Ma`rifat-e Adyan, Volume 1, Issue 3, No 3, Year 2025 , Pages 23-46

    Zoroastrianism: Monotheistic or Dualistic

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman / Assistant Professor, Imam Khomeini Educational and Research Institute. / ghalebahman@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Having faced numerous vicissitudes, Zoroastrianism has had a variety of experiences throughout the history. This religion is full of ambiguities, ranging from the birth date and birth place of Zoroaster -as the founder of this religion -to its being monotheistic or polytheistic. The present article is an attempt to remove a part of these ambiguities. It deals with the position of this religion and studying it as a monotheistic or a dualistic one. The outcome of the article is that Zoroastrianism has originally been a monotheistic religion having gradually turned towards dualistic leanings. At the time being, the traces of monotheism may be found in it. However, the central topic of the article is the final truth or the final objective of this religion.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :زردشتی‌گری؛ توحیدی یا ثنوی؟ / سیداکبر حسینی‌قلعه‌بهمن
    Abstract: 
    آیین زردشت، در طول تاریخ با فرازونشیب های فراوانی رو به رو شده و در این مسیر، تجربیات گوناگونی را از سر گذرانده است. این آیین، ابهامات فراوانی را با خود به همراه دارد؛ از زمان و مکان تولد زردشت؛ به عنوان بنیان گذار این دین گرفته، تا توحیدی یا شرک آمیز بودن آن. در این نوشتار، تلاش بر این است تا به گوشه ای از این ابهامات پاسخ داده شود. این مقاله به بررسی جایگاه آیین زردشت و توحیدی یا ثنوی بودن آن می پردازد. حاصل این مقاله این است که این آیین، نخست توحیدی بوده است؛ اما به مرور به سمت وسوی ثنویت سوق یافته است. ولی اکنون نیز رگه های توحیدی را در آن می توان یافت. البته لازم به یاد آوری است که بحث از حقیقت غایی در این دین، موضوع محوری این مقاله است.
    References: 
    • ابراهيم‌پور، داود، گات‌ها: كهن‌ترين بخش اوستا، چ دوم، تهران، اساطير، 1384.
    • ـــــ ، ويسپرد، تهران، اساطير، 1381.
    • احمدي، داريوش، قوم آريا: مجموعه پژوهش‌هايي در زمينه اديان و تاريخ ايران باستان، قم، اديان، 1385.
    • آر. سي. زنر، زروان يا معماي زردشتي‌گري، ترجمه دكتر تيمور قادري، تهران، امير كبير، 1387.
    • آلن ويليامز، «دين زردشتي متأخر»، جستاري در فلسفه زردشتي(مجموعه مقالات)، قم، دانشگاه اديان و مذاهب، 1388.
    • خواص، امير و سيداكبر حسيني، منشأ دين؛ نقد و بررسي ديدگاه‌ها، قم، كانون انديشة جوان، 1388.
    • جي. دوشن گيمن، واكنش غرب دربرابر زردشت، ترجمه تيمور قادري، تهران، اميركبير، 1385.
    • توفيقي، حسين، آشنايي با اديان بزرگ، چ چهارم تهران، سمت، 1381.
    • معين، محمد، «مجوس»، فرهنگ فارسي، تهران، آدنا، 1381.
    • حسيني، سيداكبر، «حقيقت غايي، رويكردها و نكرش‌ها»، معرفت، ش، 88، سال؟ ماه؟ صص.
    • آصف آگاه، سيدحسن، سوشيانت منجي ايرانويج، قم، مؤسسه آينده روشن، 1387.
    • حسيني (آصف)، سيدحسن، «درجات گناه، تاوان و پتت در دين زردشتي»، هفت آسمان، ش 28، سال هفتم، زمستان 1384.
    • ترابي، ضياءالدين، زردشت و گاهشماري ايراني، تهران، آواي كلار، 1388.
    • فيليپ ج. كرين بروك، «آيين و آيين‌ها در نيرنگستان»، ترجمه آژيده مقدم، هفت آسمان، ش 28، سال هفتم، زمستان 1384.
    • بويس، مري، چكيده تاريخ كيش زردشت، همايون صنعتي‌زاده، تهران، صفيعلي شاه، 1377.
    • بهار، مهرداد، اديان آسيايي، چ هفتم، تهران، چشمه، 1387.
    • رضي، هاشم، جشن‌هاي گاهنبار و فردوگ: كهن‌ترين جشن‌هاي فصلي ايران باستان، تهران، بهجت، 1389.
    • Gherardo Gnoli “Zarathushtra” Encyclopedia of Religion, ed. by: Mircea Eliade, Macmillan Publishing Company, New York,1987.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar.(2025) Zoroastrianism: Monotheistic or Dualistic. Ma`rifat-e Adyan, 1(3), 23-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ."Zoroastrianism: Monotheistic or Dualistic". Ma`rifat-e Adyan, 1, 3, 2025, 23-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , S.(2025) 'Zoroastrianism: Monotheistic or Dualistic', Ma`rifat-e Adyan, 1(3), pp. 23-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , S. Zoroastrianism: Monotheistic or Dualistic. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 1(3): 23-46