Some Orientalists in the 20th century claimed that the title "Allah" was the name of the moon god worshipped by the pre-Islamic Arab pagans and that it was transformed into the name of the One, Eternal God after the advent of Islam. This claim became a tool for missionary critics of Islam. In this research, we aim to determine whether there is any connection between the "moon god" and "Allah". To investigate this claim, we first examined the references of archaeologists and found no evidence indicating any relationship between the "moon god" and "Allah". In the second phase, we analyzed the usage of this term among Christians before Islam. The results showed that derivatives of the name "Allah" were used in the Bible to refer to God in Christianity, and Arab Christians before Islam worshipped God under the name "Allah". Additionally, in the beliefs of the Arabs prior to the advent of Islam, there existed a principal god named "Allah", alongside numerous idols that had lesser responsibilities; however, no idol or god other than the Almighty and Transcendent Creator was referred to as "Allah".
Title :ریشه شناسی نام "الله" در ادیان و سنت های قبل از اسلام
Abstract:
برخی از مستشرقین در قرن بیستم مدعی شدند که عنوان «الله» در قبل از اسلام نام خدای ماه اعراب بتپرست بوده و پس از اسلام به خدای یگانه و لایزال تغییر یافته و این ادعا ابزاری برای تبلیغات مبشرین مسیحی منتقد اسلام قرار گرفته است. در این تحقیق بهدنبال آن هستیم که نشان دهیم آیا بین «خدای ماه» و «الله» ارتباطی وجود دارد یا نه. برای بررسی این ادعا، ابتدا استنادات باستانشناسان مورد بررسی قرار گرفت و هیچ سندی یافت نشد که نشان دهد میان «خدای ماه» و «الله» رابطهای وجود داشته است. در مرحلة دوم به بررسی استعمال این واژه در میان مسیحیان قبل از اسلام پرداختیم. نتایج نشان داد که مشتقات نام «الله»، در کتاب مقدس بهعنوان خدای مسیحیت بهکار رفته است و مسیحیان عربزبان قبل از اسلام، خدا را با نام «الله» مورد پرستش قرار میدادند. همچنین در باور اعراب قبل از ظهور اسلام، یک خدای اصلی بهنام «الله» وجود داشته است و تعداد زیادی بت هم بودند که این بتان وظایف کوچکی بر عهده داشتند؛ ولی هیچ بت یا خدای دیگری غیر از خدای قادر مطلق و خالق متعال بهنام «الله» نامیده نشده است.
ابنخالویه، حسین ابن احمد، 1366، اعراب ثلاثین سوره، تهران، ناصر خسرو.
بحرانی، هاشم ابن سلیمان، 1334ق، البرهان فی تفسیر القرآن، تحقیق الموسوی الزندی، چ دوم، قم، بیجا.
رازی، فخرالدین، 1413ق، مفاتیح الغیب، التفسیر الکبیر، قم، مرکز نشر مکتب الاعلام الاسلامی.
طبرسی، احمد بن علی، 1381، الإحتجاج على أهل اللجاج، ترجمة بهراد جعفری، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
کلبی، ابوالمنذر هشام بن محمد، 1364، الأصنام، ترجمة سیدمحمدرضا جلالی نائینی، تهران، نو.
مطهری، مرتضی، 1367، آشنایی با قرآن، چ دوازدهم تهران، صدرا.
Albright, William F, 2003, From the Stone Age to Christianity: monotheism and the historical process, Wipf and Stock Publishers.
Ben-Torr, 1993, "Hazor" in Shṭern, Ephraim, the new encyclopedia of archaeological excavations in the Holy Land, 4. Simon & Schuster.
Böwering, Gerhard, 2007, "God and His Attributes", in: Encyclopaedia of the Qurʾān, Brill.
Breton, Jean-Francois, 1998, Arabia Felix from the Time of the Queen of Sheba, Eighth Century B.C. To First Century A.D, University of Notre Dame Press, Notre Dame (IN).
Brown, Rick, 2006, "who is Allah?", International Journal of Frontier Missiology, No. 23, p. 79-86.
Ryckmans, Jacques, 1988, The old south Arabian religion, Pinguin-Verlag.
F. L. Beeston, 1995, "Saba", in: C. E. Bosworth, E. van Donzel, W. P. Heinrichs & G. Lecomte, The Encyclopaedia Of Islam, Brill, Leiden.
Gregory Starrett, 2009, "Islam and the Politics of Enchantment", Journal of the Royal Anthropological Institute, Vol. 15, S222-S240.
Guillaume, Alfred, 1990, Islam, Penguin.
Henninger, Joseph, 1981, Pre-Islamic Bedouin Religion, The Arabs and Arabia on the Eve of Islam.
Howard, Kathleen, (Ed.), 1986, Treasures of the Holy Land: Ancient Art from the Israel Museum, Metropolitan Museum of Art.
Ijaz Ahmad, 2012, Allah The Moon God: Myth or Reality?, In Calling Christians.
Shahîd, Irfan, 1984, Byzantium and the Arabs in the Fourth Century, Dumbarton Oaks.
Lewis, Bernard; Holt, P. M.; Holt, Peter R.; Lambton, Ann Katherine Swynford, 1977, The Cambridge history of Islam: Islamic society and civilization, Vol. 2B, Cambridge University Press.
Lori Peek, 2010, Behind the Backlash: Muslim Americans After 9/11, Temple University Press.
Mazar, Amihai, 1990, Archaeology of the Land of the Bible 10,000-586 B.C.E, the Lutterworth Press, Cambridge (UK).
Morey, Robert A, 1883, The Islamic invasion: Confronting the world's fastest growing religion, New York, Harvest House.
Morey, Robert A, 1994, the moon-god Allah in the archeology of the Middle East, Research and Education Foundation.
Nielsen, Ditlif, 1927, "Zur altarabischen Religion", Handbuch der altarabischen Altertumskunde, ed. by Ditlif Nielsen, p. 177-250.
Peters, Francis E, 1994, Muhammad and the Origins of Islam, SUNY Press.
Porter Berkey, Jonathan, 2003, “The formation of Islam: Religion and society in the Near East, 600–1800”, Vol. 2, Cambridge University Press.
Ryckmans, J, 1992, South Arabia, Religions of DN Freedman, (éd.) The Anchor Bible Dictionary, 6.
Ryckmans, Jacques, 1988, The old south Arabian religion, Pinguin-Verlag.
Shabbir Ally, 2000, "Reply To Dr. Robert Morey's Moon-God Myth & Other Deceptive Attacks On Islam", In: Islamic Awareness.
T. Fahd, 1968, Le Panthéon De L'Arabie Centrale A La Veille De L'Hégire, op. cit
Winnett, Frederick Victor, 1938, "Allah before Islam", The Muslim World, No. 28(3), p 239-248.
Yadin. Yigael, 1975, Hazor: The Rediscovery of a Great Citadel of the Bible, Random House.
Zaatari, Sami, 2017, "Muslims don't Worship a Moon God: Refuting the Moon God allegation", In: Muslim Responses.
Sahaf Kashani, Mohammad.(2024) The etymology of the name "Allah" in pre-Islamic religions and traditions.. Ma`rifat-e Adyan, 15(3), 7-18 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2021659