Ma`rifat-e Adyan, Volume 7, Issue 3, No 27, Year 2024 , Pages 47-64

    A Critical Analysis of Pachomius School in the Eastern Christian Monasticism

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ Seyed morteza / PhD Student of Religious Comparative Studies, University of Religions and Denominations / smmb_110@yahoo.com
    Ahmadreza Mefatah URD / Associate Professor, University of Religions And Denominations / meftah555@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract Saint Anthony, the father of eastern Christian monasticism, is the promoter of solo monasticism. However, after him, the school of mass monasticism became popular which was founded by Pachomius. Aside from being popular, the monasticism of Pachomius has other features: developing a common constitution, the formation of monastery and presence in the community and politics. Preventing extremism, establishing a connection between church and monastery, creating a monastic theology and serving the community are of the positive aspects of this school. However in addition to positive aspects, there are some criticisms leveled at this school of thought: not being backed by the Holy book, having a military structure, changing the concepts of desert and asceticism, and the ease of entering to monastery even for unhealthy people. Using an analytical approach and a documentary survey, the present paper examines this monastic school analytically and critically. Setting the bible and tradition in Christian monasticism as the standard, this study deals with the era before Pachomius.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی انتقادی مکتب پاکومیوس در رهبانیت مسیحیت شرقی
    Abstract: 
    آنتونی قدیس، پدر رهبانیت مسیحیت شرقی است که مروج رهبانیت فردی است. اما رهبانیتی که پس از وی رواج یافت، رهبانیت جمعی بود. این رهبانیت را پاکومیوس بنیانگذاری کرد. رهبانیت پاکومیوس، افزون بر جمعی بودن، ویژگی های دیگری هم دارد: تدوین قانون نامه مشترک، شکل گیری صومعه و حضور در اجتماع و سیاست. از جمله نکات مثبت این مکتب، جلوگیری از افراطی گری، ایجاد ارتباط میان کلیسا و صومعه، ایجاد الهیات رهبانی و ارائه خدمت به جامعه بوده است. اما در کنار این جنبه های مثبت، نقدهایی نیز به این مکتب وارد است که عبارتند از: نداشتن پشتوانه کتاب مقدسی، ساختار نظامی داشتن، تغییر مفهوم صحرا و ریاضت، سهولت ورود به صومعه، حتی برای افراد ناسالم. این مقاله،  با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی، به بررسی تحلیلی و انتقادی این مکتب رهبانی، با معیار قرار دادن کتاب مقدس و سنت موجود در رهبانیت مسیحی، پیش از پاکومیوس می پردازد.
    • كتاب مقدس، 2007، چاپ ايلام.
    • ادوكيموف، پل، راز محبت، www.irancatholic.com، بي‌تا.
    • استورات، هالرويد، 1387، ادبيات گنوسي، ترجمه ابوالقاسم اسماعيل‌پور، تهران، اساطير.
    • اسمارت، نينيان، 1383، تجربه ديني بشر، ترجمه محمد محمدرضايي و ابوالفضل محمودي، تهران، سمت.
    • اسميت، مارگارت، 1390، مطالعاتي در عرفان اوليه خاور نزديك و خاورميانه، ترجمه منصور پيراني و مريم محمدي نصرآبادي، تهران، مركز.
    • اسناد و مباحثي درباره تاريخ كليساي شر، بي‌تا، تهران، كانون يوحناي رسول.
    • آندرهيل، اولين، 1392، عارفان مسيحي، ترجمه حميد محموديان و احمد رضا مؤيدي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • براندن، اس. جي. اف، 1391، پژوهشي در ايده‌ها، انسان‌ها و رويدادها در اديان عهد باستان، ترجمه سودابه فضايلي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • بستاني، بي‌تا، دائرةالمعارف بستاني، بيروت، دارالمعرفة.
    • بوش، ريچارد، 1384، جهان مذهبي، ترجمه عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر و فرهنگ اسلامي.
    • پيترز، اف ئي، 1392، يهوديت مسيحيت و اسلام، ترجمه حسين توفيقي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • توسعه كليسا؛ مسيحيان قرن چهارم، بي‌تا، بي‌جا.
    • دورانت، ويل، 1385، تاريخ تمدن (عصر ايمان)، ترجمه ابوطالب صارمي و ديگران، تهران، علمي و فرهنگي.
    • راسل، برتراند، 1373، تاريخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دريابندي، تهران، كتاب پرواز.
    • سليماني، عبدالرحيم، 1381، آشنايي با اديان مسيحيت، تصحيح سيد سعيد روحناي، قم، انجمن معارف اسلامي ايران.
    • فانينگ، استيون، 1384ش، عارفان مسيحي، ترجمه فريدالدين رادمهر، تهران، نيلوفر.
