
MacDonald, Scott, and Stump, Eleonore (eds.), 1998, Aquinas's Moral Theory: Essays in Honor of Norman Kretzmann, Cornell University Press.
Finnis, John, 1998 , Aquinas: Moral, Political, and Legal Theory, Oxford, Oxford University Press.
Flannery, Kevin, 2001, Acts Amid Precepts: The Aristotelian Logical Structure of Thomas Aquinas' Moral Theory, Washington, Catholic University of America Press.
Bonner, Gerald ,2007, St. Augustine's Teaching on Divine Power and Human Freedom, Catholic University of America Press.
alizadh, Mahdi.(2024) Analyzing Moral Weakness from the Point of View of Augustine and Thomas Aquinas; Using Islamic Doctrines. Ma`rifat-e Adyan, 7(3), 65-84
Mahdi alizadh."Analyzing Moral Weakness from the Point of View of Augustine and Thomas Aquinas; Using Islamic Doctrines". Ma`rifat-e Adyan, 7, 3, 2024, 65-84
alizadh, M.(2024) 'Analyzing Moral Weakness from the Point of View of Augustine and Thomas Aquinas; Using Islamic Doctrines', Ma`rifat-e Adyan, 7(3), pp. 65-84
alizadh, M. Analyzing Moral Weakness from the Point of View of Augustine and Thomas Aquinas; Using Islamic Doctrines. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 7(3): 65-84