Pages:
5-22
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Believing in the immunity of prophets from intentional and inadvertent sins is among the recognized Shiite beliefs. The efficiency of the process of revelation and the leadership of prophets in guiding mankind require such an immunity. The stories and reports known as Jewish Narrations (Israiliyyat) on certain prophets have always been one of the challenging grounds on prophets immunity and on the doctrinal deviation of certain Muslim sects. Thus the Household of the Prophet have always argued with their opponents in order to defend the immunity of the prophets and elevate them from undue accusations. Arguments of Imam Rida particularly in defense of Prophet David and rejecting the story known as that of Uriah̛ s wife are a typical example. This story is one of the Israelite Stories borrowed from the Old Testament finding a wide coverage in the interpretation of the verses concerning one of the judgments of the Prophet David and his trials. Having failed to reach the true version of this story, and in defense of the immunity of Prophet David, most commentators have denied it outright. Others have presented more moderate readings of the story towards reconciling it with the immunity of the prophets after acknowledging the story and its relation with David trials. Having considered the story as a false one and refusing its application to the verses concerning the trials of Prophet David, Imam Rida-in his argument with Ali b. Jahm-has given the true account of Uriah̛ s wife and the alteration affecting the story. The present article conducts a comparative and analytical study of the account of the Old Testament, and those of Muslim commentators and Imam Rida concerning this story.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تحلیلی و تطبیقی روایتهای داستان زن اُورِیا و داود نبی / علی اسدی
Abstract:
اعتقاد به مصونیت انبیا از گناهان عمدی و سهوی(عصمت) از عقاید شناخته شده شیعی است. کارآمد بودن راه وحی و رهبری انبیا در هدایت آدمیان، چنین عصمتی را می طلبد. داستان ها و گزارش های موسوم به «اسرائیلیات» دربارهی شماری از پیامبران، همواره یکی از زمینه های چالش برانگیز درباره عصمت آنان و انحراف اعتقادی برخی فرقه های اسلامی بوده است. در این میان، اهل بیت همواره در دفاع از عصمت انبیا و تنزیه آنان از نسبت های ناروا، به احتجاج با مخالفان پرداخته اند. احتجاج امام رضا، از جمله در دفاع از حضرت داود و ردّ ماجرای معروف به داستان زن اُوریا، یکی از این نمونه هاست. داستان مزبور، یکی از اسرائیلیات برگرفته از عهد عتیق است که پس از ورود به حوزه فرهنگ اسلامی، در تفسیر آیات مربوط به یکی از قضاوت های داود نبی و ابتلای آن حضرت، بازتاب گسترده ای یافته است. بیشتر مفسران، ناتوان از دستیابی به روایت درست این داستان و در دفاع از عصمت داود نبی، به انکار آن پرداخته اند و گروهی دیگر، ضمن پذیرش داستان و ارتباط آن با ابتلای داود برای هماهنگ ساختن آن با عصمت انبیا، قرائت های معتدل تری ارائه کرده اند. در این میان، امام رضا در مناظره با علی بن جَهم، ضمن دروغ خواندن اصل داستان و نفی تطبیق آن بر آیات مربوط به ابتلای حضرت داود، روایت صحیح داستان زن اُورِیا و نیز تحریف روی داده در آن را بیان کرده است. این مقاله، به بررسی تحلیلی و تطبیقی روایت عهد عتیق، مفسران مسلمان و امام رضا درباره این داستان پرداخته است.
References:
- ابن حجر، مقدمه فتح الباري، دار احياء التراث العربي، بيروت، 1408ق.
- ابن سعد، طبقات الكبري، به كوشش محمد عبدالقادر عطا، چ دوم، بيروت، دارالكتب العلميه، 1418ق..
- ابن عاشورا، تفسير التحرير والتنوير، دوم، تونس، الدارالتونسيه للنشر، بيتا.
- ابن كثير، تفسير القران العظيم، به كوشش مرعشلي، بيروت، دارالمعرفه، 1409ق.
- آلوسي، سيدمحمود، روح المعاني في تفسير القران العظيم، به كوشش محمد حسين عرب، بيروت، دارالفكر، 1417ق.
- توفيقي، حسين، آشنايي با اديان بزرگ، چ هفتم، تهران، سمت، 1384ش.
- جوزي، جمالالدين، زادالمسير في علم التفسير، چ چهارم، بيروت، المكتب الاسلامي، 1407ق.
- حرّ عاملي، محمدبن حسن، وسائل الشيعه، قم، موسسه اهلالبيت، 1412ق.
- حويزي، ابن جمعه عروسي حويزي، تفسيرنورالثقلين، به كوشش رسولي محلاتي، چ چهارم، قم، اسماعيليان، 1373ش.
- دهخدا، علي اكبر، لغتنامه، تهران، موسسه لغت نامه دهخدا ودانشگاه تهران، 1373ش.
- ذهبي، سيدحسين، الاسراييليات في التفسير والحديث، چ دوم، بيروت، دارنعمه، 1405ق.
- ذهبي، شمسالدين محمد، سير اعلام النبلاء، چ نهم، بيروت، موسسه الرساله،1413ق.
- ذهبي، محمدحسين، التفسير والمفسرون، قاهره، دارالكتب الحديثه، 1396ق.
