Moses Cordovero is one of the main characters in Jewish Kabbalah mysticism and one of the interpreters of Zohar teachings. Some Kabbalistic researchers, such as "Baraka Zack" believe that the relationship between "Ein Sof" and "Sefirot" as well as the theory of "Tzimtzum" which is the invention of Isaac Luria, has its roots in the works of Cordovero. Cordovero's Kabbalah theology should be considered a mixture of philosophy and mysticism. In the subject of theology, he follows monotheism; However, in some of his works, such as "Shi'ur Qoma" and "The Palm Tree of Deborah", he has used metaphors to describe divine attributes, which may lead the reader astray; But these descriptions refer to the current divine attributes that have been manifested by God in the form of ten Sefirot. Using a descriptive-analytical method and referring to Cordovero works, his theology has been investigated in this research. Also, the connection between his theories about God, such as the theory of "Pantheism", "Ein Sof and Sefirot" and the theory of "Imitation of God" has been mentioned.
موسی کوردوورو یکی از شخصیتهای اصلی در عرفان قبالای یهود و همچنین یکی از شارحان تعالیم زوهر بهشمار میرود. برخی محققین قبالایی، همچون «براکا زَک» معتقدند که طرح رابطة «اِنسوف» و «سفیروت» و نیز نظریۀ «صیمصوم» که از ابداعات اسحق لوریا دانسته شده است، ریشه در آثار کوردوورو دارد. خداشناسی قبالای کوردوورو را باید آمیزهای از فلسفه و عرفان دانست. وی در مبحث خداشناسی، از توحید صرف و تنزیهی تبعیت میکند؛ بااینحال در برخی آثارش نظیر «شیعور قوما» و «درخت نخل دبوره»، از استعاراتی در توصیف صفات الهی استفاده کرده است که امکان دارد خواننده را دچار سرگردانی کند؛ اما در حقیقت این توصیفات به صفات فعلی الهی برمیگردد که از خداوند به صورت ده سفیروت متجلی شدهاند. خداشناسی کوردوورو در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به آثار وی مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین به ارتباط میان نظریات وی در باب خداشناسی، همچون نظریة «پاننتئیسم» (خدافراگیردانی)، «انسوف و سفیروت» و نظریة «تقلید از خداوند» اشاره شده است.
ارسطاطالیس (ارسطو)، 1368، اخلاق نیکوماخوس، ترجمة ابوالقاسم حسینی، تهران، دانشگاه تهران.
آرمسترانگ، کارن، 1385، تاریخ خداباوری (4000 سال جستجوی یهودیت، مسیحیت و اسلام)، ترجمة بهاءالدین خرمشاهی و بهزاد سالکی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
آنترمن، الن، 1393، باورها و آیینهای یهودی، ترجمة رضا فرزین، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
جیکوبز، لوئیس، 1392، «آموزۀ یگانگی خدا در یهودیت»، ترجمة رئوف نصرتیان، هفت آسمان، ش 60، ص 71-90.
حییم، سلیمان، 1344، فرهنگ عبری - فارسی، تهران، بادران القانایان.
دان، جوزف، 1398، قبالا، ترجمة مصطفی مرشدلو، تهران، حکمت سینا.
داییزاده، داوید و دبوره پریدخت طوبیا، 2013، اصول یهودیت با دیدگاه کابالیستی (نسخۀ دیجیتالی).
رضائیان حق، محمد و همکاران، 1401، «مراتب معرفت به خداوند از نگاه دیونیسیوس و سهروردی»، معرفت کلامی، ش 29، ص 57-72.