Ma`rifat-e Adyan, Volume 6, Issue 1, No 21, Year 2025 , Pages 29-48

    An explanation about Sin in the View of Irenaeus

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Maryam / Assistant Professor of Department of Philosophy, University of Zanjan / m_khoshdel@sbu.ac.ir
    Roghayyeh / M.A Student of Philosophy and Islamic Theology, University of Zanjan
    Hosein / Associate Professor of Philosophy Department, University of Zanjan / atrakhossein@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract Irenaeus is a church father who introduced a special interpretation of original sin. He believes that creation passes through two stages and man, at the beginning of creation had a weak nature and was at the initial stages of growth and perfection. Despite the teachings of the Word of God, Adam was not perfect when he was in heaven, and the Devil, who was aware of man's weak nature, urged Adam and Eve to disobey God's command. Their eating from the forbidden tree was behind their coming to this world, their attainment of perfection and their similarity to God. Being similar to God is the minor aspect of creation. Death this world is the ascribed to sinfulness and disobedience, the outcome of which is eternal, sinfulness and disobedience. Of course, Adam's sin is the worst kind of sin because it was followed by remorse and repentance. Thus man is favored with God's mercy. Irenaeus considers Christ’s existence as the reason for creation, not as a response to the sin of Adam. In fact, he regards Jesus Christ as the center of universe and the role of Adam is to pave the way for Christ. The unity between Christ and God has restored the friendship which was lost by Adam.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین مسئله گناه نخستین با تکیه بر آراء ایرنائوس
    Abstract: 
    ایرنائوس، یکی از آباء کلیسا است که تفسیری خاص از گناه نخستین دارد. وی به دو مرحله ای بودن خلقت انسان معتقد است. به اعتقاد وی، انسان در ابتدای خلقت دارای طبیعتی ضعیف و ناتوان و در ابتدای رشد و تکامل قرار داشته است. با وجود تعالیم کلمه خدا، آدم در بهشت هنوز کامل نبوده و شیطان با آگاهی از این طبیعت ضعیف، موجب نافرمانی آدم و حوا از دستور الهی شد. خوردن از درخت ممنوعه، عاملی برای ورود به این جهان و رسیدن به تکامل و شباهت به خداوند گردید. رسیدن به شباهت خداوند، شق ثانوی خلقت است. مرگ در این دنیا، نتیجه گناه و نافرمانی است تا به خطا و سرپیچی ابدی پایان دهد. البته گناه آدم بدترین نوع گناه نبوده؛ زیرا ندامت و توبه را به دنبال داشت که رحمت خدا را شامل حال آنان کرد. ایرنائوس، وجود مسیح را دلیلی برای ایجاد هستی می داند، نه اینکه پاسخی برای گناه آدم باشد. در واقع، وی مسیح را کانون جهان هستی و آدم را هموارکننده مسیر مسیح تلقی کرده است. اتحاد مسیح با خداوند، سبب بازگرداندن صمیمیت ازدست رفته ای است که توسط آدم صورت گرفته بود.
    References: 
    • ايلخاني، محمد، 1386، تاريخ فلسفه در قرون وسطي و رنسانس، تهران، سمت.
    • آگوستين، 1382، اعترافات، ترجمه افسانه نجاتي، تهران سخن.
    • پور سينا، زهرا، 1385، تأثير گناه بر معرفت با تكيه بر آراء آگوستين قديس، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • چايد استر، ديويد، 1380، شور جاودانگي، ترجمة غلام‌حسين توكلي، قم، مركز مطالعات وتحقيقات اديان ومذاهب.
    • رجبي، محمود، 1392، انسان‌شناسي، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • عميد، حسن، 1365، فرهنگ فارسي، تهران، سپهر.
    • قرجالو، داود، 1393، «مسئله شر: مقاله‌اي از جان هيك در دايرةالمعارف فلسفه»، كتاب ماه دين، ش 200، ص 40ـ44.