- زبيدي الحنفي، تاج العروس من جواهرالقاموس، به كوشش علي شيري، بيروت، دارالفكر، 1414ق.
- زمخشري، محمود بن عمر، الكشاف، چ دوم، قم، بلاغت، 1415ق.
- شحاته، عبدالله محمود، تفسير مقاتل بن سليمان، بيروت، موسسه التاريخ العربي، 1423ق
- شهرستاني، محمدبن عبدالكريم، الملل والنحل، به كوشش محمد سيدگيلاني، بيروت، دارالمعرفه، بيتا.
- صدرالمتالهين شيرازي، تفسير القران الكريم، به كوشش محمد خواجوي، چ دوم، قم، بيدار، 1366ش.
- صدوق، محمدبن علي، الامالي، سوم، تهران، اسلاميه، 1355ش.
- صموئيل، يوسف، المدخل الي العهد القديم، قاهره، دارالثقافه، 1993م.
- صنعاني، عبدالرزاق، المصنف، به كوشش حبيب رحمن اعظمي، بيجا، المجلس العلمي، بيتا.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، چ سوم، بيروت، اعلمي، 1393 ق.
- طبراني، سليمان بن احمد، المعجم الكبير، به كوشش عبد المجيد سلفي، چ دوم، بيجا، بينا، 1405ق.
- طبرسي، فضل بن حسن، مجمع البيان، بيروت، دارالمعرفة، 1406
- طبري، محمّد بن جرير، جامع البيان، چ چهارم، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، 140 ق.
- ـــــ ، تاريخ الامم والملوك، بيروت، دارالكتب العلميه، 1417ق.
- طوسي، محمّدبن حسن، التبيان، به كوشش احمد حبيب عاملي، بيروت، داراحياء التراث العربي، بيتا.
- عطاردي، عزيزالله، مسند الامام الرضا، مشهد، كنگره بين المللي امام رضا، 1406ق.
- غياث الدين، حبيب السير، تهران، خيام، بيتا.
- فراهيدي، خليل بن احمد، ترتيب كتاب العين، به كوشش محمد حسن بكايي، قم، اسلامي، 1414ق.
- قرطبي، تفسير قرطبي، تحقيق وتصحيح احمد عبد العليم البردوني، بيروت، داراحيا التراث العربي، بيتا.
- قمي، علي ابن ابراهيم قمي، تفسير القمي، به كوشش موسوي جزايري، لبنان، دارالسرور، 1411ق.
- كتاب مقدّس (عهد عتيق و عهد جديد)، ترجمه فاضل خان همداني، به همت انجمن پخش كتب مقدّسه در ميان ملل، بيجا، بينا، 1990.
- كلباسياشتري، حسين، مدخلي بر تبارشناسي كتاب مقدس، چ دوم، بيجا، فرهنگ و انديشه اسلامي، 1387ش.
- محمّدبن علي بن بابويه قمي، عيون اخبارالرضا، بيروت، مؤسسة الاعلمي، 1404ق.
- محمّدبن عمر فخر رازي، التفسير الكبير، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1413ق.
- محمدتقي مصباحيزدي، راه و راهنما شناسي، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1376.
- مسترهاكس، قاموس كتاب مقدس، تهران، اساطير، 1377 ش.
- مسعودي، علي بن حسين، مروج الذهب ومعادن الجوهر، به كوشش مفيد محمد قميحه، بيروت، دارالكتب العلميه، بيتا.
- مقدسي مطهر بن طاهر، البد والتاريخ، مكتبة الثقافة الدينيه، بيجا، بيتا.
- مكارمشيرازي، ناصر، وديگران، تفسير نمونه، چ دوازدهم، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1375ش.
- ميبدي، ابوالفضل رشيدالدين، كشف الاسرار و عده الابرار، به كوشش علي اكبر حكمت، چ چهارم، تهران، امير كبير،1361ش.
- ميشل، توماس، كلام مسيحي، ترجمه توفيقي، قم، مركز مطالعات وتحقيقات اديان، 1381ش.
- النحاس، ابوجعفر، معاني القرآن، به كوشش الصابوني، عربستان، جامعه ام القري، 1409ق.
- نيشابوري، محمدبن عبدالله الحاكم، المستدرك علي الصحيحين، به كوشش مصطفي عبدالقادرعطا، بيروت، دارالكتب العلميه، بيتا.
- يعقوبي، احمدبن يعقوب، تاريخ اليعقوبي، چ ششم، بيروت، دارصادر، 1415ق.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, Ali.(2025) An Analytical and Comparative Study of Different Versions of the Story of Uriah's Wife and the Prophet David (with special focus on Imam Rida’s Perspective). Ma`rifat-e Adyan, 1(3), 5-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Asadi."An Analytical and Comparative Study of Different Versions of the Story of Uriah's Wife and the Prophet David (with special focus on Imam Rida’s Perspective)". Ma`rifat-e Adyan, 1, 3, 2025, 5-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, A.(2025) 'An Analytical and Comparative Study of Different Versions of the Story of Uriah's Wife and the Prophet David (with special focus on Imam Rida’s Perspective)', Ma`rifat-e Adyan, 1(3), pp. 5-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, A. An Analytical and Comparative Study of Different Versions of the Story of Uriah's Wife and the Prophet David (with special focus on Imam Rida’s Perspective). Ma`rifat-e Adyan, 2025; 1(3): 5-22