    • كرنز، ارل اي، 2008، سرگذشت مسيحيت در طول تاريخ، ترجمه آرمان رشدي، انتشارات ايلام.
    • مرتون، توماس، 1385، حكمت مردان صحرا، ترجمه فروزان راسخي، تهران، نگاه معاصر.
    • مفتاح، احمدرضا و سيد مرتضي ميرتبار، 1393، «آنتوني قديس و تأثيرپذيري آن از آيين گنوسي»، معرفت اديان، ش 20، ص 85ـ102.
    • مهدي‌زاده، علي، 1368، «رهبانيت مسيحي در شرق»، مجله مقالات و بررسي‌ها، ش 47ـ48، ص ؟؟؟
    • ميشل، توماس، 1387، كلام مسيحي، ترجمه حسين توفيقي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • ناردو، دان، 1385، پيدايش مسيحيت، ترجمه مهدي حقيقت‌جو، تهران، ققنوس.
    • ناس، جان باير، 1381، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي اصغر حكمت، تهران، علمي و فرهنگي.
    • هيل، توامس و تورسون، 2001، استيفان، تفسير كاربردي عهد جديد، ترجمه آرمان رشدي و فريبرز خنداني، ويرايش سارو خاچيكي.
    • ويلسون، برايان، 1381، دين مسيح، ترجمه حسن افشار، تهران، نشر مركز.
    • David, Jasper, The Sacred Desert Religion, literature, Art, and culture, Australia, Blackwell Publishing, 2004
    • Dunn, Marilyn, “The Emergence of Monasticism from the Desert Fathers to the Early Middle Ages”, USA, Blackwell Publishing, 2003
    • http://www.fatheralexander.org/booklets/english/saints/pachomius_great.htm
    • Jordan, Aumunn, Christian Spirituality in the Catholic Tradition, Wipfand Stock Publishers, 1985.
    • Leclercq O.S.B, Jean, “The love of learning and the desire for God: A study of Monastic Culture”, Translated by Catharine Misrahi, New York, Fordham University Press, 2003,
    • M. Drayton, James, “Pachomius as Discovered in the Worlds of Fourth Century christian Egypt, Pachomian literature and pachomian Monasticism: A figure of history or hagiography?”, Australia, University of Sydney, 2002
    • Markschies, Christoph, “Gnosis an introduction”, translated by John Bowden, New York, 2003
    • martin, Daniel J., “The Chimera of their Age: Twelfth Century Cistercian Engagement beyond Monastic Walls”, Pomona Senior Theses, Paper 110, 2014, http://scholarship .claremont.edu/pomona_theses/110
    • MC Ginn, Bernard, “Christian Monasticism”, in ENC. Of Religion, editor Mircea Eliade, New York, Mcmillan publishing co., 1987
    • Mccarthy, M.C., “PACHOMIUS, ST.”, New catholic ENC, Washington, Catholic University of America, 2002
    • Mccarthy, M.C., “PACHOMIUS, ST.”, New catholic ENC, Washington, Catholic University of America, 2002
    • Meyer, R.T., “Anthony of Egypt, st.”, New catholic ENC, Washington, Catholic University of America, 2002
    • Rubenson, Samuel, “The letters of ST. Antony”, Fortress press, 1995
    • Stoney, Constance, “Early double Monasteries”, London, Cambridge, 1915
    • The fathers of the desert; translated from the German by Emily f. Bowden, in two volumes, Countess Hahn hahn, Burns and OAtes, London, 1907
    • WESLEY WISHART, ALFRED, “A SHORT HISTORY OF MONKS AND MONASTERIES”, NEW JERSEY, PUBLISHER TRENTON, 1990
    • Yanney, Rodolph, “Saint Pachomius Father of Koinonia”, Pennsylvania, Coptic Church Review, 1984
    • Zissis, Theodore, “PACHOMIUS”, Eliade, Mircea, The ENC of Religion, New York, Macmillan PUB. CO., 2005
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyed morteza, Mefatah URD , Ahmadreza.(2024) A Critical Analysis of Pachomius School in the Eastern Christian Monasticism. Ma`rifat-e Adyan, 7(3), 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed morteza ; Ahmadreza Mefatah URD ."A Critical Analysis of Pachomius School in the Eastern Christian Monasticism". Ma`rifat-e Adyan, 7, 3, 2024, 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Mefatah URD , A.(2024) 'A Critical Analysis of Pachomius School in the Eastern Christian Monasticism', Ma`rifat-e Adyan, 7(3), pp. 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Mefatah URD , A. A Critical Analysis of Pachomius School in the Eastern Christian Monasticism. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 7(3): 47-64