Ma`rifat-e Adyan, Volume 6, Issue 1, No 21, Year 2025 , Pages 69-84

    A Review of The Relationship between Expressionism and Protestantism

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Javad Amin Khandaqi / PhD Student of Philosophy of Religions art, University of Religions / a.khandaqi@gmail.com
    seyed mohammad hosein / Assistant Professor of University of Religions / snavab@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract One of the areas of interdisciplinary research on culture is the study of the relationship between religion and art. Among the religious movements, "Protestantism" has assumed especial importance due to its relation with the" religious reform movement". In this cultural context, "expressionism" represents one of the most important stages of the evolution of forms of art. Using a library-based method, this paper seeks to investigate the common aspects and relations between these two movements. The theoretical foundations were compared in the form of a case study with the movie “Dr. Calgary’s Work Room" (1920). The research results show that expressionism and Protestantism have common aspects in one general aspect and in three particular aspects. Thus, it is possible to give religious interpretations works of art. The interaction among religion, culture and art on the basis of an existential understanding of religion is the common aspect in this relationship. Moreover, the historical-cultural commonalities, an expressive element and a dark tension-making content in Expressionism the similar of which is found in Protestant theology, indicate the remarkable aspects of this relationship.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تأملی بر نسبت اکسپرسیونیسم با مذهب پروتستان
    Abstract: 
    یکی از زمینه های پژوهش های میان رشته ای در حوزه‌ی فرهنگ، مطالعات مربوط به نسبت دین و هنر است. در میان نهضت های دینی، «پروتستانتیسم» به دلیل گره خوردن با «جریان اصلاح دینی» از اهمیت بالایی برخوردار شده است. در همین بستر فرهنگی، «اکسپرسیونیسم»، به عنوان یکی از مهم ترین مراحل تکامل اشکال هنری است. این نوشتار، درصدد بررسی وجوه ارتباط و اشتراک این دو جریان با استفاده از روش گردآوری اسنادی است. مبانی نظری در قالب بررسی موردی، با فیلم «اتاق کار دکتر کالیگاری»(1920) تطبیق داده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که اکسپرسیونیسم و پروتستانتیسم، در یک وجه عام و سه وجه خاص با یکدیگر اشتراک دارند. بر این اساس می توان خوانش های دینی از آثار هنری ارائه داد. وجود تأثیر و تأثر میان دین، فرهنگ و هنر بر اساس فهم وجودی دین، وجه عام این ارتباط است. همچنین وجود اشتراک فرهنگی ـ تاریخی، عنصر بیانی و محتوای تنش زا و تاریک در اکسپرسیونیسم، که نظیر آنها در الهیات پروتستانی نیز دیده می شود، بیانگر وجوه خاص این ارتباطند.
    References: 
    • الاميركاني، جيمس انس، 1890، نظام التعليم في علم اللاهوت القويم، بيروت، مطبعه الاميركان.
    • اوكويرك، اتو جي و ديگران، 1390، مباني هنر: نظريه و عمل، ترجمة محمدرضا يگانه‌دوست، تهران، سمت.
    • آرناسن، يورواردور هاروارد، 1388، تاريخ هنر نوين، ترجمة محمدتقي فرامرزي، تهران، نگاه.
    • آژل، هانري و آيفر، آمده، 1380، «سينما و امر قدسي»، ترجمة گروه ترجمة كتاب ماه هنر، كتاب ماه هنر، دورة اول، ش41 و 42، ص48ـ53.
    • براون، رابرت مك آفي، 1382، روح آيين پروتستان، ترجمة فريبزر مجيدي، تهران، موسسة نگاه معاصر.
    • بكولا، ساندرو، 1387، هنر مدرنيسم، ترجمة رويين پاكباز و ديگران، تهران، فرهنگ معاصر.
    • پارمزاني، لوردانا، 1389، هنر قرن بيستم: جنبش‌ها، نظريه‌ها، مكاتب و گرايشات 2000ـ1900، ترجمة مريم چهرگان و سمانه ميرعابدي، تهران، نظر.
    • تيسن، هنري، 1356، الهيات مسيحي، ترجمة طاطه‌وس ميكائيليان، تهران، حيات ابدي.
    • دانستن، جي. لسلي، 1381، آيين پروتستان، ترجمة عبدالرحيم سليماني، قم، موسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • رحيميان، بهزاد(گردآوري)، 1370، اكسپرسيونيسم آلمان، تهران، فيلم‌خانة ملي ايران.
