Ma`rifat-e Adyan, Volume 15, Issue 2, No 58, Year 2025 , Pages 147-163

    An Analysis and Criticism of the Mystical Behavior and Liberation of Man Minus God in the Jaina Ritual

    Writers:
    Mohammad mahdi / Assistant Professor, Faculty of Mysticism, University of Religions and Denominations / alim536@yahoo.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2021747
    Abstract: 
    One of the common teachings of Jainism with other Indian religions is the belief in the suffering (dukha) of worldly life and the basis of action and reaction (karma) as well as the cycle of successive births and deaths (samsara); However, unlike most Indian religions, Jainism considers man to be in this suffering world, alone and deprived of a heavenly helper and helper who can reach the position of liberation with his help. To reach the position of liberation (moksha), this person is completely alone and must rely on his own abilities. According to the teachings of this tradition, the seeker can destroy the effects of karma on his or her soul (jivah) only with the help of two principles of "hard physical exercises" (tapas) and "observance of the principle of non-violence" (ahimsa) and reveal the inherent perfections of the soul that have been hidden in it since eternity. Now, how this behavior will be described and analyzed to increase the knowledge of religious scholars in this field. Based on the mystical behavior presented in the Jain ritual, it can be said that the seeker is trying to free his soul from the negative effects of past actions through fourteen stages of spiritual growth and reach the final position of liberation (kaolin).
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل و نقد سلوک عرفانی و رهایی انسان منهای خدا در آیین جَیْنه
    Abstract: 
    یکی از آموزه‌های مشترک آیین جَیْنه با دیگر ادیان هندی، باور به رنج‌بار (دوکْهه) بودن زندگی دنیوی و قاعده‌ی عمل و عکس‌العمل (کَرْمَه) و همچنین گردونه‌ی زاد و مرگ‌های پیاپی (سَمْساره) است؛ ولی آیین جَیْنه برخلاف بیشتر ادیان هندی، انسان را در این گردونه‌ی رنج‌بار، تنها و محروم از یاور و مددکاری آسمانی می‌داند که بتواند با استمداد از او به مقام رهایی نائل آید. این انسان برای رسیدن به مقام رهایی (مُکشه)، کاملاً تنهاست و باید به توانایی‌های خود متکی باشد. براساس آموزه‌های این آیین، فرد سالک تنها با کمک دو اصل «ریاضت‌های سخت جسمانی» (تَپَس) و «رعایت اصل عدم خشونت» (اهیمْسا) می‌تواند اثرات کَرْمَه‌ بر روح (جی‌وَه) خود را نابود کند و کمالات ذاتی روح را که از ازل در آن نهفته بوده است، آشکار سازد. اکنون چگونگی این سلوک به‌شیوه‌ی توصیف و تحلیل در راستای دانش‌افزایی دین‌پژوهان در این عرصه ارائه خواهد شد و به‌اجمال براساس سلوک عرفانی مطرح در آیین جَینه می‌توان گفت که سالک در تلاش است تا روح خود را با طی چهارده مرحله‌ی رشد معنوی از تأثیرات منفی آثار کردار گذشته رهایی بخشد و به جایگاه رهایی نهایی (کِولین) دست ‌یابد.
    References: 
    • استیونسون، سینکلر، 1915، قلب جینیزم، لندن، دانشگاه آکسفورد.
    • پانیکر، آگوستین، 2010، جینیزم: تاریخ، جامعه، فلسفه و عمل، دهلی، موتیلال بنارسیداس.
    • پروتی، راج، 2004، جینیزم و تمدن هند، دهلی، دیسکاوری.
    • تیتزه، کورت و همکاران، 2001، جینیزم: راهنمای تصویری برای دین عدم خشونت، دهلی، موتیلال بنارسیداس.
    • تیتزه، کورت، 2001، جینیسم: راهنمای تصویری برای دین عدم خشونت، دهلی، موتیلال بنارسیداس.
    • جونز، لیندسی و میرچا الیاده و چارلز آدامز، 2005، دایرةالمعارف دین، بی‌جا، تامسون.
    • جین، ال سی (لاکسمی چاندرا)، 1992، تائو علوم جِینه، بی‌جا، اریهنت بین‌المللی.
    • جینی، جاگماندرلال، 2013، طرح کلی جینیزم، لندن، دانشگاه کمبریج.
    • داسکوپتا، سورندرَناته، 1922، تاریخ فلسفة هند، لندن، دانشگاه کمبریج.
    • دونداس، پل، 1992، جین‌‌‌ها، لندن، راتلج.
    • زیمر، هاینریش، 1953، فلسفه‌های هند، جوزف کمپبل، لندن، راتلج و کیگان پل.
    • سامسوخا، چاند، 1975، جوهر جینیزم، گانش لالوانی، جین بهوان.
    • سنگاوه، ا. ویلاس، 2001، جنبه‌های دین جینه، دهلی نو، بهاراتیه جنانپیث.
    • سیدارتا، آناندو، 2009، دایرةالمعارف جهانی مطالعات بین ادیان، ناگالند، جانانادا.
    • شوبرینگ، والتر، 2000، دکترین جین‌ها، دبلیو بورلن، دهلی، موتیلال بنارسیداس.
    • فولکرت، کندال دبلیو، 1993، مجموعه مقالات کتاب مقدس و جامعه دربارة جین‌ها، جان ای. کورت، آتلانتا، پژوهشگران.
    • کریشنان، یووراج، 1997، دکترین کَرمه، دهلی، موتیلال بنارسیداس.
    • کنومال، لالا، 1917، مطالعة جینیزم، آگرا، تمانند جین پوستک پراچاراک ماندال.
    • گلزناپ، هلموت فون، 1999، جینیزم: دین رستگاری هندی، دهلی، موتیلا بنارسیداس.
    • ماهونی، ویلیام، 1987، "کَرمَن"، در: دایرةالمعارف دین، ویرایش: میرچا الیاده، بی‌جا، بی‌نا.
    • ناهار، پی. سی. و ک. ک. قوش، 1988، دایرةالمعارف جینیزم، دهلی، سری ساتگورو.
    • وایلی، کریستی ال، 2009، الف تا ض جینیزم، چاپ اسکرکرو.
    • ویلیامز، رابرت، 1998، جینه یگه، نظرسنجی از شرواکاکاراس قرون وسطی، دهلی، موتیلال بنارسیداس.
    • هرمَن، ال، 2000، مسئلة شیطان و اندیشة هندی، دهلی، موتیلال بنارسیداس.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad mahdi.(2025) An Analysis and Criticism of the Mystical Behavior and Liberation of Man Minus God in the Jaina Ritual. Ma`rifat-e Adyan, 15(2), 147-163 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2021747

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad mahdi ."An Analysis and Criticism of the Mystical Behavior and Liberation of Man Minus God in the Jaina Ritual". Ma`rifat-e Adyan, 15, 2, 2025, 147-163

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2025) 'An Analysis and Criticism of the Mystical Behavior and Liberation of Man Minus God in the Jaina Ritual', Ma`rifat-e Adyan, 15(2), pp. 147-163

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. An Analysis and Criticism of the Mystical Behavior and Liberation of Man Minus God in the Jaina Ritual. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 15(2): 147-163