Ma`rifat-e Adyan, Volume 6, Issue 2, No 22, Year 2024 , Pages 87-104

    Analytical and Critical Reflections on India’s Nâstika Philosophical Schools

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Amir khavas / Assistant Professor of Religion Department of IKI / sajed1362@yahoo.com
    Abstract: 
    Abstracts At first glance, most people unconsciously associate the name of India, with such issues like superstition, idolatry, certain various ceremonies and ascetics and so on. However, there have been many scholars throughout the checkered history of this land, who have thought about rational, philosophical, theological and mystical issues and started different schools of thought. Generally speaking, the scholars of ancient India who were contemporary with Greek thinkers developed theological and philosophical thoughts too, and some advanced interesting theories in this regard. These schools of thought are based on four-fold pivots. Some are based on accepting the probative validity and authority of Vedas and some on rejecting them. Some philosophical thoughts and ideas in India are based on the Holy Scriptures and in general the purpose of these schools is religion-oriented. This paper examines the three Nâstika schools.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تأملاتی تحلیلی و انتقادی در مکاتب فلسفی ناستیکه هند
    Abstract: 
    در نگاه نخست، اکثر افراد هنگامی که با نام هند و هندوستان مواجه می شوند، ناخودآگاه در ذهن آنها مسائلی از قبیل خرافات، بت پرستی و مراسم گوناگون و مرتاضان و اموری از این دست تداعی می شود. درحالی که در تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین، با اندیشمندانی مواجه می شویم که در حوزه های منطقی، فلسفی، الهیاتی و عرفانی به تفکر پرداخته و مکاتب گوناگونی را به وجود آورده اند. با بررسی اجمالی، این سرزمین کهن نیز از تفکرات الهیاتی و فلسفی بهره مند بوده، همزمان با اندیشوران یونانی و... برخی، نظریات درخوری عرضه کرده اند، که اساس تفکرات این مکاتب، بر محور وده های چهارگانه شکل گرفته است. البته برخی بر اساس قبول حجیت و مرجعیت وده ها و برخی بر اساس رد این حجیت و مرجعیت. بنابراین، اندیشه ها و آرای فلسفی در هند مبتنی بر متون مقدس بوده و غایت این مکاتب عموماً مبتنی بر مدار دین است. این مقاله، سه مکتب ناستیکه را بررسی می کند.
    • تاپار، روميلا، 1387، تاريخ هند، ترجمة همايون صنعتي‌زاده، قم، اديان.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1385، تبيين براهين اثبات خدا، قم، اسراء.
    • چاترجي، ساتيش چاندرا، و دريندا موهان داتا، 1384، معرفي مكاتب فلسفي هند، ترجمة ناظرزاده كرماني، قم، اديان.
    • حسين‌زاده، محمد، 1381، مباني معرفت ديني، چ چهارم، قم موسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • حلي، حسن‌بن يوسف، 1373، كشف‌المراد، چ چهارم، قم، شكوري.
    • رادا كريشنان، سروپالي، 1367، تاريخ فلسفة شرق و غرب، ترجمة خسرو جهانداري، تهران، شركت انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
    • رجبي محمود، 1379، انسان شناسي، قم موسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • سبحاني، جعفر، 1411ق، الالهيات، قم، المركزالعالمي للدراسات الاسلامية.
    • شاتوك، سي بل، 1381، دين هندو، ترجمة حسن افشار، تهران مركز.
    • شايگان داريوش، 1386، اديان و مكتب‌هاي فلسفي هند، تهران، امير كبير.
    • صدرالمتألهين، 1981م، الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية، بيروت، داراحياء التراث العربي.
    • عبوديت، عبدالرسول و مجتبي مصباح، 1391، خداشناسي فلسفي، چ سوم، قم، موسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • فريدهلم، هاردي، اديان آسيا، ترجمة عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1385
    • قرباني رحيم، 1386، «براهين ابطال تناسخ در حكمت متعاليه در بوته نقد»، معرفت فلسفي، ش 18، ص 53ـ96
    • ك. م. سن(كيشيتي مهن، سن)، 1357، هندوئيسم، ترجمۀ عسگري پاشايي تهران، فكر روز.
    • كازينز، ال اس، 1384، آيين بودا در جهان امروز، ترجمه عليرضا شجاعي، قم، اديان.
    • كيشيتي مهن، سن، 1388، هندوئيسم، ترجمة عسگري پاشايي، تهران، نگاه معاصر.
    • مصباح، مجتبي، 1388، بنياد اخلاق، چ ششم، قم، موسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مصباح، محمدتقي، 1368، معارف قرآن، خداشناسي، جهان‌شناسي و انسان‌شناسي، چ دوم، قم موسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني، قم، موسسۀ در راه حق.
    • ـــــ ، 1384، نقد مكاتب اخلاقي، تحقيق و نگارش احمدحسين شريفي، قم، موسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • موحديان عطار، علي و محمدعلي رستميان، 1386، درسنامۀ اديان شرقي، قم، طه.
    • موحديان عطار، علي، 1389، «جستاري در نجات‌شناسي يگه»، معرفت اديان، ش 4، ص 133 ـ 164.
    • هوكينز، بردلي، 1387، آيين بودا، ترجمۀ محمد رضا بديعي، تهران، امير كبير.
    • ويتمن، سيمن، 1382، آيين هندو، ترجمة علي موحديان عطار، قم، اديان و مذاهب.
    • يوسفي، محمدتقي، 1388، تناسخ از ديدگاه عقل و وحي، قم موسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • Constant A. Jones & James D, 2006, Ryan Encyclopedia of Hinduism, New York, Facts On File.
    • Kinsley, David R, 1982, Hinduism a Cultural Perspective, New Jersey, Prentice Hall.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    khavas, Amir.(2024) Analytical and Critical Reflections on India’s Nâstika Philosophical Schools. Ma`rifat-e Adyan, 6(2), 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amir khavas."Analytical and Critical Reflections on India’s Nâstika Philosophical Schools". Ma`rifat-e Adyan, 6, 2, 2024, 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    khavas, A.(2024) 'Analytical and Critical Reflections on India’s Nâstika Philosophical Schools', Ma`rifat-e Adyan, 6(2), pp. 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    khavas, A. Analytical and Critical Reflections on India’s Nâstika Philosophical Schools. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 6(2): 87-104