Pages:
49-66
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
There are different parameters in religions to help their followers reach perfection. Christianity emphasizes on faith; but Pope John Paul II considers reason equivalent to faith in discovering the truth, in order to honor reason as an effective parameter of perfection. This article tries to investigate the role of reason in the perfection of human being from the Pope's point of view by examining the Catholic scriptures, the Pope's statements and church documents using a descriptive-analytical method. Reason strengthens faith and creates perfection in human through knowledge of the origin of universe and its attributes. In addition to knowing the principles derived from reason or faith, achieving perfection requires a kind of loyalty as well- in the form of moral life. This ethical life requires the knowledge of good, which is realized through reason. Reason conceptually understands absolute goodness. Reason regulates the judgments of one’s inner commitment, by means of conscience, to do good. The intellect also understands the need to regulate actions based on heavenly goodness. The Catholic Church’s perfection is achieved by returning to the original holiness, and reason contributes to achieving this holiness by influencing its external dimensions - the external harmony between human and the other creatures. Reason has anthropological limitations regarding the inner dimension, and despite the Pope's effort to honor the position of reason in perfection, it is still a place of doubt.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی نقش عقل در کمال انسان از نظر پاپ ژان پل دوم
Abstract:
در ادیان برای رسیدن به کمال مؤلفههای مختلفی وجود دارد. تأکید مسیحیت بر ایمان است؛ اما پاپ ژان پل دوم در جهت ارج نهادن به عقل بهعنوان مؤلفهی مؤثر در کمال، آن را همتای ایمان در کشف حقیقت میداند. مقالهی حاضر بهروش توصیفی ـ تحلیلی با بررسی متون مقدس کاتولیک، بیانات پاپ و اسناد کلیسا، درصدد بررسی نقش عقل در کمال انسان از نظر پاپ است. عقل از طریق شناخت مبدأ و صفاتش باعث تقویت ایمان و ایجاد کمال در انسان میشود. رسیدن به کمال، علاوه بر شناخت گزارههای عقلی یا ایمانی، نیاز به نوعی وفاداری ـ در قالب زندگی اخلاقی ـ دارد. لازمهی آین زندگی اخلاقی، شناخت خیر است که از طریق عقل تحقق مییابد. خیر مطلق مفهوماً توسط عقل درک میشود. التزام درونی برای عمل به خیر توسط وجدان است که عقل داوریهای آن را تنظیم مینماید. همچنین عقل لزوم تنظیم اعمال بر اساس خیر برین را درک میکند. کمال کاتولیک بازگشت به قداست اولیه بوده و سهم عقل در کسب این قداست، تأثیر بر بعد بیرونی قداست ـ هماهنگی بیرونی میان انسان و مخلوقات ـ است. در بعد درونی، عقل دچار تنگنای انسانشناسانه است و با وجود تلاش پاپ برای ارج نهادن به جایگاه عقل در کمال، همچنان محل تردید است.
References:
- کتاب مقدس.
- آغوسطینوس (2007). مدینة الله. ترجمۀ الخور اسقف یوحنا الحلو. بیروت: دارالشرق.
- آگوستینوس، (1381) اعترافات. ترجمة سایه میثمی. تهران: سهروردی.
- توانا، محمدعلی و قربی، سیده سکینه (1397). بررسی تطبیقی انسانشناسی آیتالله مطهری و سنت آگوستین. الهیات تطبیقی، 9(19)، ص79ـ90.
- حلی، حسن بن یوسف (1430ق). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
- راتزینگر، جوزف (1393). تعالیم کلیسای کاتولیک. ترجمة احمدرضا مفتاح، حسن قنبری و حسین سلیمانی. قم: انتشارات ادیان و مذاهب.
- ژیلسون، اتین (1366). روح فلسفة قرون وسطی. ترجمة علیمراد داوودی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- سر و پالی راد، اکریشنال (1376). تاریخ فلسفة شرق و غرب. ترجمة جواد یوسفیان. تهران: نشر انقلاب اسلامی.
- سهرابیان پاریزی، محمد و حسینی قلعهبهمن، سیداکبر (1397). رشد و تحول ایمانی در پرتو فضایل از دیگاه علامه طباطبائی و توماس آکویناس. معرفت ادیان، 9(35)، ص7ـ25.
- المسکین، الاب متی (1990). شرح انجیل القدیس یوحنا. قاهره: دیر القدیس انبا.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1383). آموزش فلسفه. تهران: چاپ و نشر بینالملل وابسته به انتشارات امیرکبیر.
- مکگراث، آلیستر (1392). درسنامة الهیات مسیحی. ترجمة محمدرضا بیات و دیگران. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- هینلز، جان راسل، (1385). راهنمای ادیان زنده. ترجمة عبدالرحیم گواهی. قم: بوستان کتاب.
