Believing in the immunity of prophets from intentional and inadvertent sins is among the recognized Shiite beliefs. The efficiency of the process of revelation and the leadership of prophets in guiding mankind require such an immunity. The stories and reports known as Jewish Narrations (Israiliyyat) on certain prophets have always been one of the challenging grounds on prophets immunity and on the doctrinal deviation of certain Muslim sects. Thus the Household of the Prophet have always argued with their opponents in order to defend the immunity of the prophets and elevate them from undue accusations. Arguments of Imam Rida particularly in defense of Prophet David and rejecting the story known as that of Uriah̛ s wife are a typical example. This story is one of the Israelite Stories borrowed from the Old Testament finding a wide coverage in the interpretation of the verses concerning one of the judgments of the Prophet David and his trials. Having failed to reach the true version of this story, and in defense of the immunity of Prophet David, most commentators have denied it outright. Others have presented more moderate readings of the story towards reconciling it with the immunity of the prophets after acknowledging the story and its relation with David trials. Having considered the story as a false one and refusing its application to the verses concerning the trials of Prophet David, Imam Rida-in his argument with Ali b. Jahm-has given the true account of Uriah̛ s wife and the alteration affecting the story. The present article conducts a comparative and analytical study of the account of the Old Testament, and those of Muslim commentators and Imam Rida concerning this story.
Title :بررسی تحلیلی و تطبیقی روایتهای داستان زن اُورِیا و داود نبی / علی اسدی
Abstract:
اعتقاد به مصونیت انبیا از گناهان عمدی و سهوی(عصمت) از عقاید شناخته شده شیعی است. کارآمد بودن راه وحی و رهبری انبیا در هدایت آدمیان، چنین عصمتی را می طلبد. داستان ها و گزارش های موسوم به «اسرائیلیات» دربارة شماری از پیامبران، همواره یکی از زمینه های چالش برانگیز درباره عصمت آنان و انحراف اعتقادی برخی فرقه های اسلامی بوده است. در این میان، اهل بیت همواره در دفاع از عصمت انبیا و تنزیه آنان از نسبت های ناروا، به احتجاج با مخالفان پرداخته اند. احتجاج امام رضا، از جمله در دفاع از حضرت داود و ردّ ماجرای معروف به داستان زن اُوریا، یکی از این نمونه هاست. داستان مزبور، یکی از اسرائیلیات برگرفته از عهد عتیق است که پس از ورود به حوزه فرهنگ اسلامی، در تفسیر آیات مربوط به یکی از قضاوت های داود نبی و ابتلای آن حضرت، بازتاب گسترده ای یافته است. بیشتر مفسران، ناتوان از دستیابی به روایت درست این داستان و در دفاع از عصمت داود نبی، به انکار آن پرداخته اند و گروهی دیگر، ضمن پذیرش داستان و ارتباط آن با ابتلای داود برای هماهنگ ساختن آن با عصمت انبیا، قرائت های معتدل تری ارائه کرده اند. در این میان، امام رضا در مناظره با علی بن جَهم، ضمن دروغ خواندن اصل داستان و نفی تطبیق آن بر آیات مربوط به ابتلای حضرت داود، روایت صحیح داستان زن اُورِیا و نیز تحریف روی داده در آن را بیان کرده است. این مقاله، به بررسی تحلیلی و تطبیقی روایت عهد عتیق، مفسران مسلمان و امام رضا درباره این داستان پرداخته است.
Asadi, Ali.(2024) An Analytical and Comparative Study of Different Versions of the Story of Uriah's Wife and the Prophet David (with special focus on Imam Rida’s Perspective). Ma`rifat-e Adyan, 1(3), 5-22
Ali Asadi."An Analytical and Comparative Study of Different Versions of the Story of Uriah's Wife and the Prophet David (with special focus on Imam Rida’s Perspective)". Ma`rifat-e Adyan, 1, 3, 2024, 5-22
Asadi, A.(2024) 'An Analytical and Comparative Study of Different Versions of the Story of Uriah's Wife and the Prophet David (with special focus on Imam Rida’s Perspective)', Ma`rifat-e Adyan, 1(3), pp. 5-22
Asadi, A. An Analytical and Comparative Study of Different Versions of the Story of Uriah's Wife and the Prophet David (with special focus on Imam Rida’s Perspective). Ma`rifat-e Adyan, 2024; 1(3): 5-22