    • محمودي، زهرا، 1392، «مسئله شر از ديدگاه برخي مكاتب»، كتاب ماه دين، ش 195، ص 76ـ85.
    • ميشل، توماس، 1381، كلام مسيحي، ترجمه حسين توفيقي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • ناس، جان، 1370، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي‌اصغر حكمت، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
    • هيك، جان، 1381، فلسفه دين، ترجمه مهرداد سالكي، چ سوم، تهران، انتشارات بين المللي الهدي.
    • 12. واينر، فيليپ پي، 1385، فرهنگ تاريخ انديشه‌ها، بي‌جا، سعاد، ج سوم.
    • Augustine of Hippo, 1961, The confessions the City of God on hristian Doctrine, Reproduced by Permission of Penguin Books Ltd, London.
    • Augustine of Hippo,1958, The confessions the City of God on hristian Doctrine, Reproduced by permission of penguin, Book 13, Councile of Ternel.
    • Burton Russell, Jeffrey, 1987, Satan; the Early Christian tradition, Edition:illustrated, Reprint, revised, published: cornell University Press.
    • Ferguson, Everett, 2009, Baptism in Early church: History, theology, and liturgy in the first five centuries, Edition: Illustrated, Wm.B. Eerdmans Publishing Amazon. Com.
    • Kelly , J.N.D. 1960, Early Christian Doctrines, (san Francisco).
    • Hick,john, 2007, Evil and the God of love, Macmillan, New York.
    • Irenaeus, 1869, “ the writings of Irenaeus”, Ante-Nicene Fathers, Puplisher T .& T. Clark, University of Lausanne.
    • Irenaeus(Bishop of Lyon), 1872, Five Books of S. Irenaeus: Bishop of lyon, Against Heresies, Publisher J.parker, Harvard university.
    • Irvin, Dale T, Scott Sunguist, 2001, History of the world Christian movement; Earliest Christianity to 1453, Edition Illustrated, Publisher Orbis Books.
    • George,2009, st John, The forerunner Orthodox Church, October 8.
    • Klager, Andrew P. 2007, Retaining and Reclaiming the Divine: Identification and the Recapitulation of Peace in St. Irenaeus of Lyons' Atonement Narrative, Eds. Brad Jersak and Michael Hardin,Grand Rapids: Eerdmans.
    • Osborn, Eric, 2001, Irenaeus of lyons ,Cambridge university press.
    • Robertar, 2012, Irenaeus of lyons; contending of the faith once Delivered.
    • Robert I. Bradshaw, 1998, Digitally Signed: The Fall of Man, Chapter 4, rob@robibrad.demon.co.uk.
    • Russell, D,S., 1967, The Jews from Alexander to Herod, Oxford University Press.
    • Schaff, Philip, 1886, NpNf 1-05.St.Augustin; Anti pelagian writings, New York, Grand Rapids.
    • Tertullian, 2012, "De Cultu Feminarum", Book I Chapter I, ‘’Modesty in Apparel Becoming to Women in Memory of The Introduction of Sin Through a Woman’’(in The Ante-Nicene Fathers )”, Tertullian.org.
    • Westhuizen, Amanda vander, 2010, original sin and infant Baptism.
    • Wiley ,Tatha, 2002, Original sin, New York, published by paulist press.
    • Womack, Mari, 2005, Symbols and meaning: a concise introduction, ISBN 0759103224. Retrieved 16 August 2013.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Maryam, , Roghayyeh, , Hosein.(2025) An explanation about Sin in the View of Irenaeus. Ma`rifat-e Adyan, 6(1), 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Maryam ; Roghayyeh ; Hosein ."An explanation about Sin in the View of Irenaeus". Ma`rifat-e Adyan, 6, 1, 2025, 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , R, , H.(2025) 'An explanation about Sin in the View of Irenaeus', Ma`rifat-e Adyan, 6(1), pp. 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , R, , H. An explanation about Sin in the View of Irenaeus. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 6(1): 29-48