References:
- Augustine. (2007). City of God. Translated by Al-Khour Assef Yuhanna Al-Halou. Beirut: Dar Al-Sharq.
- Augustine. (2002/1381 SH). Confessions. Translated by Saeedeh Mithami. Tehran: Sohravardi.
- Tavana, Mohammad Ali & Ghorbi, Seyyedeh Sakineh. (2018/1397 SH). Comparative Study of Anthropology of Ayatollah Motahari and Saint Augustine. Applied Theology, 9(19), 79–90.
- Al-Hilli, Hasan ibn Yusuf. (1430 AH). Kashf al-Murad fi Sharh Tajrid al-I'tiqad. Qom: Islamic Publishing House.
- Ratzinger, Joseph. (2014/1393 SH). Teachings of the Catholic Church. Translated by Ahmadreza Meftah, Hassan Qanbari, and Hossein Soleimani. Qom: Religions and Denominations Publishing.
- Gilson, Etienne. (1988/1366 SH). The Spirit of Mediaeval Philosophy. Translated by Alimorad Davoudi. Tehran: Academic and Cultural Publishing.
- Sarve Pali Raad, Krishna. (1997/1376 SH). History of Eastern and Western Philosophy. Translated by Javad Yousofian. Tehran: Islamic Revolution Publishing.
- Sohrabian Parizi, Mohammad & Hoseini Qalehbeman, Seyed Akbar. (2018/1397 SH). Faith Growth and Development in the Light of Virtues from the Perspective of Allama Tabataba'i and Thomas Aquinas. Ma'rifat-e Adyan, 9(35), 7–25.
- Al-Meskin, Abba Matta. (1990). Exegesis of the Gospel According to St. John. Cairo: Monastery of Saint Anba.
- Mesbah Yazdi, Mohammad Taqi. (2004/1383 SH). Teaching Philosophy. Tehran: International Publishing and Printing affiliated with Amir Kabir Publishing.
- McGrath, Alister. (2013/1392 SH). Christian Theology: An Introduction. Translated by Mohammadreza Bayat and others. Qom: University of Religions and Denominations.
- Hinnells, John Russell. (2006/1385 SH). Guide to Living Religions. Translated by Abdul Rahim Gawahi. Qom: Bustan Kitab.
- Aquinas, Thomas. (1963). Summa Theologiae. Translated by Kevin D. O’Rourke, O.P. Cambridge: Cambridge University Press.
- Dei Verbum. (18 November 1965). Dogmatic Constitution on Divine Revelation, Vatican II. Liturgical Press. Collegeville, Minnesota.
- General Council of Trent. (1848). The Canons and Decrees of the Sacred and Ecumenical Council of Trent. Edited and translated by J. Waterworth. London: Dolman.
- Leo XIII. (1879). Aeterni Patris Encyclical Letter of Pope Leo XIII on The Restoration of Christian Philosophy. (August 4, 1879). Vatican.
- Machinek, Marian. (2017). The Potential Relevance of Paul’s Understanding of Conscience for Today’s Fundamental Moral Theology. Religions, 8. Department for Theology, University of Warmia and Mazury, Poland.
- New Catholic Encyclopedia. (2003). Second Edition. Vol. 11, Pau–Red. Washington, D.C.: The Catholic University of America.
- John Paul II. (1991). Message of His Holiness Pope John Paul II for the XXIV World Day of Peace, Respect the Conscience of Every Person. (1 January 1991). Vatican.
- John Paul II. (1993). Veritatis Splendor. (6 August 1993). Vatican.
- John Paul II. (1998). Encyclical Letter Fides et Ratio. London: Catholic Truth Society.
- Vatican Council. (1872). Acta et Decreta Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani in Quatuor Prioribus Sessionibus. Rome: Published by Impensis Poulini Lazzarini.
- Twomey, J. E. (1958). The General Notion of the Transcendentals in the Metaphysics of Saint Thomas Aquinas (Catholic University of America Philosophic Studies 195). Washington: University Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mahdavirad, Mohajer, Hassani Amoli , Sayed Ali.(2025) An Investigation of the Role of Reason in the Perfection of Human Being According to Pope John Paul II. Ma`rifat-e Adyan, 15(4), 49-66 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2021694
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohajer mahdavirad; Sayed Ali Hassani Amoli ."An Investigation of the Role of Reason in the Perfection of Human Being According to Pope John Paul II". Ma`rifat-e Adyan, 15, 4, 2025, 49-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mahdavirad, M, Hassani Amoli , S.(2025) 'An Investigation of the Role of Reason in the Perfection of Human Being According to Pope John Paul II', Ma`rifat-e Adyan, 15(4), pp. 49-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mahdavirad, M, Hassani Amoli , S. An Investigation of the Role of Reason in the Perfection of Human Being According to Pope John Paul II. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 15(4): 49-66