Ma`rifat-e Adyan, Volume 6, Issue 1, No 21, Year 2025 , Pages 7-28

    The Bible of Barnabas in Conflict with the Holy Quran

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Hossein Heidari / Assistant Professor of Religions and Philosophy, Kashan University / heydari@kashanu.ac.ir
    ✍️ Khadijeh / MA Student of Religions, Kashan University / erfan407@gmail.com
    Mohammad mahdi / PhD Student of Quranic Sciences, Kashan University / mmgh114@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract Joseph of Cyprus, which is commonly known as Barnabas is not among the twelve Disciples of Christ, but because of his unique status in propagation of primary Christianity among the non-Jewish, he, like Paul, is considered as one of the messengers and his name is mentioned 33 times in the New Testament. Although he, as in Christian tradition, wrote the Bible, neither Christians nor Moslems had access to his Bible up to the thirteenth century. In recent centuries, a copy ascribed to Barnabas was published and, like the Quran, it denies the Trinity and the Crucifixion and it has glad tidings about the coming of the Last Prophet. He believes that the words’’ There is no god but Allah and Muhammad is His prophet’’ are written above the entrance of paradise. Therefore, this view attracted the attention of a group of Muslim scholars. This paper first gives an idea about who Barnabas is and a historical account of his Bible, and then points out to the contradictions between the religious belifs of this Bible and those of the Holy Quran. For example, according to Barabas’ Bible man is God’s child and he is by nature sinful. Blasphemous sins and love are attributed to prophets including Abraham, Aaron, Job, and excluding Jesus. This Bible refers to, 144000 prophets and states that there are ten Gehennas, seven strata of hell and nine heavens and that angels commit sins and disobey, and the envoys of punishment are not angels but satans.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :انجیل برنابا در تعارض با قرآن کریم
    Abstract: 
    یوسف، ملقب به برنابا، اهل قبرس، گرچه در زمره‌ی دوازده حواری مسیح نبوده، ولی به دلیل جایگاه بی نظیرش در ترویج و گسترش مسیحیت نخستین در میان غیریهودى ها، همانند پولس در رتبه رسولان به شمار آمده و در عهد جدید 33 بار از او نام برده شده است. وی بنابر سنت مسیحی، گرچه انجیلی نگاشته، ولی دست کم تا سده سیزدهم میلادی نسخه ای از انجیل وی، مورد اطلاع، انتساب یا در دست مسیحیان یا مسلمانان نبوده است. در سده های اخیر، اثری منسوب به برنابا متشرشده که در آن همانند قرآن، تثلیث وتصلیب عیسی انکار شده و به ظهور پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله نوید داده شده است. وی معتقد است: بر سردر بهشت شهادتین مسلمانان نقش بسته است و در نتیجه این رأی، با استقبال گروهی از علمای مسلمان مواجه شده است. این مقاله پس از معرفی اجمالی برنابا و پیشینه‌ی تاریخی انجیل منسوب به وی، موارد تعارض باورهای دینی آن را با قرآن کریم برجسته می کند. از جمله این که، آدمیان فرزند خدا و ذاتاً گناهکارند. انبیا، به جز عیسی علیه السلام، از جمله ابراهیم، هارون، ایوب و.. گناه و محبت شرک آمیز داشته اند. درجهان شناسی، این انجیل، 144 هزار پیامبرآمده است. ده جهنم، هفت طبقه دوزخ و نه آسمان وجود دارد. فرشتگان دچار معصیت و نافرمانی می شوند، و مأموران عذاب دوزخ نه فرشتگان، بلکه شیاطین هستند.
    References: 
    • كتاب مقدس، انجمن كتاب مقدس ايران، 1183م.
    • انجيل برنابا، 1362، ترجمه حيدرقليخان قزلباش(سردار كابلي)، مقدمه سيدمحمود طالقاني، تهران، دفتر نشرالكتاب.
    • اسمارت، نينيان، 1383، تجربه ديني بشر، ترجمه محمد محمدرضايي و ابوالفضل محمودي، تهران، سمت.
    • الهامي، داوود و نگار نادري، «برنابا»، دانشنامه جهان اسلام، زيرنظر غلامعلي حداد عادل، تهران، بنياد دايرةالمعارف اسلامي، 1376.
    • رسول‌زاده، عباس و جواد باغباني، 1389 شناخت مسيحيت. قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • زيبايي‌نژاد، محمدرضا، 1382، مسيحيت‌شناسي مقايسه‌اي، تهران، سروش.
    • سعيدي، محمدباقر، 1387، بررسي مسئله تحريف عهدين در مجادلات مسلمانان با يهوديان و مسيحيان، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، به راهنمايي دكترحسين حيدري، دانشگاه كاشان.
    • سليماني، عبدالرحيم، 1386، «اناجيل غير رسمي»، هفت آسمان، ش 34، ص 209ـ236.
    • معتمدي، منصور، 1383، «برنابا»، دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر كاظم موسوي بجنوردي، تهران، مركز دايرةالمعارف بزرگ اسلامي.
    • مك‌گراث، آليستر، 1384، درسنامه الهيات مسيحي، ترجمه بهروز حدادي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • ميشل، توماس، 1381، كلام مسيحي، ترجمه حسين توفيقي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • ناس، جان باير، 1386، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي‌اصغر حكمت، تهران، علمي و فرهنگي.
    • نيازكار، فاطمه، 1388، «بررسي تطبيقي انجيل برنابنا و انجيل چهارگانه و ارزيابي آنها با قرآن در زمينه نبوت»، انديشه نوين ديني، ش 19، ص 141ـ162.
    • وير، رابرت، 1378، جهان مذهبي: اديان در جوامع امروز، ترجمه عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • هاكس، جيمز، 1377، قاموس كتاب مقدس، تهران، اساطير.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Heidari, Hossein, , Khadijeh, , Mohammad mahdi.(2025) The Bible of Barnabas in Conflict with the Holy Quran. Ma`rifat-e Adyan, 6(1), 7-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hossein Heidari; Khadijeh ; Mohammad mahdi ."The Bible of Barnabas in Conflict with the Holy Quran". Ma`rifat-e Adyan, 6, 1, 2025, 7-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Heidari, H, , K, , M.(2025) 'The Bible of Barnabas in Conflict with the Holy Quran', Ma`rifat-e Adyan, 6(1), pp. 7-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Heidari, H, , K, , M. The Bible of Barnabas in Conflict with the Holy Quran. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 6(1): 7-28