Ma`rifat-e Adyan, Volume 7, Issue 1, No 25, Year 2025 , Pages 51-67

    A Comparison between the Concept of Shabad in Guru Granth Sahib and Revelation in the Holy Qur’an

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Parvane / MA Student of The Non-Abrahamic Religions, University of Religions and Denominations / parmida2020khanii@gmail.com
    Seyed Mohammad Rohani / PhD in Fiqh and Theology, subdiscipline; Islamic theology, Al-Mostafa university / mohammadrohani59@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract Divine revelation is one of the main sources of the different religions of the world. Sikhism also emphasizes on this issue and talks about the revelation based on the idea of Shabad. A review of revelation in the Holy Qur’an shows that there are some similarities and differences between the Holy Qur’an and Shabad in Guru Granth Sahib. Shabad is by no means comparable with the divine revelation in Islam and principally with the prophecy of Mohammad (pbuh). The simplest idea about the revelation which is clearly evident in the Qur’an is others’ inability to compose something like it (revelation) as well as God’s promise about preserving the Holy Qur’an from alteration, which is a basic difference between the two beliefs.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مفهوم شبد در گورو گْرَﻧﺘﻬ صاحب و وحی یا کلام الله در قرآن کریم
    Abstract: 
    وحی الهی، یکی از منابع مهم ادیان و آیین های مختلف جهان می باشد. آئین ﺳﻴﻜْﻬ  نیز بر این موضوع تأکید داشته و با مفهوم شبد از وحی سخن گفته است. با وجود این مطالب، وحی در قرآن کریم و شبد در گرو گرنته صاحب، شباهت و تفاوت هایی دارند. شبد به هیچ وجه در وزان وحی الهی در اسلام نبوده و اساساً با رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه السلام قابل مقایسه نیست. ساده ترین موضوع در وحی متجلی در قرآن ناتوانی دیگران در آوردن مثل آن است و البته وعده حفظ و نگه داری قرآن کریم توسط خداوند نیز تفاوتی اساسی در این میان است.
    References: 
    • اميني، ابراهيم، وحي در اديان آسماني، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1377.
    • جوادي آملي، عبدالله، وحي و نبوت، قم، اسراء، 1389.
    • حجتي، محمدباقر، پژوهشي در: تاريخ قرآن كريم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1372.
    • روحاني، محمد، دين سيكه‌ها، قم، دانشگاه اديان و مذاهب، 1388.
    • زركشي، بدرالدين محمدبن عبدالله، برهان: كتاب جامع علوم قرآن، ترجمه حسين صابري، تهران، علمي و فرهنگي، 1392.
    • سعيدي‌روشن، محمدباقر، وحي‌شناسي، تهران، كانون انديشه جوان، 1388.
    • شايگان، داريوش، اديان و مكتب‌هاي فلسفي هند، تهران، اميركبير، 1389.
    • صبحي صالح، پژوهش‌هايي درباره قرآن و وحي، ترجمة محمد مجتهد شبستري‌‌،تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1373.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، قرآن در اسلام، قم، بوستان كتاب، 1386
    • قدردان قراملكي، محمدحسن، آيين خاتم (پژوهشي در نبوت و خاتميت)، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1388.
    • معرفت، محمدهادي، علوم قرآني، قم، التمهيد، 1378.
    • نصري،عبدالله، مباني رسالت انبيا در قرآن، تهران، سروش، 1376.
    • (Hafiz) bhattacharyya, n.n, 1999, Medieval bhakti movements in India, New Delhi, munshiram manoharlal.
    • Bhattacharya,b, 2003,Bhakti (the religion of love), new delhi,ubs.
    • Dhillon, Harish, 2000, The lives & teachings of the Sikh gurus, new dehli, ubspd.
    • Dogra & singh mansukhani, Ramesh chander, 1997, Encyclopaedia of sikh religion & culture, New Delhi, vikas publishing house.
    • Duggal, k.s, 1993, Sikh gurus (their lives & teachings),delhi.
    • Joshi, l.m, 2000, Sikhism, Patiala, Publication Bureau Punjabi University.
    • Kaur, guninder, 1995, The guru granth sahib (its physics & metaphysics), New Delhi, manohar.
    • Mcleod, w.h, 2005, historical dictionary of Sikhism, United States, Scarecrow Press, Inc
    • Pruthi, raj kumar, 2008, An introduction to vedas, Delhi, Publisher’s Distributors.
    • Raj, h.m, 1987, Evolution of the sikh faith, New Delhi, Unity Book Service.
    • Singh dilgeer, harjinder, 2005, Dictionary of Sikh Philosophy, Sikh University Press (singh brothers).
    • Singh kalsi, sewa, 2005, (Religion of the world) Sikhism, Chelsea house.
    • Singh kohli, surindur, 2002, The Sikh Philosophy, Amritsar, singh brothers.
    • Singh mann, gurinder, 2001, The making of sikh scripture, New York, Oxford.
    • Singh, i.j, 1997, Sikh& Sikhism: a view with a bias, Delhi, manohar.
    • Singh, jagiit, 2006, The Sikh Tree, Amritsar, b.chattar singh jiwan singh.
    • Singh, jodh, 2000, Outlines of Sikh philosophy, India, Sikh heritage publications.
    • Singh, nikky-guninder kaur, 2009, Sikhism (World Religions), New York, Chelsea house.
    • Singh, s.p, 2004, Guru granth (a prespective), Amritsar, Guru Nanak dev university.
    • Singh, Sangat, 1989, Japji, India, hind pocket books.
    • Singh, wazir, 1981, philosophy of sikh religion, new delhi, Ess Ess publications.
    • Singh,daljeet, 1994, Essentials of Sikhism, amritsar, singh brothers.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Parvane, Rohani, Seyed Mohammad.(2025) A Comparison between the Concept of Shabad in Guru Granth Sahib and Revelation in the Holy Qur’an. Ma`rifat-e Adyan, 7(1), 51-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Parvane ; Seyed Mohammad Rohani."A Comparison between the Concept of Shabad in Guru Granth Sahib and Revelation in the Holy Qur’an". Ma`rifat-e Adyan, 7, 1, 2025, 51-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , P, Rohani, S.(2025) 'A Comparison between the Concept of Shabad in Guru Granth Sahib and Revelation in the Holy Qur’an', Ma`rifat-e Adyan, 7(1), pp. 51-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , P, Rohani, S. A Comparison between the Concept of Shabad in Guru Granth Sahib and Revelation in the Holy Qur’an. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(1): 51-67