    • رشاد، علي اكبر، 1391، «تأملي در باب فلسفة فرهنگ: تعريف فرهنگ(2)»، زمانه، ش 27 و 28، ص 10ـ11.
    • ريد، هربرت(ويراستار)، 1367، كتاب هنر، ترجمة يعقوب آژند، تهران، مولي.
    • شنايدر، رولاند، 1374، «اكسپرسيونيسم»، ترجمة گيلدا ايروانلو، نقد سينما، دورة اول، ش5، ص 204ـ207.
    • شيخ‌مهدي، علي، 1377. نظرية انتقادي و سينماي آلمان، تهران، حوزة هنري.
    • فرنس، ريموند استفان، 1390، اكسپرسيونيسم، ترجمة فرزانه طاهري، تهران، مركز.
    • كلي، مايكل(ناظر)، 1383، دايره‌المعارف زيبايي‌شناسي، سرويراستار مشيت علايي، تهران، گسترش هنر.
    • گامبريج، ارنست هانس، 1390، تاريخ هنر، ترجمة علي رامين، تهران، ني.
    • گيسلر، نورمن ال. و كوردان، وينفرد، 1391، فلسفة دين، ترجمة حميدرضا آيت‌اللهي، تهران، حكمت.
    • مايلز، مارگارت روت، 1385، ديده و ايده: جايگاه مذهب و ارزش‌ها در فيلم‌هاي سينمايي، ترجمة حسن بلخاري، تهران، بنياد سينمايي فارابي.
    • وحيدي مهرجردي، شهاب‌الدين، 1389، درآمدي به آيين پروتستان، قم، اديان.
    • Eichenberger, Ambros, 1997, "Approaches to Film Criticism", New Image of Religious Film, John R. May(ed.), Kansas City: Sheed & Ward, pp.3-16.
    • Eisner, Lotte, 1969, The Haunted Screen: Expressionism in the German Cinema and The Influence of Max Reinhardt, trans. Roger Greaves, London: Thames & Hudson.
    • Graham, Gordon, 2005, "Expressivism: Croce and Collingwood", The Routledge Companion to Aesthetics, 2nd Edition, Berys Gaut and Dominic McIver Lopes(eds.), London: Routledge, pp.119-130.
    • Hayward, Susan, 2000, Cinema Studies: The Key Concepts, Second edition, London: Routledge.
    • Kracauer, Siegfried, 2004, From Caligary to Hitler: A Psychological History of the German Film, Leonardo Quaresima(ed.), Princeton: Princeton University Press.
    • Manvell, Roger and Fraenkel, Heinrich, 1971, The German Cinema, London: J.M. Dent & Sons.
    • Nietzsche, Friedrich, 2001, The Gay Science, Bernard Williams(ed.), trans. Josefine Nauckhoff and Adrian Del Caro, Cambridge: Cambridge University Press.
    • Payn, Michael and Barbera, Jessica Rae(eds.), 2010, A Dictionary of Cultural and Critical Theory, Second Edition, London: Wiley-Blackwell.
    • Sheppard, Anne, 1987, Aesthetics: An Introduction to the Philosophy of Art, Oxford: Oxford University Press.
    • Smith, Wilfred Cantwell, 1964, The Meaning and End of Religion, New York: New American Library of World Literature.
    • Tillich, Paul, 1970, Theology of Culture, Robert C. Kimball(ed.), London: Oxford University Press.
    • Worringer, Wilhelm, 2007, Abstraction and Empathy: A Contribution to the Psychology of Style, Trans. Michael Bullock, Chicago: Elephant Paperbacks.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amin Khandaqi, Javad, , seyed mohammad hosein.(2025) A Review of The Relationship between Expressionism and Protestantism. Ma`rifat-e Adyan, 6(1), 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javad Amin Khandaqi; seyed mohammad hosein ."A Review of The Relationship between Expressionism and Protestantism". Ma`rifat-e Adyan, 6, 1, 2025, 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amin Khandaqi, J, , S.(2025) 'A Review of The Relationship between Expressionism and Protestantism', Ma`rifat-e Adyan, 6(1), pp. 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amin Khandaqi, J, , S. A Review of The Relationship between Expressionism and Protestantism. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 6(1): 69-84